• Viktor1988

Mäns rätt att avstå

Har länge funderat på varför det är så enformigt vinklat när kvinnor får själv bestämma om ett barn eller som många säger foster ska gå leva eller helt enkelt tas bort.
    ?Mannen har i båda fallen ingen som helst rätt vara sig han inte vill vara Pappa eller faktiskt vill.

Om ett barn tas bort så har mannen naturligtvis inget att göra utan måste acceptera detta faktum.

??Däremot är min idé följande om mannen ej vill vara Pappa så ska han ha rätt att frånsäga sig föräldraskapet under kvinnas graviditet och därmed slippa allt ansvar som ett föräldraskap innebär ja även ekonomiskt .

Väljer sedan kvinnan att ändå föda barnet så är det hennes ansvar att fostra barnet på eget ansvar och då borde alla bli nöjda.

Vad anser ni är detta genomförbart....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-16 11:23
    Ursäkta stavningen skriver från en liten telefon så därav många grodor i texten ser jag nu men hoppas budskapet går fram

• Svar på tråden Mäns rätt att avstå
  • Anonym (Q)
    Anonym (Kalle) skrev 2021-05-16 20:14:40 följande:

Ja men ge oss en lösning då. Ska vi operera in livmödrar på män alltså?

Precis. Han skriker om jämlikhet men verkar inte förstå att det inte går att bli jämlik i denna fråga. Men det är rätt förståeligt då han helt enkelt inte vet vad en abort innebär för många kvinnor.

Ponera att en man och en kvinna har sex. Kvinnan går på p-piller och mannen använder kondom, trots detta så blir kvinnan gravid. Kvinnan måste nu göra det svåra valet att antingen behålla barnet och kanske eventuellt uppfostra det själv eller genomföra en abort. Det är här det slutar vara jämlikt. En abort och en juridisk abort kommer aldrig vara jämlika. Det är jämlikt när en man får samma hormonella påslag som en graviditet innebär och han måste utsätta sin kropp för en abort, medicinsk eller genom skrapning.

Då är det jämlikt. När även hans kropp ska genomgå aborten.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Rättvisa) skrev 2021-05-16 20:23:11 följande:

Men alltså.. Det är ju precis det INTE kvinnor gör när de går igenom en abort.

Båda könen i dessa sammanhang måste ju acceptera riskerna med penetrerande sex.

Att kvinnor får ha ett "get out of parent" free card men inte män. Det är sjukt icke jämställt..

Ska kvinnor få avsäga sig föräldraskap så ska män också få göra det. Men då man inte kan tvinga kvinnan så är förslaget om juridisk abort en metod som gör det mer jämställt.

Fast det kommer aldrig bli jämställt.

Många av er verkar se på abort som något man bara gör. Som man tar med en klackspark....

Det är dock så jämställt det kan bli just nu. Du kan avsäga dig rätten till ditt barn. Du är inte tvungen att vara involverad i dess liv. Du behöver inte uppfostra det eller finnas där. Det enda är att du helt enkelt får betala underhåll. Konsekvensen är helt enkelt att du behöver betala för ditt handlande i 18 år.
  • Anonym (Humm)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 11:37:45 följande:

Känns lite för enkelt att ha som krav...jag vill ge båda partner chansen att välja

Vad händer den dagen mannen ångrar sig då? Han kommer ju alltid veta att han biologiskt har ett barn någonstans. Om han en dag ångrar sig, vad händer då?
  • Törstiga tuppen

Att kvinnor får ha ett "get out of parent" free card men inte män. Det är sjukt icke jämställt..

Ska kvinnor få avsäga sig föräldraskap så ska män också få göra det. Men då man inte kan tvinga kvinnan så är förslaget om juridisk abort en metod som gör det mer jämställt.
    Men med juridisk abort slipper ju mannen sitt ansvar helt. Kvinnan måste föda eller göra abort så det blir aldrig rättvist hur mycket du än vill. Så tråkigt att ni som förespråkar detta inte svarar på någon fråga utan bara skriker orättvist.
  • Anonym (Lätt)

Hur ska lagstiftningen se ut om kvinnan önskar att göra abort men mannen vill behålla barnet? Det borde vara i dina ögon, Viktor1988, lika ojämställt som det ser ut i dag att kvinnan sitter med det slutgiltiga avgörandet i saken. Ska då mamman genomgå graviditeten och göra en juridisk abort efter födseln där hon avsäger sig moderskapet och överlåter allt ansvar till fadern?

• Anonym (lea)
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-16 19:52:10 följande:
    Jag är kvinna så du kan vara lugn.

Och jo, det går det. 
    Är du (eller har varit) tillsammans med en man som blev pappa ofrivilligt?
  • Viktor1988
    Anonym (Q) skrev 2021-05-16 20:26:37 följande:
    Precis. Han skriker om jämlikhet men verkar inte förstå att det inte går att bli jämlik i denna fråga. Men det är rätt förståeligt då han helt enkelt inte vet vad en abort innebär för många kvinnor.

Ponera att en man och en kvinna har sex. Kvinnan går på p-piller och mannen använder kondom, trots detta så blir kvinnan gravid. Kvinnan måste nu göra det svåra valet att antingen behålla barnet och kanske eventuellt uppfostra det själv eller genomföra en abort. Det är här det slutar vara jämlikt. En abort och en juridisk abort kommer aldrig vara jämlika. Det är jämlikt när en man får samma hormonella påslag som en graviditet innebär och han måste utsätta sin kropp för en abort, medicinsk eller genom skrapning.

Då är det jämlikt. När även hans kropp ska genomgå aborten.
    Förklaring då det verkar svårt att greppa
    Jag har aldrig sagt att man kan påtvinga en kvinna en abort det är mig en utopi och har inte en koppling till förslaget överhuvudtaget.
    Detta då det inte blir en skillnad om mannen skriver på eller om han inte skriver på och ändå säger samma sak innan 14 veckor att han ej kommer att närvara som pappa. 
  • Fiona M
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 21:18:09 följande:

Jag har aldrig sagt att man kan påtvinga en kvinna en abort det är mig en utopi och har inte en koppling till förslaget överhuvudtaget.

Ehm, kan du förklara vad du avser med utopi..?
  • Anonym (Alice)

Klart man tar ansvar även om man gör en abort. Eller tror du att en abort är ungefär som att snyta sig?
  • Anonym (Alice)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 21:18:09 följande:

Detta då det inte blir en skillnad om mannen skriver på eller om han inte skriver på och ändå säger samma sak innan 14 veckor att han ej kommer att närvara som pappa. 

Så du menar alltså att du önskar att du kunde tvinga en kvinna att göra abort mot sin vilja? Hjälp.
Svar på tråden Mäns rätt att avstå