Varför är surrogatmödraskap så dyrt och inte lagligt i Sverige?
Varför är det så när IVF är relativt billigt och lagligt? Kostar en förmögenhet utomlands som få har råd med.
Varför är det så när IVF är relativt billigt och lagligt? Kostar en förmögenhet utomlands som få har råd med.
Är det bakåtsträvande att inte köpa fattiga kvinnors kroppar och låta dem stå för alla risker en graviditet innebär? Är det bakåtsträvande att inte ha barn som en handelsvara?
Jag såg ett klipp från Ukraina där ett 40-tal spädbarn från surrogatmödrar ligger på en sal och skriker i plastbaljor. Köpta barn som ingen kan hämta pga pandemin. Förstår inte hur någon kan försvara detta.
För att det tyvärr finns många bakåtsträvare som försöker skrika opinion mot detta, fast det egentligen inte borde vara mer kontroversiellt än tex ivf, ägg/spermiedonation eller adoption som ses som helt lagligt och "naturligt" nuförtiden. Har ju tom förekommit livmodrertransplantation i Sverige, som borde ses som mer kontroversiellt, men tydligen är det ok men inte surrogat. Såna här saker, vad som blir lagligt, subventioneras och anses "normalt" har tyvärr mest att göra med vad som skriks högst om, hur många som lobbar för/emot.
Hur kan du garantera att det är 100% frivilligt och att personen inte känner press från omgivningen att göra detta? Det finns personer som gifts bort med sina kusiner i Sverige under påtryckningar från familjen. Hur ska det kontrolleras att det inte betalas under bordet?
Hur kan du garantera att det är 100% frivilligt och att personen inte känner press från omgivningen att göra detta? Det finns personer som gifts bort med sina kusiner i Sverige under påtryckningar från familjen. Hur ska det kontrolleras att det inte betalas under bordet?
Jo, i tanken låter det jättefint. Men en kvinna som riskerar att dödas av sin familj om hon har ett förhållande med fel man kan väl tvingas att skriva in sig i ett register likaväl. Sedan tror jag inte att det myllrar av frivilliga i Sverige så den kommersiella ?handeln? med barn skulle ändå behövas.
Var det en levande kvinna som donerade sin livmoder i utbyte mot pengar? Ja isåfall är det kanske i någon mån jämförbart, annars inte.
Men människa snälla.
Du vet ju vad jag menar. Skriver du för att fortsätta provocera när du ändå förstår vad jag menar och är ute efter ?
Jag tar tillbaka allt uttalande om IVF och skriver istället att all form av inseminering där man använder donator anser jag att barnet bör veta vem donatorn är. Oavsett om man använder någon annans ägg eller spermier.
Nöjd så?
Rent konkret beror det ju på att det inte finns en majoritet i riksdagen för det. Partierna har olika syn i frågan men mig veterligen är det inget parti som nu driver frågan ochaktivt kämpar för att en reglering kring detta.
Vanligaste argumentet mot är väl säkerhet ur olika perspektiv.
Inget av partierna som är för är för komersiellt surrogatmödraskap utan enbart altruistiskt,