Wifey. skrev 2020-05-05 23:00:07 följande:
Ja jag borde nog kanske testa en gång per dag bara, även fast jag inte förstår varför det skiljer sig beroende på tid (dricker inte något under hela dagen utan bara på kvällen så det borde ju inte spela någon roll).
Clearblue använde jag men det visade blinkande gubbe i 10 dagar och ingen LH-stegring, trots att vanliga visade på stegring. Så litar inte på det mer.
Men jag får skriva ned som du säger, problemet är att jag måste veta ägglossningsdag för att kunna lära känna min cykel. Jag vet liksom inte ens hur lång min lutealfas är då jag blivit gravid varje gång vid första försöket.. Så blir lite svårt.
Lite intimt kanske men kan du förklara hur du kollar tappen och hur det ska kännas vid ägglossning/ej ägglossning? Läst om det tidigare men varje gång jag försökt så funkar det inte, mitt finger når inte upp heheh. Hur gör man?
Detta har jag läst på en annan sida sedan många år:
Före Ägglossning är Livmodertappen
Stängd knappt öppen alls!
Hård som nästippen
Lågt placerad i slidan
Torr, ev lite fuktig Kan vara lite bakåtvänd
Rosaröd i färgen!?
Någon dag före & under ägglossningen är livmodertappen
Öppen (finns dom som får in lillfingret)
Mjuk som läpparna
Högt placerad i slidan
Väldigt hal /våt pga av cervix slem Centrerad i slidan
Rosaröd i färgen
Efter ägglossningen är livmodertappen
Stängd genpluggat av slempropp
Hård som nästippen
Lågt placerad i slidan
Torr eller lite fuktig
Kan vara lite bakåtvänd
Rosaröd i färgen
Lite före och under menstruationen är livmodertappen
Öppen för att släppa ut mens
hård som nästippen
lågt placerad i slidan
Fuktig pga. blodet
Kan vara lite bakåtvänd
Rosaröd men skymt av blodet!
Vid Graviditet är livmodertappen
Helt stängd till någon dag före födseln och helt tätt pg av slemproppen
Torr lite fuktigt lite olika från person till person!
Lågt placerad
kan vara bakåtvänd blålila i färgen
Den ska vara mjuk, som läpparna
MER FAKTA: Lättaste sättet att känna tappen är att sitta på toaletten och stoppa in fingrarna. "helt stängd" betyder inte att den är helt slät. Du kan känna var öppningen är. De som har fött barn innan och de som aldrig fött barn känns inte likadana Mjuk tapp är INTE en garanti för graviditet Hård tapp betyder inte att du omöjligen är gravid
???????????
Jag brukar sitta på toaletten och ta vänster hand, ett finger och känna, ibland är den jättelåg och ibland väldigt högt upp. Det är häftigt när man börjar följa mönster i sin kropp efter ett par månader, jag kan genom att känna på tappen avgöra att äl är förbi och den har stängt sig igen till exempel :)