Anonym (Rust) skrev 2020-04-03 14:51:15 följande:
Kan inte se att ts fått skit av någon i tråden? Full respekt för dig och det du gått igenom, men det låter för mig som supersorgligt att lägga så mycket tid och energi på att laga något med någon man ändå bara älskar till 80%. Jag älskar min partner fullt, allt annat är helt otänkbart. Vad olika man kan vara. Är du inte rädd att han ska träffa någon som matchar honom bättre, någon som han inte betraktar som enbart 80% rätt utan 100% rätt? Är det inte precis det här man är rädd för, att investera ännu mer i någon som det aldrig mer blir helt rätt med?
Jag säger inte att du har fel i ditt eget sätt att se på din och er kärlek.
Men för min del finns det ingen som skulle kunna övertyga mig att någon kan älska någon till fullo.
Om någon skulle kunna klara att känna och ge absolut helt villkorslös kärlek, vilket jag tycker är positivt och väldigt imponerande, så är det ändå helt otänkbart för mig att tro att den perfekt människan existerar och det existerar inte att någon till 100,0% skulle kunna matcha en annan människa.
För mig är det otänkbart att någon skulle kunna vara 100% rätt.
Om jag skulle inbilla mig det så betraktar jag det som att jag väljer att dölja sanningen för mig själv.
Jag älskar min partner till 80% (eller om det är 85 eller 98%, jag hoppas du förstår tankesättet ändå?) och jag är helt säker på att gräset är inte grönare på andra sidan. Jag är absolut säker på att ingenstans är gräset 100% grönt.
Jag känner mig helt trygg med att min partner har samma syn och motsvarande upplevelse i detta.
Jag är inte det minsta rädd att min partner skulle träffa någon annan. Jag är numera inte en svartsjuk eller avundsjuk person. För mig är det otänkbart gå och känna och bära på sådan rädslor. Det skulle göra mig till en sämre människa, mitt liv skulle vara sämre, och det skulle skada vårt förhållande och vår ömsesidiga kärlek.
Faktum är ju, som det skrivits i många trådar, att man kan aldrig hindra sin partner från att vara otrogen eller från att träffa någon annan. Men det är ett självklart faktum som absolut inte skrämmer mig.
Vi investerar båda allt vad vi förmår, vi har en ständig strävan att fortsätta utvecklas och nå nya höjder, mycket mera än något annat par vi känner.
Så vitt vi själva kan bedöma är vi lyckligare, känner djupare ömsesidig kärlek till varandra, har mycket roligare (du skulle bara veta!) än något annat par vi känner.
Om man klarar en sådan kris som vi en gång gick igenom så går man oerhört stärkt ur krisen.
Jag har denna kris att tacka för väldigt mycket.