Viktor1988 skrev 2021-05-16 22:43:45 följande:
Dom är redan omnämnda 30ggr läsDock inte av dig.
Efter dina spydigheter mot mig blev jag så sur så jag tog fram datorn, haha! Det här är alla dina inlägg i tråden... Men visa gärna var du tycker du tar upp villkoren för männen.
Det står otroligt mycket om männens rättigheter, men inget om skyldigheter, eller villkor för juridisk abort. Det enda du nämner är tidsgränsen, v14, vilket jag inte ens vet vad du drar till med för, då gränsen nu är v18.
Viktor1988 skrev 2021-05-16 17:17:59 följande:
Tycker ni alla missar poängen med ett mer jämlikt förhållande mellan könen
Viktor1988 skrev 2021-05-16 17:20:29 följande:
Finns ingen anledning att djupanalysera dina påståenden då dom inte håller i min värld att män ska utstå samma smärta som kvinnan vid en förlossning för att skapa jämlikhet är ju en ganska synlig utopi som jag inte ens tänker svara på
Viktor1988 skrev 2021-05-16 17:51:13 följande:
?Låt mig omformulera fader okänd var kanske fel ordval dock b-r fadern vara okänd i de flesta system men om det är kopplat till sjukdomar mm så ska naturligtvis sådant framkomma men detta är väl redan svårt idag om pappan ej är n-varande så ser inga större problem med detta
Så mamman ska veta men inte staten?
Man kan aldrig förbjuda en mamma att säga vem som är pappa men frågan är till vilken nytta om pappan ej vill medverka tror det skapar ett ännu större trauma i många fall för barnet isf
Ska mamman alltså ljuga och säga nej fader är okänd eller ska mannen alltså skriva på ett papper att han vill avstå? men då blir han ju inte okänd utan man vet vem som är pappan eller hur.
Det kan ju inte stå fader okänd och sen att det finns annat ett juridiskt bindande dokument där mannen avstår faderskapet för barnet.
Mamman och andra vet om vem som är pappa men det ska ändå stå fader okänd?
?Helt korrekt han har ju avsagt sig sitt föräldraskap och kan därmed inte tvinga kvinnan att plötsligt få komma in i gemenskapen igen om inte hon ser fördelar med detta så det är mamman som har bollen
Alla kvinnor ska alltså leva i osäkerhet fram tills v. 14 ifall mannen ångrar sig och kvinnan då först kunna besluta om hon vill stå för allt ekonomiskt och juridiskt ansvar och få veta om hon får bekräfta mannen som pappa eller måste få inskrivet fader okänd trots att han inte är okänd eller då välja abort.
Det hela blir väldigt konstigt.
?Detta är ett förslag som inte kommer att drabba planerade familjer att bildas och skulle dessa splittras innan födsel så hade det ändå skett oavsett förslaget eller om vi för som idag
Vad händer i framtiden om barnet vill veta vem som är pappa precis som barn som blivit till genom donation har rätt att veta.
?Ja på ovan
Hur ställer du dig till barnets rätt att få veta vem som är pappa?
Och hur ska det gå till juridiskt om det ska stå fader okänd men samtidigt finns ett papper på där mannen avstår barnet?
Är det rätt att det står okänd fast mamman, pappan och flera andra känner till vem som är pappa?
För vems skull står det då fader okänd?
Statens? fast det ändå finns dokument där mannen väljer att avstå, hur går det ihop?
Vet inte hur du tänkt om den juridiska biten av det hela, utveckla gärna hur du tänkt.
Den juridiska biten är solklar han har avsagt sig föräldraskapet och har därmed inga skyldigheter mot barnet vare sig ekonomisk ,arv eller som pappa. Han har samtidigt då avsagt sig rätten att kontakta sitt barn för all framtid utan kvinnans godkännande
Viktor1988 skrev 2021-05-16 17:56:12 följande:
Seriöst jag är helt sanningsenlig i detta varför skulle jag ljuga och varför skulle jag vara en ung man ser i tråden att det finns andra män som skriver som inte verkar så unga heller.
?Nej mina barn har jag inte diskuterat med men vid nästa träff ska jag ta upp frågan och då närvarar även deras respektive iaf en mamma den äldsta sonen är separerad men har nytt sällskap så det blir ditto.
Viktor1988 skrev 2021-05-16 18:01:00 följande:
Övriga är i texten kika i huvudtexten
Viktor1988 skrev 2021-05-16 18:07:57 följande:
Dom har tagit ansvar för sina sexliv och vad detta innebär
Den äldste är varannan vecka pappa och klarar detta galant
Den yngste är pappa till en flicka på snart 1 1/2 år och han var hemma i 20 veckor med henne då mamman jobbade.
??Förslaget handlar inte om att inte ta ansvar för det gör man ju när man tydligt skriver under att jag medverkar ej som pappa och sen får kvinnan avgöra om hon vill fortsätta men hon vet tidigt att ansvaret blir hennes , skulle säga att detta är väl mer ansvarsfullt än att en kvinna ska hoppas på något som ej sker
Viktor1988 skrev 2021-05-16 18:09:30 följande:
Men snälla Lisa jag har svarat i huvudtexten direkt efter frågorna det sista svaret hamnade utanför
Viktor1988 skrev 2021-05-16 18:18:50 följande:
Får jag fråga är du politiskt engagerad...
Viktor1988 skrev 2021-05-16 19:19:28 följande:
Är detta ett forum för diskussioner i ämnen eller ....gömmer sig bakom dolda alias och försöka spela man när man är en kvinna. Känns skönt att man inte avslöjade sig helt nu när man börjar ana hur det fungerar här
Jag kommer att försöka svara sakligt men det ni bevisat idag ger mig bara ännu mer kraft i min övertygelse om att kämpa för pojkars och mannens rättigheter och att dom ska komma närmare kvinnans i denna fråga råder inget tvivel om.
??Snacket om preventivmedel biter inte då har man helt missförstått sakfrågan
Viktor1988 skrev 2021-05-16 21:18:09 följande:
Förklaring då det verkar svårt att greppa
Jag har aldrig sagt att man kan påtvinga en kvinna en abort det är mig en utopi och har inte en koppling till förslaget överhuvudtaget.
Detta då det inte blir en skillnad om mannen skriver på eller om han inte skriver på och ändå säger samma sak innan 14 veckor att han ej kommer att närvara som pappa.
Viktor1988 skrev 2021-05-16 21:57:12 följande:
Ja det kanske var fel ordval menar naturligtvis att ingen kvinna ska påtvingas en abort och inget annat.
Viktor1988 skrev 2021-05-16 22:12:10 följande:
Mamman har helt ansvar för om kontakt ska tagas mellan pappan som avsagt sig rätten , däremot om barnet blivit myndig så kan ingen hindra barnet från att ta kontakt om hen vill.
Hur kontakt ska tagas för att pappan ångrar sig är egentligen inte huvudfrågan men en tanke kan vara att mamman som är bestämmande i denna fråga själv avgör finns nog inget bra och entydigt svar helt enkelt.
Tror inte att en pappa som redan är pappa till andra barn i samma familj försöker undkomma sitt ansvar så frågan känns överflödig skulle det ändå ske så tror jag mamman drar och det löser sig själv
Småpratar i affären med barnet är väl svårt att undvika men det gör honom ändå inte till en pappa....Däremot om han medvetet söker kontakt då bör straff utdelas och vara ett brott typ
Viktor1988 skrev 2021-05-16 22:21:11 följande:
Som de flesta resonerar så ska alltså även då insemination förbjudas då pappan blir okänd för barn eller varför reagerar ni så kraftigt.....ser inte skillnaden
Viktor1988 skrev 2021-05-16 22:24:38 följande:
Det är inte meningen att detta ska bli en lag som gör att mannen kan göra detta som en lek....Låt oss säga 1gång max
Viktor1988 skrev 2021-05-16 22:41:49 följande:
Ja du skriver som du förstår och vill inte förstå helt enkelt...
?Jag har redan förklarat att ordvalet var fel
Viktor1988 skrev 2021-05-16 11:37:45 följande:
Känns lite för enkelt att ha som krav...jag vill ge båda partner chansen att välja
Viktor1988 skrev 2021-05-16 11:40:48 följande:
Idag åker många kvinnor över sundet och blir befruktade utan att barnet någonsin har rätt till sin biologiska pappa så vad är skillnaden för barnens rätt ....
Viktor1988 skrev 2021-05-16 11:43:36 följande:
Ska vi då ta bort möjligheten för ensamstående att befrukta sig då barnen ej får någon pappa...känns lite ålderdomligt med barnens rätt till båda föräldrarna vi har redan passerat trösklen
Viktor1988 skrev 2021-05-16 11:47:14 följande:
Så länge som den svenska abortlagen godkänner en abort vore ett bra datum
Viktor1988 skrev 2021-05-16 11:50:10 följande:
Eller så vänder vi på det och kallar det k..skatten som män får tbax retroaktivt på inkomstskatten lite provocerande kanske men jag vill ha igång diskussionen
Viktor1988 skrev 2021-05-16 11:53:23 följande:
Ska sanningen fram så håller jag faktiskt med men just nu är jag provocerande för du är på rätt väg dit jag vill ha tråden
Viktor1988 skrev 2021-05-16 12:22:40 följande:
Nej egentligen som tråden började med men det är lite samma sak då pappans roll är borta
Viktor1988 skrev 2021-05-16 12:24:15 följande:
Intressant är det din idé ...Jag tror jag fick höra något på radion om att Liberalerna drivit frågan....
Viktor1988 skrev 2021-05-16 12:28:05 följande:
Är lite för gammal nu för att själv hamna i den diskussionen om jag är pappa eller ej till nya barn. Vad det handlar om är en rättvisefråga vill kvinnan behålla barnet ska naturligtvis inte mannen kunna kräva abort absolut inte men idag är det ju skevt i båda ändarna han har inget att säga till om vid en abort och inte heller om kvinna beslutar att behålla....
Viktor1988 skrev 2021-05-16 12:36:41 följande:
Vi lever i ett modernt demokratiskt samhälle och jag kräver inte att kvinnan ska tvingas göra något mot sin egen vilja utan bara att alla ska få det jämställt så inga konstigheter alls egentligen.
Viktor1988 skrev 2021-05-16 12:59:50 följande:
Kommer ändå att driva frågan i mitt parti som en jämställdhetsfråga och det är inte Liberalerna om någon undrar även om idén var deras från början dock osäkert
Viktor1988 skrev 2021-05-16 13:24:57 följande:
Tycker du bör det lite svårt nu allt går att genomföra.
??Svaret på dina frågor är egentligen vecka 14 kort och gott som sista dag för mannen att komma in med en anmälan om att ej vara med som förälder och helt avstår sig rätten och kvinnan får själv bestämma hur hon vill göra precis som idag det är ingen skillnad egentligen .
Viktor1988 skrev 2021-05-16 13:27:34 följande:
Gör det svårt och inget annat skulle det stå sorry
Viktor1988 skrev 2021-05-16 13:30:21 följande:
Absolut då är gränsen passerad typ för vecka 14 är sista dagen sen kommer en sådan lagförändring absolut inte vara heltäckande kvinnan kan ju dölja sig graviditet och meddela när veckorna är över 14 typ men så är det med allt inget blir perfekt dock bra med alternativ för alla parter
Viktor1988 skrev 2021-05-16 13:46:00 följande:
Det handlar som sagt var om rättvisa mellan könen och det du nämner som negativt existerar redan tror inte utvecklingen går att stoppa om vi ska få ett demokratiskt heltäckande samhälle
Viktor1988 skrev 2021-05-16 13:58:22 följande:
Fader okänd skulle jag säga kvinnan får avgöra om mannen senare vill ha kontakt.
Naturligtvis ska man använda preventivmedel vid sex men ingen regel är perfekt dock handlar det inte om preventivmedel i denna fråga
?Förstår inte problemet med att det uppkommer oklarheter vecka 14 är sista dag sen är du automatiskt pappa om du inte avsagt dig detta.
??Bidragsfusk är väl redan idag ett problem men det ska inte vara avgörande för ett sådant beslut om det handlar om rättvisa mellan könen tror dessutom att detta inte blir något större problem
Kvinnan som tar beslut om fortsatt graviditet tar också den tyngre ekonomiska aspekten sen om bidrag behövs så är det ok för naturligtvis ska barnen utan pappa där han avsagt sig rollen få det drägligt även om kvinnan då tar huvudansvaret för ekonomin
Viktor1988 skrev 2021-05-16 13:58:22 följande:
Fader okänd skulle jag säga kvinnan får avgöra om mannen senare vill ha kontakt.
Naturligtvis ska man använda preventivmedel vid sex men ingen regel är perfekt dock handlar det inte om preventivmedel i denna fråga
?Förstår inte problemet med att det uppkommer oklarheter vecka 14 är sista dag sen är du automatiskt pappa om du inte avsagt dig detta.
??Bidragsfusk är väl redan idag ett problem men det ska inte vara avgörande för ett sådant beslut om det handlar om rättvisa mellan könen tror dessutom att detta inte blir något större problem
Kvinnan som tar beslut om fortsatt graviditet tar också den tyngre ekonomiska aspekten sen om bidrag behövs så är det ok för naturligtvis ska barnen utan pappa där han avsagt sig rollen få det drägligt även om kvinnan då tar huvudansvaret för ekonomin
Viktor1988 skrev 2021-05-16 14:04:41 följande:
Vecka 14 är grundregel och därefter är det för sent med att avsäga sig pappa rollen
På fråga nummer två får du det att låta som att kvinnor vill lura till sig en graviditet idag nästan eller hur ska jag tolka, tror nog kvinnor väljer att ha sex lika mycket oavsett en sådan lag
Viktor1988 skrev 2021-05-16 14:13:56 följande:
Har man beslutat sig för att gemensamt bli föräldrar så tror jag nog att man kvarstår som pappa i en stor övervägande majoritet är inte dessa personer vi pratar om som ett problem. Sen om ändå mannen inte vill så är ju detta ett tidigt sätt att säga att det här förhållandet kommer ändå inte att fungera så i vissa fall blir det ju ett positivt scenario av lagändringen t.o.m då kvinnan får veta tidigt hur mannnen egentligen tänker.
Viktor1988 skrev 2021-05-16 14:20:59 följande:
Förstår inte varför kvinnan skulle välja att åka över sundet mer än idag egentligen i båda fallen är ju pappan okänd . Ser inte skillnaden mer än att den man haft sex med vet man iaf något om och ett dokument som beskriver en person är just ett formulär som man besvarat och hur många saker är 100 procent i detta.
Viktor1988 skrev 2021-05-16 14:30:38 följande:
Finns inget rätt svar i denna fråga enligt mig men jag förstår hur du tänker det är ett moraliskt ansvar men tyvärr är inte alla lagar heltäckande och som sagt jag tror inte detta kommer att vara jättemånga män som hoppar av i om man planerat ett barn.
Viktor1988 skrev 2021-05-16 14:43:29 följande:
Det är ju isf bra med en sådan lagändring för då får ju kvinna tidigt veta att mannen ej vill vara förälder och därmed ej kommer att närvara idag hoppas många kvinnor att mannen ska ändra sig längre fram vad jag förstått och här blir det tydligare
Viktor1988 skrev 2021-05-16 14:50:16 följande:
Inget är perfekt vet du....men idag är det inte jämlikt du skriver om kvinnor som får sina hjärtan krossade isf är det nog lika svårt för män som ser en kvinna utföra en abort mot hans vilja det krossar hans hjärta .
Känslor kan vi tyvärr inte besluta om det kommer alltid att uppstå problem i människors vardag så är livet .
??I det här fallet så försöker jag bara få fram ett demokratiskt förslag där båda könen blir mer jämställda inget annat.
Viktor1988 skrev 2021-05-16 14:52:32 följande:
Absolut är mannen ångerfull och vill ta papparollen så får mamman avgöra detta om han avsagt sig papparollen tidigare annars blir det väldigt knepigt tror jag
Viktor1988 skrev 2021-05-16 15:22:16 följande:
Tråden handlar inte om preventivmedel så jag vet inte hur du menar....
?Det är enbart jämställdhet jag söker mellan könen kvinnan kommer ändå att ha mer makt i dessa frågor så förstår inte varför ni blir oroliga riktigt
Viktor1988 skrev 2021-05-16 16:56:39 följande:
Hej Verkligheten!
Satt på ett café och skrev förut blir lite mycket med alla runtomkring sig så nu ska jag försöka svara
1. Jag har två underbara pojkar och barnbarn 3 stycken 2 flickor och en pojk, mitt nicknamn visar ålder samt namn för min äldsta pojk
2. Nej inte vad jag vet iaf
3. Nja en gång var det nära men jag var ganska tydlig med att jag inte kommer att vara närvarande och det visade sig senare vara enbart en lögn för att förmodligen ha kvar mig så svaret på frågan blir nej
4. Absolut mest för barnets skull men det är redan så många som blir påtvingade föräldraskap som slutar olyckligt så jag tror att förslaget kan vara gynnsamt när allt räknas ihop
Blev du klokare knappast va....
Jag är som sagt inte ute efter att göra det svårare för någon speciellt inte för kvinnor men i det här fallet är mannen blottade och det kan vara en öppning mot mer jämlikhet i samhället.
Viktor1988 skrev 2021-05-16 17:07:40 följande:
Jag har väl aldrig sagt att jag vill ta bort kvinnans rätt över sin kropp det vore ett rejält övertramp i min värld .
Däremot blir samhället mer jämlikt därom råder inget tvivel om en sådan lag införs och att den skulle skada kvinnan är enbart prat idag är mannen väldigt klent skyddad.
Viktor1988 skrev 2021-05-16 17:11:04 följande:
Men hallå vad saknar du egentligen....
?Jag har varit ganska tydlig om jag missat något så får du gärna förtydliga det som nu ger mig ännu mer vind i ryggen är att jag inte hittar något sakligt i inläggen som gör att ett sådant förslag inte skulle kunna vinna kraft i en röstning.
Viktor1988 skrev 2021-05-16 17:16:00 följande:
Det ena utesluter väl inte det andra men som jag sagt förut tråden är inte om preventivmedel