• Anonym (Kämpar)

Återuppbygga förhållande efter otrohet

Det skrivs mycket om otrohet och hur man ska kasta ut den som har varit otrogen. Jag undrar om det finns någon här som har valt att fortsätta tillsammans efter en otrohet och faktiskt lyckats. 

Jag är verkligen inte intresserad av hur jag ska kasta ut svinet och andra liknande åsikter/kommentarer för det är inte där jag är. Jag och min partner har gått genom hela otroheten och jag vet vad jag tycker, tänker, känner och vad jag anser om sanningshalten av det han har berättat för mig. Så den delen behöver vi inte ge oss in på.

Om det finns de som har lyckats lappa ihop sitt förhållande får ni gärna skriva hur ni gjorde. 

Det är väldigt lätt att hitta hur folk separerar efter en otrohet men inte hur de väljer att förlåta och bygga upp förhållandet igen. 

• Svar på tråden Återuppbygga förhållande efter otrohet
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-02 15:55:18 följande:

Vi är inte häller speciellt ovanliga. Ungefär en tredjedel av alla vuxna har någon gång vart otrogen och ca: 65% av äktenskapen överlever faktiskt en otrohetsaffär. Vi särskiljer på sex och kärlek och det tror jag att många skulle må bra av att göra. På vilket sätt förändra ett äktenskap en relation då det i de flesta fall bara är en ekonomisk och praktisk sak. Vi har helt andra sätt att bekräfta vad vi betyder för varandra än några tomma löften i stadshuset.

Jag har sett helt andra siffror. Får lite känslan av att du dragit den statistiken ur röven. Var god länka till vart du fått siffrorna ifrån! Innan du redogjort för din källa är det sannolikt bara ett rent påhitt.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-02 15:55:18 följande:

Vi är inte häller speciellt ovanliga. Ungefär en tredjedel av alla vuxna har någon gång vart otrogen och ca: 65% av äktenskapen överlever faktiskt en otrohetsaffär. Vi särskiljer på sex och kärlek och det tror jag att många skulle må bra av att göra. På vilket sätt förändra ett äktenskap en relation då det i de flesta fall bara är en ekonomisk och praktisk sak. Vi har helt andra sätt att bekräfta vad vi betyder för varandra än några tomma löften i stadshuset.

Med tanke på att av alla äktenskap så slutar ca hälften i skilsmässa och att det i majoriteten av dem inte begåtts otrohet så kan du nog få leta väldigt länge i fantasin för att hitta belägg för att 65% av äktenskap skulle överleva otrohet :)
  • Anonym (Mia)

Att någon gång vara otrogen under sitt liv är en annan sak än att vara otrogen mot sin äkta hälft som man kanske dessutom har barn med. Hur många begick inte snedsteg som ung när man laborerade sig fram med relationer. När man väl hittat sitt livs kärlek är det naturligtvis en helt annan sak att vara otrogen mot den än mot killen/tjejen man var ihop med en sommarmånad i Grekland ;)

• Anonym (Stina)
    Anonym (Mia) skrev 2020-04-02 16:23:37 följande:

Med tanke på att av alla äktenskap så slutar ca hälften i skilsmässa och att det i majoriteten av dem inte begåtts otrohet så kan du nog få leta väldigt länge i fantasin för att hitta belägg för att 65% av äktenskap skulle överleva otrohet :)

Nu bör du ha klart för dig att den absolut vanligaste orsaken till skiljmässor faktiskt handlar om ekonomi och olika prioriteringar. Otrohet är långt ner listan över orsaker till skiljmässor trots vad moralpanikkärringana på FL tror.
  • Anonym (bt)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-02 16:45:36 följande:
    Nu bör du ha klart för dig att den absolut vanligaste orsaken till skiljmässor faktiskt handlar om ekonomi och olika prioriteringar. Otrohet är långt ner listan över orsaker till skiljmässor trots vad moralpanikkärringana på FL tror.
    Väldigt vad du relativiserar otrohet plötsligt, nu när du gått ut med att du och din partner skiljer på kärlek och sex. Var det din agenda redan från början?
  • Anonym (Stina)
    Anonym (bt) skrev 2020-04-02 16:50:18 följande:

Väldigt vad du relativiserar otrohet plötsligt, nu när du gått ut med att du och din partner skiljer på kärlek och sex. Var det din agenda redan från början?

Nu skall du ha klart för dig att det för oss har handlat om en mognadsprorocess. När min min flickvän var otrogen hade jag samma moralpanik som majoriteten här på FL. Jobbade med mina känslor runt det som hände och växte väldigt mycket i den prossecen. Beslutet att öppna upp vårt förhållande tog vi fyra år senare när vi konstaterat att ingen av oss mådde bra av en strikt monogam relation och speciellt var det jag som är bisexuell som kände mig instängd i en strikt monogam relation.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-02 16:45:36 följande:

Hehe. ?Nu ska du ha klart för dig?. ?Moralpanikkärringar?. Inte så värst trevlig ton :) LOL. Skulle gissa att jag är yngre än du och jag har verkligen ingen panik. Moral, i bemärkelsen respekt för den man älskar, ser jag däremot som en dygd. Vad du TROR om orsaker till skilsmässa är irrelevant för tråden. Du har redan visat att du skarvar med sanningen och hittar på. Var god uppge källor för dina påståenden du lägger fram som fakta och inte åsikter. Dessutom finns det ingen motsägelse i det. Jag tror också att de flesta skiljer sig av andra anledningar. Men att i de fall där otrohet avslöjas i äktenskap så är det helt klart en av anledningarna till skilsmässa.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-02 16:59:40 följande:

Nu skall du ha klart för dig att det för oss har handlat om en mognadsprorocess. När min min flickvän var otrogen hade jag samma moralpanik som majoriteten här på FL. Jobbade med mina känslor runt det som hände och växte väldigt mycket i den prossecen. Beslutet att öppna upp vårt förhållande tog vi fyra år senare när vi konstaterat att ingen av oss mådde bra av en strikt monogam relation och speciellt var det jag som är bisexuell som kände mig instängd i en strikt monogam relation.

Fast, så som jag förstår ts så handlar den här tråden just om monogama relationer. Så därför blir dina referenser till ditt liv helt irrelevanta i sammanhanget.
  • SysterEm

Men herre gud. Du är alltså inte ens i en monogam relation och har ändå ett så högt tonläge här? Tondöv?
  • Anonym (bt)
    Nu skall du ha klart för dig att det för oss har handlat om en mognadsprorocess.
    Mognadsprocess? Jag tycker det verkar som att du har fullt sjå att hålla huvudet ovanför vattenytan.

"En annan bidragande orsak var att jag just då börjar med meditation och yoga"
    "I mitt arbete med mig själv och självmedkänska använde jag något som kallas för RAIN för R står för att känna igen. A för att tillåta sig att känna I för att nyfiket undersöka sina känslor och kroppens reaktioner. N stod på den tiden för icke identifierande vilket betyder att man inte skall identifiera sig med sina känslor. Nu har Tara Brach gjort om sin variant av RAIN så i hennes variant så står N för att vårda sig själv med det underförstådda att då kommer icke identiferandet av sig självt. Funderade bra för mig och jag känner ingen bitterhet utan bara glädje för den relation vi har idag. Bero säker till viss del också på att jag har en rätt tantrisk livssyn och väljer att leva så mycket som möjligt närvarande här och nu."
    "Brukar boka tid med mig själv för att älta gamla oförrätter och att oro mig för framtiden. Brukar sätta av en kvart i veckan till detta och sedan mentalt säga till mig själv när tankar på oförrätter eller grubblerier dyker upp att det för tar vi på torsdag 19.00 till 19.15."
Svar på tråden Återuppbygga förhållande efter otrohet