• Anonym (Kämpar)

Återuppbygga förhållande efter otrohet

Det skrivs mycket om otrohet och hur man ska kasta ut den som har varit otrogen. Jag undrar om det finns någon här som har valt att fortsätta tillsammans efter en otrohet och faktiskt lyckats. 

Jag är verkligen inte intresserad av hur jag ska kasta ut svinet och andra liknande åsikter/kommentarer för det är inte där jag är. Jag och min partner har gått genom hela otroheten och jag vet vad jag tycker, tänker, känner och vad jag anser om sanningshalten av det han har berättat för mig. Så den delen behöver vi inte ge oss in på.

Om det finns de som har lyckats lappa ihop sitt förhållande får ni gärna skriva hur ni gjorde. 

Det är väldigt lätt att hitta hur folk separerar efter en otrohet men inte hur de väljer att förlåta och bygga upp förhållandet igen. 

• Svar på tråden Återuppbygga förhållande efter otrohet
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Kämpar) skrev 2020-04-02 12:39:08 följande:
    Starta egen egen jäkla tråd!

Jag är inte intresserad av att läsa om vem som är tramsig eller löjlig!

Det enda jag får bekräftat här är hur hopplösa vissa människor är och omöjliga att leva med oavsett otrohet eller ej!
    Om det enda du vill ha är solskenshistorier oavsett om det är baserade på rena självlögner och allmänt BS men bara de säger det du vill höra och ger dig hopp så visst....

Bye bye...
  • Anonym (Stina)
    Anonym (jaha) skrev 2020-04-02 12:42:34 följande:

Ditt korkade inlägg talar för motsatsen.

Du borde kanske leta efter rätt verktyg för självinsikt.

Nej man väljer inte hur man hanterar situationer, det är inte som att välja mellan pasta och soppa. Hur man hanterar situationer beror mycket på hur man är som person, och hur man är som person kommer till stor del från uppväxt, tidigare erfarenheter, etc, etc... dvs betydligt mer komplext än att "bara välja" som du babblar om.

Att hantera jobbiga situationer genom att stoppa huvudet i sanden, förminska , rationalisera, normalisera, förneka, etc...är heller inte ett friskt sätt att hantera motgångar, det tyder snarare på att personen är så svag att han inte kan hantera  situationen och alla försvarsmekanismer går igång för att skydda ett bräckligt inre.

Nu vet du inte ett förbannade dug om vad du talar om. RAIN, tumbling radikal självmedkänsla med mera handlar inte på något sätt om att stoppa huvudet i sanden utan om att ta tag i sina känslor så man inte blir ett offer utan kan välja att agera istället för att låta reptilhjärnan styra och reagera. Känns minst sagt förmätet av dig att jämföra lite otrohet med riktiga trauma. Kan väl säga att när jag fick lite distans till det som hände så vid en rationell analys så handlade det om att min flickvän haft sex med andra personer knappast att jämföra med riktiga trauman och inget att riva upp himmel och jord för när de första rätt irrationella känslorna lagt sig.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Kämpar) skrev 2020-04-02 12:47:13 följande:

Frågorna 1 till 4 kan jag svara nej på utan att tveka!

De övriga.... Vissa kan jag svara ja på utan att tveka andra känner jag att jag håller på att arbeta med. Men jag känner ingen oro eller rädsla mer att jag behöver landa i vad jag tycker.

Min man har begått ett fruktansvärt misstag. Han är ytterst medveten om det och tar ansvar för sitt handlande. Mer än så tänker jag inte skriva för folk är väldigt dömande. Jag har varit väldigt tydlig med mina krav och var jag står i det hela. Så det är väl tiden som får utvisa hur det går för oss.

Oj då. Lite oroväckande onyanserat svar, som att du desperat vill svara att det ska gå. Förståeligt, men inte sunt. I princip alla otrogna ångrar sig oerhört mycket (iaf efter de blivit påkomna) men vad betyder det? Gjort är gjort. De där frågorna ska man nog ta flera månader på sig att verkligen fundera över, samt gå tillbaka till många gånger kanske under många år. Faktum kvarstår sedan alltid att gjort är gjort. Det förhållande man hade innan kan aldrig mer finnas. Kanske kan man med tiden få en annan relation, men det är något den otrogne måste vara drivande i att bygga upp.

Vad tänker du om att det är du som ställer frågan om hur man bygger upp förhållandet igen och inte din partner?
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Mia) skrev 2020-04-02 12:56:15 följande:

Oj då. Lite oroväckande onyanserat svar, som att du desperat vill svara att det ska gå. Förståeligt, men inte sunt. I princip alla otrogna ångrar sig oerhört mycket (iaf efter de blivit påkomna) men vad betyder det? Gjort är gjort. De där frågorna ska man nog ta flera månader på sig att verkligen fundera över, samt gå tillbaka till många gånger kanske under många år. Faktum kvarstår sedan alltid att gjort är gjort. Det förhållande man hade innan kan aldrig mer finnas. Kanske kan man med tiden få en annan relation, men det är något den otrogne måste vara drivande i att bygga upp.

Vad tänker du om att det är du som ställer frågan om hur man bygger upp förhållandet igen och inte din partner?

Man är alltid två i en relation och jag har personligen extremt svårt att se att det är den otrogne som är ansvarig för att bygga upp förtroendet igen. Det arbetet måste TS göra själv genom att bli klar över vad hon vill med framtiden och sina känslor runt det som har hänt sedan skall hennes man självklart stötta i den processen efter bästa förmåga och genom handling visa vad han vill med framtiden. Det tunga jobbet får dock TS görs själv om hon tycker att relationen och omständigheterna är värt det.
  • Anotherone
    Anonym (jaha) skrev 2020-04-02 11:57:02 följande:

Nja, men hur menar du "fanns inte på kartan"? Du kan väl inte avgöra om din partner kommer vara otrogen igen, det enda du kan göra är att hoppas att det inte händer igen. Men din partner kan välja det när som helst. Så i praktiken är det ju precis så det är att du ger din partner en chans att svika dig igen OM hen vill det.

Jag hade inte accepterat det en gång till så det hade varit slutet. Såklart. Så roligt har det inte varit att ta sig igenom detta att jag tänker mig att göra det två gånger.
  • Anonym (bt)

TS/Kämpar, hur länge sedan var det otroheten kom fram?

Var beredd på att den otrogne ofta är betydligt medgörligare i början, men efterhand kan slå ifrån sig ansvaret allt mer. (Undermedveten skyddsmekanism för att slippa förgås av dåligt samvete.)

• Anonym (Mia)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-02 13:07:13 följande:

Man är alltid två i en relation och jag har personligen extremt svårt att se att det är den otrogne som är ansvarig för att bygga upp förtroendet igen. Det arbetet måste TS göra själv genom att bli klar över vad hon vill med framtiden och sina känslor runt det som har hänt sedan skall hennes man självklart stötta i den processen efter bästa förmåga och genom handling visa vad han vill med framtiden. Det tunga jobbet får dock TS görs själv om hon tycker att relationen och omständigheterna är värt det.

Samtliga terapeuter jag träffat har varit tydliga med att det är den otrogne som primärt är ansvarig för dels bygga upp tillit i förhållandet igen och dels att göra en viktig lång inre resa. Den otrogne måste vara den drivande för att bygga upp ett nytt förhållande. Självklart krävs det vilja och insats från båda. Sedan vad du tycker är kanske inte jätterelevant, vill du ha det på något annat sätt så står det dig fritt.

Sedan beror allt det här såklart på vad vi pratar om. Är det ett engångsligg på fyllan eller är det en längre affär med känslor inblandade. Det senare är naturligtvis betydligt svårare att överleva som par.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Mia) skrev 2020-04-02 13:30:49 följande:

Samtliga terapeuter jag träffat har varit tydliga med att det är den otrogne som primärt är ansvarig för dels bygga upp tillit i förhållandet igen och dels att göra en viktig lång inre resa. Den otrogne måste vara den drivande för att bygga upp ett nytt förhållande. Självklart krävs det vilja och insats från båda. Sedan vad du tycker är kanske inte jätterelevant, vill du ha det på något annat sätt så står det dig fritt.

Sedan beror allt det här såklart på vad vi pratar om. Är det ett engångsligg på fyllan eller är det en längre affär med känslor inblandade. Det senare är naturligtvis betydligt svårare att överleva som par.

Tror du att den modellen fungerar så får du gärna tro det för min del. Min erfarenhet är att utan det jobb och den energi jag la ner på att bygga upp min identitet och min självkänsla skulle det aldrig ha gått reparera vår relation. Jag hade mitt jobb och det var i grunden mitt ansvar och hon hade sitt jobb med att bygga sin självkänsla och en sann fristad i sinnet och det var hennes jobb och ansvar för att sluta söka de falska tillflykter som gjorde att hennes behov av bekräftelse slutade med otrohet. Har väldigt svårt att se att vi kunde gjort på något annat sätt för att komma vidare. Min sinnesfrid och självkänsla är helt mitt ansvar det kan jag inte lägga över på någon annan.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-02 13:51:40 följande:

Tror du att den modellen fungerar så får du gärna tro det för min del. Min erfarenhet är att utan det jobb och den energi jag la ner på att bygga upp min identitet och min självkänsla skulle det aldrig ha gått reparera vår relation. Jag hade mitt jobb och det var i grunden mitt ansvar och hon hade sitt jobb med att bygga sin självkänsla och en sann fristad i sinnet och det var hennes jobb och ansvar för att sluta söka de falska tillflykter som gjorde att hennes behov av bekräftelse slutade med otrohet. Har väldigt svårt att se att vi kunde gjort på något annat sätt för att komma vidare. Min sinnesfrid och självkänsla är helt mitt ansvar det kan jag inte lägga över på någon annan.

Nu blandar du äpplen och päron. Om du hade en inre resa att göra så ska du såklart göra den. Naturligtvis är det ditt ansvar. Det hade också kunnat vara så att du inte behövde göra den utan att du redan hade en stabil identitet och självkänsla men ändå blev utsatt för otrohet. Otroheten beror inte på dig. Det du talar om är något annat än det jag talar om. Ts fråga är alltså inte hur hon ska bli hel igen, hennes fråga är hur relationen ska byggas upp igen. Det senare måste vara något som den som skadat förhållandet primärt driver. Det är han/hon som ska ställa den frågan här. Den skada i förhållandet som åsamkas av otrohet är det bara den otrogna som kan reparera om relationen ska fortsätta. Det är det som är att ta ansvar för sina handlingar.
  • Anonym (Kämpar)
    Anonym (Mia) skrev 2020-04-02 12:56:15 följande:

Min partner ställer den frågan. Men inte här.

Jag har haft tid på mig att svara på de frågorna. Det är inte så att detta hände igår. Vi bearbetar tillsammans och var för sig och vi har en utomstående som vi vänder oss till för stöd. Jag ställde frågan om hur man återuppbygger för att höra hur andra har lyckats. För vi är på den nivån att vi vill bygga upp ett nytt förhållande och fortsätta tillsammans
Svar på tråden Återuppbygga förhållande efter otrohet