Anonym (Josy) skrev 2019-07-11 14:25:43 följande:
Det här inlägget gör mig ledsen TS.
Du utgår från att kvinnor inte vill föda vaginalt för att de är bekväma.
Men mestadels kvinnor jag träffat som fått KS beviljat har varit vettskrämda. Och det är väl inte så konstigt när man riskerar att föda själv på BB toaletten för att det är överfullt på våra bbn sommartid? Det är väl inte så konstigt att kvinnor är rädda när de inte får tiden de behöver för att föda utan förlossningen stressas på för att man är i behov av sängarna och därmed ökar bristningar i underlivet? Det är väl inte så konstigt att kvinnor är rädda när urinläckage och förlossningsskador inte tas på allvar och många kvinnor får ett stympat liv pga av detta?
Reagera mot den otrygghet och den nerskärning i samhället som skapar kvinnors oro istället!
Kram från en duktig kvinna som fött vaginalt utan bedövning och som sprack så att blodet forsade åt ATG håll och kanter
Precis. För mig var vaginalt det enda jag ville, jag var livrädd för snitt eftersom det är läskigt att bli uppsnittad.
Men jag var också rädd för förlossningsskador eftersom svensk sjukvård är generellt dåliga på att undvika omfattande sprickor under vaginala förlossningar (jämfört med Finland är vi ju typ ett u-land). Hur personalen sköter förlossningen kan spela stor roll i hur omfattanden sprickorna blir i underlivet, det är absolut något som kan påverkas. När man sedan sitter där med förlossningsskador är det väldigt svårt att få adekvat hjälp i Sverige.
Att många kvinnor är rädda för att föda vaginalt har delvis med ovanstående att göra. Att risken är större för förlossningsskador än i andra jämförbara länder, som ex Finland, samt att man inte får hjälp för uppkomna förlossningsskador gör givetvis att vissa av självbevarelsedrift vill ha kejsarsnitt. Dessutom är snitt planerade och därför behöver kvinnan inte heller vara orolig att inte få plats på förlossningen och skickas hem eller till ett sjukhus långt därifrån med medföljande rädsla för bilförlossning.
Såklart tar det mer resurser att genomföra ett kejsarsnitt än en vanlig förlossning. Lösningen är bättre förlossningsvård och framförallt eftervård för de som lidit svåra förlossningsskador.
En man hade alla dagar i veckan valt en mer resurskrävande och komplicerad operation för prostatacancer om statistiken tydligt visade att den vanliga operationen innebar en inte obetydlig risk för livslång inkontinens och svårighet att genomföra samlag- och det var allmänt känt att om man väl fick problem med detta skulle sjukvården rycka på axlarna och säga -ja vad trodde du, du har opererats för prostatacancer, sånt händer.