• Anonym (Kämpar)

Återuppbygga förhållande efter otrohet

Det skrivs mycket om otrohet och hur man ska kasta ut den som har varit otrogen. Jag undrar om det finns någon här som har valt att fortsätta tillsammans efter en otrohet och faktiskt lyckats. 

Jag är verkligen inte intresserad av hur jag ska kasta ut svinet och andra liknande åsikter/kommentarer för det är inte där jag är. Jag och min partner har gått genom hela otroheten och jag vet vad jag tycker, tänker, känner och vad jag anser om sanningshalten av det han har berättat för mig. Så den delen behöver vi inte ge oss in på.

Om det finns de som har lyckats lappa ihop sitt förhållande får ni gärna skriva hur ni gjorde. 

Det är väldigt lätt att hitta hur folk separerar efter en otrohet men inte hur de väljer att förlåta och bygga upp förhållandet igen. 

• Svar på tråden Återuppbygga förhållande efter otrohet
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Kämpar) skrev 2020-04-02 14:07:23 följande:

Min partner ställer den frågan. Men inte här.

Jag har haft tid på mig att svara på de frågorna. Det är inte så att detta hände igår. Vi bearbetar tillsammans och var för sig och vi har en utomstående som vi vänder oss till för stöd. Jag ställde frågan om hur man återuppbygger för att höra hur andra har lyckats. För vi är på den nivån att vi vill bygga upp ett nytt förhållande och fortsätta tillsammans

Vart ställer han den och vad får han för svar? EN utomstående? Har ni inte berättat för någon i omgivningen?
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Mia) skrev 2020-04-02 14:04:47 följande:

Nu blandar du äpplen och päron. Om du hade en inre resa att göra så ska du såklart göra den. Naturligtvis är det ditt ansvar. Det hade också kunnat vara så att du inte behövde göra den utan att du redan hade en stabil identitet och självkänsla men ändå blev utsatt för otrohet. Otroheten beror inte på dig. Det du talar om är något annat än det jag talar om. Ts fråga är alltså inte hur hon ska bli hel igen, hennes fråga är hur relationen ska byggas upp igen. Det senare måste vara något som den som skadat förhållandet primärt driver. Det är han/hon som ska ställa den frågan här. Den skada i förhållandet som åsamkas av otrohet är det bara den otrogna som kan reparera om relationen ska fortsätta. Det är det som är att ta ansvar för sina handlingar.

Inte alls, TS måste själv svara på frågan om hon kan lita på sin man och om hon vill satsa på förhållandet att hitta svaret på den frågan är hennes ansvar ingen annans, samma sak med om hon tycker att hon behöver jobba med sig själv i detta så är det hennes beslut och ansvar ingen annans. Har personligen väldigt svårt för mentaliteten att lägga sitt liv och sin lycka i andras händer. Otroheten berodde inte på mig men det är jävlar i mig mitt ansvar hur jag väljer att hantera det hela. Samma sak om jag kör över en spik på vägen och får punktering. Inte mitt fel att spiken låg där men det är mitt liv och mitt ansvar hur jag väljer att hantera situationen och att bara sätta sig i diket och gråta och förvänta sig att personen som är ansvarig att spiken hamnade på vägen skall ta sitt ansvar kommer förmodligen inte att lösa situationen.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-02 14:22:35 följande:

Inte alls, TS måste själv svara på frågan om hon kan lita på sin man och om hon vill satsa på förhållandet att hitta svaret på den frågan är hennes ansvar ingen annans, samma sak med om hon tycker att hon behöver jobba med sig själv i detta så är det hennes beslut och ansvar ingen annans. Har personligen väldigt svårt för mentaliteten att lägga sitt liv och sin lycka i andras händer. Otroheten berodde inte på mig men det är jävlar i mig mitt ansvar hur jag väljer att hantera det hela. Samma sak om jag kör över en spik på vägen och får punktering. Inte mitt fel att spiken låg där men det är mitt liv och mitt ansvar hur jag väljer att hantera situationen och att bara sätta sig i diket och gråta och förvänta sig att personen som är ansvarig att spiken hamnade på vägen skall ta sitt ansvar kommer förmodligen inte att lösa situationen.

Du tycker inte att du tar på dig lite väl stora stövlar i den här diskussionen? Som sagt. Du blandar äpplen och päron. Din liknelse med spiken är minst sagt kraftigt haltande. Här har partnern medvetet slagit in spiken i däcket. Vem har sagt något om att sitta och gråta? Vad tramsigt du målar upp halmgubbar. Att göra slut och gå vidare är också ett sätt att ta ansvar. Sluta låtsas som att det enda sättet att ta ansvar för sitt liv är att fortsätta i relationen.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Mia) skrev 2020-04-02 15:00:41 följande:

Du tycker inte att du tar på dig lite väl stora stövlar i den här diskussionen? Som sagt. Du blandar äpplen och päron. Din liknelse med spiken är minst sagt kraftigt haltande. Här har partnern medvetet slagit in spiken i däcket. Vem har sagt något om att sitta och gråta? Vad tramsigt du målar upp halmgubbar. Att göra slut och gå vidare är också ett sätt att ta ansvar. Sluta låtsas som att det enda sättet att ta ansvar för sitt liv är att fortsätta i relationen.

Har jag någonsin sagt att det inte är ok att lämna en relation. Har själv lämnat relationer av olika orsaker men aldrig för något som jag ser som så banalt som lite sex vid sidan om. Personligt tycker jag att det är extremt tramsigt att inte ta ansvar för sitt liv oavsett om det är andras handlingar som drabbar och i de flesta fall finns det förmildrande omständigheter som leder till en otrohet. Lyfter man blicken och slutar se allt som svart eller vitt blir allt mycket mer nyanserat och lätthanterligt.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-02 15:11:55 följande:

Har jag någonsin sagt att det inte är ok att lämna en relation. Har själv lämnat relationer av olika orsaker men aldrig för något som jag ser som så banalt som lite sex vid sidan om. Personligt tycker jag att det är extremt tramsigt att inte ta ansvar för sitt liv oavsett om det är andras handlingar som drabbar och i de flesta fall finns det förmildrande omständigheter som leder till en otrohet. Lyfter man blicken och slutar se allt som svart eller vitt blir allt mycket mer nyanserat och lätthanterligt.

Du antyder det. ?Något så banalt som lite sex vid sidan om? är inte så de flesta ser på otrohet. I många fall är det också mer än sex inblandat. Tänker du så om känslor också? Bara något så banalt som lite vild förälskelse och sex vid sidan om? Ser man det som du är det såklart lättare att gå vidare. Förmildrande omständigheter, som vaddå? Jag tycker verkligen inte det är svart eller vitt, utan mer komplext än vad du ger uttryck för. Dina halmgubbar kan du behålla, de tillför inget till diskussionen.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-02 15:11:55 följande:
    Haha...Ponera att du hade varit otrogen.
    Hade du sagt till din fru då..."Fan, du är extremt tramsig och banal, bara för att jag haft lite sex vid sidan av....Höj blicken och ta ditt ansvar i stället. Tänk på att det alltid finns förmildrande omständigheter."

Mycket "mumbo jumbo" där...
  • Anonym (Stina)
    Anonym (FYI) skrev 2020-04-02 15:27:55 följande:

Hade du sagt till din fru då..."Fan, du är extremt tramsig och banal, bara för att jag haft lite sex vid sidan av....Höj blicken och ta ditt ansvar i stället. Tänk på att det alltid finns förmildrande omständigheter."

Hade inte behövt det vi har rätt lika syn på sex och kärlek. Det skulle inte bli någon stor sak och hon tar självklart ansvar för sitt liv och sina reaktioner. Nu är vi inte gifta men det har ingen betydelse.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (FYI) skrev 2020-04-02 15:27:55 följande:

Precis. Föga överraskande visar sig att de som påstår att man visst kan gå vidare ofta har kunnat gå vidare i förhållandet pga att de egentligen inte tycker otrohet är en Big deal... Hade varit betydligt mer intressant att höra någon som verkligen tyckte det var överdjävligt och ifall det gick att återuppta ett lyckligt förhållande efter det.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-02 15:32:11 följande:

Hade inte behövt det vi har rätt lika syn på sex och kärlek. Det skulle inte bli någon stor sak och hon tar självklart ansvar för sitt liv och sina reaktioner. Nu är vi inte gifta men det har ingen betydelse.

Haha. Mja, bara någon som inte är gift tycker att det inte har någon betydelse. Tro mig, det har det för de flesta. Men i övrigt så har du ju svarat på hur ni gick vidare. Ni har en annan syn på otrohet än de flesta andra. Jätteskönt för er att ni har samsyn! Men de flesta tar inte i närhet lika lättvindigt på otrohet som ni.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Mia) skrev 2020-04-02 15:39:57 följande:

Haha. Mja, bara någon som inte är gift tycker att det inte har någon betydelse. Tro mig, det har det för de flesta. Men i övrigt så har du ju svarat på hur ni gick vidare. Ni har en annan syn på otrohet än de flesta andra. Jätteskönt för er att ni har samsyn! Men de flesta tar inte i närhet lika lättvindigt på otrohet som ni.

Vi är inte häller speciellt ovanliga. Ungefär en tredjedel av alla vuxna har någon gång vart otrogen och ca: 65% av äktenskapen överlever faktiskt en otrohetsaffär. Vi särskiljer på sex och kärlek och det tror jag att många skulle må bra av att göra. På vilket sätt förändra ett äktenskap en relation då det i de flesta fall bara är en ekonomisk och praktisk sak. Vi har helt andra sätt att bekräfta vad vi betyder för varandra än några tomma löften i stadshuset.
Svar på tråden Återuppbygga förhållande efter otrohet