• Nykär15

Bim Maj 2020

Här passar jag in i maj, väntar äl runt 4/5 och BIM i så fall runt 18/5, men vet mer exakt när äl väl varit. Tar rosenrot denna gången. Hade lite oplanerat oskyddat förra månaden men blev inget, nu blir det ett lite mer planerat försök :) sååå kul testa igen men har rätt låga odds pga ålder och att jag blev av med en äggledare i november som jag hade velat ha nu när vi ska försöka igen. Vi hade redan bestämt försöka framöver, men så fick jag ett x trots hormonspiral då i oktober :(

• Nykär15
    Anni89 skrev 2020-04-23 21:58:31 följande:

Jag är på cd24 och har haft ÄL-flytningar i en vecka nu (är det normalt?!) men har fått negativa LH-tester. Idag fick jag detta resultat - tror ni att det är på gång nu? Teststrecket är väl något svagare än kontrollstrecket men det är mycket starkare än tidigare dagar (då har det knappt synts). Det är första månaden jag använder tester så lite osäker.. Om det är ÄL på gång, är det rimligt att tro att bim är ca 14 dagar efteråt? Eller är det för en normallång cykel (vilket jag uppenbarligen inte har..)?

BIM blir alltid 12-16 dagar efter äl, beror på hur lång lutealfas man har (tiden från äl till mens), jag har alltid 14 dagar. Den är bra att ha lite koll på, är den för kort, men ex 10-11 dgr så hinner ägget inte bli klart att fästa in innan kroppen stöter bort sin slemhinna och mensen börjar, då blir det svårare att bli gravid.

Jag hade dubbelkollat med gravtest med om min cykel var så lång, ifall du hade äl tidigare och kanske redan är gravid? Ägglossningstester kan ge positivt om man är gravid med. Ibland har jag haft äl på cd12 och då blir ju cykeln bara 26 dagar
  • Nykär15
    Undrandee skrev 2020-04-24 10:03:24 följande:

Vänta nu, jag har 10-11 dagars lutealfas! Nu Vart jag orolig det är för kort :o

Ja den vill man gärna få längre...det kan hjälpa med progesteronkräm, eller vagitorier utskrivna av läkare (kan vara svårt få utan utredning). Jag tar alltid krämen efter äl för säkerhets skull.

Här kan du läsa lite:

www.babyhjalp.se/bli-gravid/lutealfas/
  • Nykär15
    Wifey. skrev 2020-04-24 10:49:03 följande:

Jag är på cd10 och fick äntligen blinkande gubbe idag.

Ni andra som använt/använder testen med blinkande gubbe och fast gubbe, hur mycket sex rekommenderar ni? Eller är det kanske bäst med varje dag fram till dagen efter den fasta gubben kommer upp? Det är första gången jag använder dessa tester så blir lite osäker.

Alltid varannan dag enligt mig så spermierna är av god kvalitet och många! De lever ju kvar några dagar med i en, så känns onödigt med varje dag.
  • Nykär15
    Undrandee skrev 2020-04-24 10:25:35 följande:

Men jag har haft ett missfall och ett MA förra året. Så gravid verkar jag kunna bli. Är inne på försök nr 5 nu till ny graviditet. Men kan jag vända mig till gyn när som om jag känner oro över detta?

Vill ju inte gå såhär hur länge som helst om lutealfasen är problemet :(

Du kan ju alltid ringa och rådfråga :) eller köpa protesteronkräm och se om den blir längre av det? Den tar du efter äl och fram till mens. Den kan försena mensen, så sluta på äl+13 om du vill, men kolla först så du inte är gravid, då är det bra att fortsätta och stötta upp graviditeten. Vilken v var ditt MA i? Har med haft både mf och ma....
  • Nykär15
    Zamaso1 skrev 2020-04-24 12:16:25 följande:

Ja vet inte, för vad ja har förstått de som så blir det ju positivt av ovitrelle och det har jag tagit. Så jag måste vänta iallafall tills efter dag 10 eller nått. Dudå?

När jag tagit Ovitrelle så har jag testat från dag 9, då har det vart utslag på sticka, sen har det blivit svagare fram till dag 12 och blankt dag 13 först, har man billigare stickor kan man ju följa sänkning för att sen se ev ökning :) viktigt testa samma tid på dagen då. Det är lurigt med Ovitrelle, jag hade inte litat på ett test på ex dag 11 utan att först ha följt en ev nergång.
  • Nykär15
    Undrandee skrev 2020-04-24 12:28:04 följande:

Kan man köpa progesteronkräm själv? Trodde inte det.

Jag upptäckte mitt MA på ett tidigt ultraljud just för att jag var orolig att något var fel, trodde jag var gravid i v.8, men tvillingarna hade avstannat i v.6+0 redan.

Ja det går beställa på nätet :)

Usch så trist :( mitt ma var sent, liten dog i v 13, när man trodde allt skulle vara bra :(
  • Nykär15
    88sandra skrev 2020-04-24 12:50:35 följande:

Hej,

Ny på forumet och ny i "försöka-skaffa-barn"-djungeln.

Jag tog ut min hormonspiral för två månader sen och har efter det haft väldigt regelbunden ÄL och mens, 12 dagar mellan både ÄL och mens och mellan mens och ÄL. Jag har testat med LH-stickor och även tagit temp. varje morgon så jag har nog fått skaplig koll på kroppen nu :)

Jag borde ha ägglossning idag (12 dagar sen förra mensen) men fick inte lika starkt positivt LH- test som jag brukar få igår? Man kunde se en stegring igår men det är fortfarande negativt, idag är stegringen mindre igen. Tidigare månad har LH-testerna varit klart positiva i 1,5-2 dagar. Jag har inte heller några ägglossningsflytningar, de har varit mer vita och krämiga senaste dagarna (jag har ingen koll på hur de brukar se ut däremot).

Kan LH-testernas styrka/resultat variera från månad till månad och att jag kanske har ägglossning nu trots det svagare och strecket/kortare ökningen än jag haft tidigare? Och hur kan flytningarna ställa till det om de inte är genomskinliga och tråkiga utan lite vitare och krämigare?

Det här är första månaden som vi försöker bli gravida, så jag håller tummarna för BIM omkring 6 maj :)

Mvh

Sandra

De trådiga flytningarna gör det lätt för spermierna att simma mot ägget och leva i små fickor i detta. Krämiga flytningar funkar inte, så gissar du inte haft äl än.
    barnlängtanochpcos skrev 2020-04-24 12:50:53 följande:

Kan progesteronkräm hjälpa till med själva ägglossningen också? Alltså hjälpa att ägget släpper?

Nej progesteronet ökar efter äl, man använder ju krämen endast mellan äl och mens, när äl varit. Man ska inte börja förrän äl varit, kan snarare hämma släppet om man börjar för tidigt eftersom naturliga ökningen av progesteron i kroppen sker först när ägget släppt.
    Tryggsan skrev 2020-04-24 13:38:59 följande:

Tjo alla fina! Läst igenom tråden och jag joinar gärna! ???? Planerar syskon till vår dotter. Försökt i 8 månader. Denna månaden hände något konstigt, misstänker pcos men inga tydliga tecken via blodprov så är inte fastställt. Men! Min mens är sen denna månad BIM+ 10... ingen mens i sikte och bara neg gravtest. Är dock svullen, illamående samt har molvärk varje dag. Någon som upplevt samma eller liknande symptom vars mens varit sen/uteblivit?

Blir ju koko av detta + gyn hänvisar till att vänta i 2-3 månader om inte mensen har dykt upp än. Förståligt men otåligt.

Tackar för svar! ????????

Så har det varit för mig de gånger jag inte ägglossar, så ha lite koll och kan ju vara så ja att det är något hormonellt strul :/
  • Nykär15
    kolsyrade skrev 2020-04-24 19:02:54 följande:

Hur gör ni med alkohol mellan äl och bim? Jag har druckit litegrann (ett par glas vin) runt äl några gånger, men ingenting mellan typ äl+5 och bim (känns fel att dricka efter att ett eventuellt ägg fäst). Tar också någon enstaka snus ibland. Kanske borde avstå helt egentligen, men vill samtidigt fortsätta leva hyfsat normalt under tiden, har ju ingen aning om hur lång tid det kan tänkas ta...

Lever som vanligt :) tog 2 år sist och hade inte orkat leva som gravid den tiden. Den månaden det väl funkade levde jag som värst, var på resa o skulle starta ivf efter det..men plussade 4 dgr innan start! Så av den erfarenheten vet jag att jag mår bäst leva som vanligt, och som nån skrev så lever ev en graviditet på gulekroppen första tiden ändå. Men ta bort nikotin, det minskar ju även chansen bli gravid.
  • Nykär15
    Fnattilur skrev 2020-04-24 20:15:24 följande:

Förrutom att alkohol kan ge skador hos fostret, kan redan små mängder försämra chanserna att bli gravid. Jag tror att jag har läst att hormonerna inför ÄL påverkas negativt, men jag är osäker. Hittar inte källan. Men därför har jag bara tagit ett en eller två glas vin precis när min mens kommit. Om det varit helg då dvs. Har svårt att låta bli helt, det är ju så gott att få njuta av ett glas, speciellt när mensen kommit och allt annat känns blä. Mellan ÄL och mens vågar jag inte chansa.

Jag måste ju ta blodtunnande vid graviditet, mitt blod är lite trögt och jag tror jag faktiskt blev gravid pga alkohol sist då det tunnar ut och gjorde det lättare för ägget att fästa in. Så jag nojar inte över det, är petigare med kaffe och energidryck isf.
Svar på tråden Bim Maj 2020