• Viktor1988

Mäns rätt att avstå

Har länge funderat på varför det är så enformigt vinklat när kvinnor får själv bestämma om ett barn eller som många säger foster ska gå leva eller helt enkelt tas bort.
    ?Mannen har i båda fallen ingen som helst rätt vara sig han inte vill vara Pappa eller faktiskt vill.

Om ett barn tas bort så har mannen naturligtvis inget att göra utan måste acceptera detta faktum.

??Däremot är min idé följande om mannen ej vill vara Pappa så ska han ha rätt att frånsäga sig föräldraskapet under kvinnas graviditet och därmed slippa allt ansvar som ett föräldraskap innebär ja även ekonomiskt .

Väljer sedan kvinnan att ändå föda barnet så är det hennes ansvar att fostra barnet på eget ansvar och då borde alla bli nöjda.

Vad anser ni är detta genomförbart....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-16 11:23
    Ursäkta stavningen skriver från en liten telefon så därav många grodor i texten ser jag nu men hoppas budskapet går fram

• Svar på tråden Mäns rätt att avstå
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 15:21:23 följande:
    Fast om kvinnan sagt att hon använder preventivmedel men inte gör det, eller om kvinnan blir gravid trotts preventivmedel. Är inte det att lura någon till en graviditet? Kan man verkligen avkräva ansvar av någon som man lurat till ett barn? Personen har ju då agerat i god tro?
    Nej, självklart är det inte rätt att lura någon. Men man har faktiskt ett eget ansvar också, man behöver ju inte tro på någon.

Om man vet att man absolut inte vill ha barn, varför lägger man då beslutet i någon annans händer? Är man inte lite godtrogen då?
  • Törstiga tuppen
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 15:21:23 följande:
    Fast om kvinnan sagt att hon använder preventivmedel men inte gör det, eller om kvinnan blir gravid trotts preventivmedel. Är inte det att lura någon till en graviditet? Kan man verkligen avkräva ansvar av någon som man lurat till ett barn? Personen har ju då agerat i god tro?
    Det enda ansvaret du kan avkrävas är underhållet. Så ser juridiken ut. Inte många tycker att det är ok att lura till sig barn så som du beskriver, men de flesta oönskade graviditeterna handlar nog om slarv med preventivmedel från båda håll. I ett sådant läge får man sparka på sig själv men tugga i sig faktumet. 
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-05-17 15:16:10 följande:
    Självklart, varför ska han inte behöva ta konsekvensen att sitt sexliv? Tycker du det är rimligt att män inte ska behöva bry sig om preventivmedel för de kan ändå bara slippa ansvaret om det råkar bli barn?

Tycker du så för att du tycker att män inte klarar av att ta ansvar för sitt sexliv, eller tycker du så för att du tycker det är orättvist att kvinnor får göra abort, fast en abort i detta fall gynnar även mannen? 
    För att han inte fick vara med och bestämma om barnet skulle födas eller ej kanske? Jag tycker inte det är så självklart ur ett rent filosofiskt perspektiv att man ska ta ansvar för någon någon annan beslutat på en... jag tucker det finns en relevant poäng i TS frågeställning att om man väljer att föda ett barn MOT pappans vilja så avskriver man då sig oxå personens ansvar för barnet.

Det handlar som sagt inte bara om mannens sexliv utan även om kvinnans sexliv eftersom BÅDA valt att ha oskyddad sex.

Jag tycker absolut inte kvinnor ska tvingas till abort. Det skrev jag klart och tydligt inlägget du citerade... hur lyckades du missade det?
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 15:17:38 följande:

Att barnet vet vem pappan är är inte riktigt samma sak som att pappan tvingas ha ansvar för barnet. Det är pappans ansvar för barnet som ifrågasätts inte barnets vetskap om sin biologiska pappa. 

Det som är skevt är snarare hur du blandar ihop ansvar för ett barn och att veta vem pappan till barnet är.

Där har du faktiskt fel. I ts förslag ingår också att det ska stå fader okänd i barnets födelsebevis.
  • Anonym (jaha)
    Törstiga tuppen skrev 2021-05-17 15:28:23 följande:
    Det enda ansvaret du kan avkrävas är underhållet. Så ser juridiken ut. Inte många tycker att det är ok att lura till sig barn så som du beskriver, men de flesta oönskade graviditeterna handlar nog om slarv med preventivmedel från båda håll. I ett sådant läge får man sparka på sig själv men tugga i sig faktumet. 
    Men borde inte då lagen skärpas så man inte uppmuntrar till att lura på någon ett barn? Blir ju fel om män inte kan värna sig mot sånt med stöd av lagen.

Tugga i sig faktumet kan ju tolkas olika, det kan ju lika väl tolkas som att väljer man att behålla ett barn mot pappans vilja så får man oxå tugga i sig hela ansvaret för barnet?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 15:29:24 följande:
    För att han inte fick vara med och bestämma om barnet skulle födas eller ej kanske? Jag tycker inte det är så självklart ur ett rent filosofiskt perspektiv att man ska ta ansvar för någon någon annan beslutat på en... jag tucker det finns en relevant poäng i TS frågeställning att om man väljer att föda ett barn MOT pappans vilja så avskriver man då sig oxå personens ansvar för barnet.

Det handlar som sagt inte bara om mannens sexliv utan även om kvinnans sexliv eftersom BÅDA valt att ha oskyddad sex.

Jag tycker absolut inte kvinnor ska tvingas till abort. Det skrev jag klart och tydligt inlägget du citerade... hur lyckades du missade det?
    Fast man är ju medveten om att det kan bli ett barn när man har sex med någon, dessutom kan man inte vara säker på att kvinnan gör en abort. Så jag anser inte att man inte gett sitt medgivande, tvärtom, man är medveten om konsekvenserna, men man vill bara slippa ta ansvar för dom.

Att kvinnan väljer oskyddat sex är kanske för hon är ok med abort eller kan tänka sig behålla barnet. Det valet har inte mannen. Han gör sitt val när han bestämmer sig för att ha sex med kvinnan. 

Jag skrev inte att du skrev så, jag frågade. 
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Ellen) skrev 2021-05-17 15:31:03 följande:
    Där har du faktiskt fel. I ts förslag ingår också att det ska stå fader okänd i barnets födelsebevis.
    Och vem har sagt att jag håller med TS på den punkten?

Dessutom är det ju inte det enda som står i TS så då kan du ju heller inte påstå att mitt argument som gäller ansvaret för barnet är fel, eller hur?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 15:33:24 följande:
    Men borde inte då lagen skärpas så man inte uppmuntrar till att lura på någon ett barn? Blir ju fel om män inte kan värna sig mot sånt med stöd av lagen.

Tugga i sig faktumet kan ju tolkas olika, det kan ju lika väl tolkas som att väljer man att behålla ett barn mot pappans vilja så får man oxå tugga i sig hela ansvaret för barnet?
    Vem uppmuntrar någon till att ljuga? Vilken lag skulle förhindra det, menar du?

Om du inte vill bli lurad, vad det än gäller, se till att själv skydda dig. Ligg inte utan skydd t ex. Skicka inte pengar innan du fått varan t ex. Ta ansvar för det du kan ta ansvar för. Lita inte på andra. Lägg inte livsavgörande beslut i händerna på någon annan. 
  • Törstiga tuppen
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 15:33:24 följande:

Hur ska det bevisas tänker du? Om kvinnan behåller ett barn och pappan inte ställer upp, så tar ju kvinnan hela ansvaret för barnets uppfostran. Att ligga utan kondom kan kosta 400.000 brukar jag säga till min grabb. Det är så det är och det vet alla om. Ingen idé att grina i efterhand.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-05-17 15:34:47 följande:
    Fast man är ju medveten om att det kan bli ett barn när man har sex med någon, dessutom kan man inte vara säker på att kvinnan gör en abort. Så jag anser inte att man inte gett sitt medgivande, tvärtom, man är medveten om konsekvenserna, men man vill bara slippa ta ansvar för dom.

Att kvinnan väljer oskyddat sex är kanske för hon är ok med abort eller kan tänka sig behålla barnet. Det valet har inte mannen. Han gör sitt val när han bestämmer sig för att ha sex med kvinnan. 

Jag skrev inte att du skrev så, jag frågade. 
    När du köper något i god tro är du oxå medveten om att du i teorin kan bli lurad men agerar i god tro och det har lagen valt att ta hänsyn till och man kan därför i många fall upphäva köpet, Varför kan inte det gälla även avkrävandet av ansvar över ett barn man blev lurad till?

Japp, men om kvinnan väljer att göra abort eller behålla barnet så gör ju hon det utan att ta hänsyn till hans önskan och då kan man argumentera för att iom att hon skiter i vad han vill och agerar efter vad hon vill så kan hon heller inte avkräva något ansvar från honom.
Svar på tråden Mäns rätt att avstå