88sandra skrev 2020-04-24 12:50:35 följande:
Hej,
Ny på forumet och ny i "försöka-skaffa-barn"-djungeln.
Jag tog ut min hormonspiral för två månader sen och har efter det haft väldigt regelbunden ÄL och mens, 12 dagar mellan både ÄL och mens och mellan mens och ÄL. Jag har testat med LH-stickor och även tagit temp. varje morgon så jag har nog fått skaplig koll på kroppen nu :)
Jag borde ha ägglossning idag (12 dagar sen förra mensen) men fick inte lika starkt positivt LH- test som jag brukar få igår? Man kunde se en stegring igår men det är fortfarande negativt, idag är stegringen mindre igen. Tidigare månad har LH-testerna varit klart positiva i 1,5-2 dagar. Jag har inte heller några ägglossningsflytningar, de har varit mer vita och krämiga senaste dagarna (jag har ingen koll på hur de brukar se ut däremot).
Kan LH-testernas styrka/resultat variera från månad till månad och att jag kanske har ägglossning nu trots det svagare och strecket/kortare ökningen än jag haft tidigare? Och hur kan flytningarna ställa till det om de inte är genomskinliga och tråkiga utan lite vitare och krämigare?
Det här är första månaden som vi försöker bli gravida, så jag håller tummarna för BIM omkring 6 maj :)
Mvh
Sandra
De trådiga flytningarna gör det lätt för spermierna att simma mot ägget och leva i små fickor i detta. Krämiga flytningar funkar inte, så gissar du inte haft äl än.
barnlängtanochpcos skrev 2020-04-24 12:50:53 följande:
Kan progesteronkräm hjälpa till med själva ägglossningen också? Alltså hjälpa att ägget släpper?
Nej progesteronet ökar efter äl, man använder ju krämen endast mellan äl och mens, när äl varit. Man ska inte börja förrän äl varit, kan snarare hämma släppet om man börjar för tidigt eftersom naturliga ökningen av progesteron i kroppen sker först när ägget släppt.
Tryggsan skrev 2020-04-24 13:38:59 följande:
Tjo alla fina! Läst igenom tråden och jag joinar gärna! ???? Planerar syskon till vår dotter. Försökt i 8 månader. Denna månaden hände något konstigt, misstänker pcos men inga tydliga tecken via blodprov så är inte fastställt. Men! Min mens är sen denna månad BIM+ 10... ingen mens i sikte och bara neg gravtest. Är dock svullen, illamående samt har molvärk varje dag. Någon som upplevt samma eller liknande symptom vars mens varit sen/uteblivit?
Blir ju koko av detta + gyn hänvisar till att vänta i 2-3 månader om inte mensen har dykt upp än. Förståligt men otåligt.
Tackar för svar! ????????
Så har det varit för mig de gånger jag inte ägglossar, så ha lite koll och kan ju vara så ja att det är något hormonellt strul :/