• Nykär15

Bim Maj 2020

fruitloop skrev 2020-05-05 08:33:44 följande:

Kan inte minnas att jag någonsin haft såna kramper som vid ägglossningen igår. Redan skengravid, haha. För visst går det inte att känna av befruktning? (önsketänkande AB!!) Vet att vissa känner av när ägget fastnar, men det är ju några dagar efter ägglossning.

Nu återstår den eviga väntan.

Haha nej befruktningsögonblicket på ägget går inte känna, det svävar ju runt fritt på flimmerhår inne i äggledaren. Sen när det fäster kan man känna lite eller få en blödning, men är ju först 6-10 dagar senare. Och om man kände nåt så vet man ju inte förrän man får plus om det hade med det att göra :)

Jag är sjukt otålig här på äl+4, dagar då det inte händer nåt man kan analysera haha tiden går så långsamt. Hade en bra äl med mycket sex, men min ålder och att jag bara har en äggledare kvar nu gör mina odds otroligt låga. Så mitt i otåligheten måste jag vara realistisk med att det kanske inte ens kommer gå...inte helt lätt få de känslorna synkade :(
  • Nykär15
    fruitloop skrev 2020-05-05 09:40:42 följande:

Haha, då var det nog överanalyserande och önsketänkande då :) 

Jaa, så himla långsamt nu! Förra graviditeten började jag testa typ bara nån dag efter äl, haha. Men plussade då på äl+9. Men just nu känns 9 dagar som världens evighet! Ååh, jag förstår! Ne, de där känslorna är helt upp och ner hela tiden. Vi håller tummar och tår!! 

Oj sånt slöseri med tester haha jag väntar till äl+9, aldrig sett nåt tidigare ändå, ägget ska ju hinna fästa och sen tar det 3-4 dagar att komma upp i mätbar hcg. Så bara att snällt vänta här :)
  • Nykär15
    Bebis2021 skrev 2020-05-05 15:10:26 följande:

Ingen fara inte alls för intimt, för min del är de väldigt likt rå äggvita, alltså när jag torkar mig på toa får jag ofta på pappret under några dagar och de lägger sig mer som en genomskinlig "klump" på pappret eller vad man ska säga och sjunker lixom inte in i pappret som "vanliga flytningar" kan göra.. kanske var en dålig beskrivning men ja något sådant

Ha så är det för mig med! Bra beskrivning tycker jag :)

Vissa får som vatten med, men de ska inte vara vita, gula eller kletiga runt äl. Däremot har inte alla så mycket att det kommer ut, då kan äl-tester vara bra för att lokalisera äl (digitala kräver mindre huvudbry och tolkning)
    mzl93 skrev 2020-05-05 14:14:19 följande:

Förlåt om detta är en för intim fråga men hur kan ÄL-flytningar se ut? Det blir i princip aldrig någon tråd för mig, bara kletigt, ljust typ. Kan ÄL-flytningar se ut så? SÅ DÅLIG PÅ SÅNT HÄR SÅ JAG BLIR GALEN!! Tänk om de ändå lärde ut sånthär i skolan

• Nykär15
    mzl93 skrev 2020-05-05 20:25:27 följande:

Åh då har jag nog inte haft ägglossning i sånt fall :( har ju mina hormonproblem men jag har bett om telefontid med läkare och de ska ringa på fredag så jag får se om jag får ta något blodprov kanske :)

Ja värt kolla upp!
  • Nykär15
    Wifey. skrev 2020-05-05 20:31:20 följande:

Blir galen snart på dessa ägglossningstester.

De senaste dagarna har testen ökat fint, igår för första gången vart teststrecket starkare än kontrollstrecket de båda gånger jag testade (morgon och kväll). Idag har jag tagit 3 tester, de två första (morgon och runt kl 13) vart mycket svagare. Tog ett till nyss vars teststreck blev starkare än kontrollstrecket.

Förstår inte varför det går upp och ner??? Borde väl bara bli svagare. Vet iaf att det inte handlar om att jag druckit mycket/lite innan testerna.

Har någon haft samma? Hur vet man när man har ägglossning? Haft ÄL-flytningar igår och för 2 dagar sedan och har haft molvärk/stickningar i magen i typ 2-3 dagar nu. Är inne på cd21 idag.

Hur långt innan ägglossning brukar ni få ÄL-flytningar samt molvärk/stickningar?

Det är krångel tolka stickor, jag testade en hel cykel för att se hur det uppför sig. Och man ska alltid testa samma tid, sen har vissa snabb o kort stegring.

Gå över till digitala, ett test om dagen och slippa tolka, invänta glad gubbe :)

Nu sist hade jag tom rund ring på morgonen på Cd12, men kände att nu är fasen äl på g (har snabb stegring) tog ett nytt några timmar efter och gick direkt till fast glad gubbe (vissa kan få blinkande flera dagar). Eg äl-testar jag inte då jag har bra koll på äl, men hade test hemma. Äl-flytningarna började två dagar innan väldigt rikligt så jag visste det närmade sig, brukar komma två dagar före.

Skriv ner allt i en app som du känner/ser/upplever så lär du dig din egen cykel. Jag kollar även tappen :)
  • Nykär15
    Wifey. skrev 2020-05-05 23:00:07 följande:

Ja jag borde nog kanske testa en gång per dag bara, även fast jag inte förstår varför det skiljer sig beroende på tid (dricker inte något under hela dagen utan bara på kvällen så det borde ju inte spela någon roll).

Clearblue använde jag men det visade blinkande gubbe i 10 dagar och ingen LH-stegring, trots att vanliga visade på stegring. Så litar inte på det mer.

Men jag får skriva ned som du säger, problemet är att jag måste veta ägglossningsdag för att kunna lära känna min cykel. Jag vet liksom inte ens hur lång min lutealfas är då jag blivit gravid varje gång vid första försöket.. Så blir lite svårt.

Lite intimt kanske men kan du förklara hur du kollar tappen och hur det ska kännas vid ägglossning/ej ägglossning? Läst om det tidigare men varje gång jag försökt så funkar det inte, mitt finger når inte upp heheh. Hur gör man?

Detta har jag läst på en annan sida sedan många år:

Före Ägglossning är Livmodertappen

Stängd knappt öppen alls!

Hård som nästippen

Lågt placerad i slidan

Torr, ev lite fuktig Kan vara lite bakåtvänd

Rosaröd i färgen!?

Någon dag före & under ägglossningen är livmodertappen

Öppen (finns dom som får in lillfingret)

Mjuk som läpparna

Högt placerad i slidan

Väldigt hal /våt pga av cervix slem Centrerad i slidan

Rosaröd i färgen

Efter ägglossningen är livmodertappen

Stängd genpluggat av slempropp

Hård som nästippen

Lågt placerad i slidan

Torr eller lite fuktig

Kan vara lite bakåtvänd

Rosaröd i färgen

Lite före och under menstruationen är livmodertappen

Öppen för att släppa ut mens

hård som nästippen

lågt placerad i slidan

Fuktig pga. blodet

Kan vara lite bakåtvänd

Rosaröd men skymt av blodet!

Vid Graviditet är livmodertappen

Helt stängd till någon dag före födseln och helt tätt pg av slemproppen

Torr lite fuktigt lite olika från person till person!

Lågt placerad

kan vara bakåtvänd blålila i färgen

Den ska vara mjuk, som läpparna

MER FAKTA: Lättaste sättet att känna tappen är att sitta på toaletten och stoppa in fingrarna. "helt stängd" betyder inte att den är helt slät. Du kan känna var öppningen är. De som har fött barn innan och de som aldrig fött barn känns inte likadana Mjuk tapp är INTE en garanti för graviditet Hård tapp betyder inte att du omöjligen är gravid

???????????

Jag brukar sitta på toaletten och ta vänster hand, ett finger och känna, ibland är den jättelåg och ibland väldigt högt upp. Det är häftigt när man börjar följa mönster i sin kropp efter ett par månader, jag kan genom att känna på tappen avgöra att äl är förbi och den har stängt sig igen till exempel :)
  • Nykär15

Jag är för gammal för att vänta ut Corona :/ kan ta låååång tid, både med Corona och att bli gravid...så vågar inte chansa. Måste dock ta två månader paus i sommar från bebisverkstad så jag inte råkar pricka förlossningen mitt i min examen :(

Eg skulle vi börja först i höst, men vi kunde inte hålla sig. Sen tog det lång tid sist, så gör säkert det nu med OM vi ens lyckas. Blev olyckligt av med en äggledare i november, inte precis vad vi behövde med våra redan låga odds...

BIM 15/5

• Nykär15
    emmsenj skrev 2020-05-07 09:25:56 följande:

Hade beräknad ÄL igår enligt NC, men ingen temphöjning idag. Positivt ÄL-test i måndags. Det har varierat historiskt vilken dag jag haft ÄL (dag 15-18 och idag är dag 18) så bör man köra på med liggandet eller är det kört för denna månad? Så typiskt för har haft så tydliga höjningar alla månader i år när vi inte försökt :( Har haft ömma bröst sen igår men annars inga vidare symtom på ÄL.

Man släpper ju inte ägg varje äl, kanske är en sån månad?

Hade konstig cykel förra månaden, så tror äl uteblev då.
  • Nykär15
    Bebis2021 skrev 2020-05-07 11:14:28 följande:

Fortsatt ilande/molande värk i livmodern, som småsliter där nere typ, kommer och går, inga andra symtom, positiv på älsticka i söndags (för visst räknas det positivt när bägge strecken är lika starka?) Å mycket svagare streck på måndagen, så de bör väl ha skett äl där ikring? Dock före mitt MA hade jag 30 dagars cykel å då bör väl äl inträffa senare, men senaste mens nu var 20/4, så e betyder isåfall om detta stämmer att äl var på cd 14, enligt en app skulle äl vara idag, men tänker att kroppens signaler borde vara mer säkra tecken än en app????

Ja jag litar mer på kroppen än på min app, min äl brukar komma 3 dagar före vad appen tycker. Jag tempar inte, tycker mest det verkar skapa huvudbry, men noterar allt jag känner och upplever i appen. Mens brukar komma exakt 14 dagar efter min notering på äl så tror jag har bra koll. Min cykel ligger på 26 dagar oftast, skönt när äl inte är allt för långt bort iaf om mensen kommer...
  • Nykär15
    Bebis2021 skrev 2020-05-07 11:45:44 följande:

Okej ja de känns ju som att kroppen kan väl inte ha fel, men e ja funderar är om ja kan ha äl idag istället? Fast allt talar väl emot det men har verkligen mkt "slitningar som att de drar inne i livmodern.. Hoppas såklart de beror på gravid men förstår ju att symtom inte brukar vara så här tidigt kanske, så blir som lite osäker men man vågar inte hoppas för mkt så man blir besviken när mensen dyker upp.. skönt med kort cykel

Ja kan ta tid lära sig mönstret i sin cykel :) efter 3 barn och gravid 6 gånger så har jag rätt bra koll på min :)
Svar på tråden Bim Maj 2020