• Viktor1988

Mäns rätt att avstå

Har länge funderat på varför det är så enformigt vinklat när kvinnor får själv bestämma om ett barn eller som många säger foster ska gå leva eller helt enkelt tas bort.
    ?Mannen har i båda fallen ingen som helst rätt vara sig han inte vill vara Pappa eller faktiskt vill.

Om ett barn tas bort så har mannen naturligtvis inget att göra utan måste acceptera detta faktum.

??Däremot är min idé följande om mannen ej vill vara Pappa så ska han ha rätt att frånsäga sig föräldraskapet under kvinnas graviditet och därmed slippa allt ansvar som ett föräldraskap innebär ja även ekonomiskt .

Väljer sedan kvinnan att ändå föda barnet så är det hennes ansvar att fostra barnet på eget ansvar och då borde alla bli nöjda.

Vad anser ni är detta genomförbart....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-16 11:23
    Ursäkta stavningen skriver från en liten telefon så därav många grodor i texten ser jag nu men hoppas budskapet går fram

• Svar på tråden Mäns rätt att avstå
  • Törstiga tuppen
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 21:18:09 följande:
    Förklaring då det verkar svårt att greppa
    Jag har aldrig sagt att man kan påtvinga en kvinna en abort det är mig en utopi och har inte en koppling till förslaget överhuvudtaget.
    Detta då det inte blir en skillnad om mannen skriver på eller om han inte skriver på och ändå säger samma sak innan 14 veckor att han ej kommer att närvara som pappa. 
    Så att utföra tvångsaborter är ett drömscenario för dig. Vem är du? Dr mengele?
  • Anonym (Q)

Jag har aldrig sagt att man kan påtvinga en kvinna en abort det är mig en utopi och har inte en koppling till förslaget överhuvudtaget.

Detta då det inte blir en skillnad om mannen skriver på eller om han inte skriver på och ändå säger samma sak innan 14 veckor att han ej kommer att närvara som pappa. 

Har aldrig påstått att du sagt det heller? Jag poängterade endast att du, helt förståeligt, inte kan förstå vad en abort innebär. Och att du jämför en sådan med en juridisk abort är endast löjligt. Du pratar om rättvisa och jämställdhet. Det kommer aldrig bli rättvist eller jämställt i denna fråga, med eller utan juridisk abort.

Sedan så behöver du inte närvara som pappa i dagens läge heller. Ingen kan tvinga dig till växelvis vårdnad/att du ska träffa barnet. Det du dock kommer vara tvungen till är att betala underhåll.

Jag vet dock inte varför folk tror att juridisk abort kan bli en riktigt grej. Barns rätt till att veta vilka deras biologiska föräldrar är kommer alltid gå först. Inte någon pojkvaskers dröm om att han ska kunns undkomma ansvar när han valt att doppa masken i hålet.
  • Anonym (Q)

Jisses. Nu såg jag att du skrev utopi... Du anser alltså att det vore att leva i utopi i en värld där man kan tvinga en kvinna till abort?

Jag hoppas du helt enkelt skrev fel ord.
  • Anonym (Ellen)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 17:51:13 följande:

Den juridiska biten är solklar han har avsagt sig föräldraskapet och har därmed inga skyldigheter mot barnet vare sig ekonomisk ,arv eller som pappa. Han har samtidigt då avsagt sig rätten att kontakta sitt barn för all framtid utan kvinnans godkännande 

Så även när barnet är vuxen är det mamman som måste godkänna kontakt?

Vad ska det vara för ett straff för en pappa (som i lagens ögon inte längre är pappa) som tar kontakt med sin vuxne son?

Hur ska det gå till rent praktiskt om paret har fler barn som kanske bor varannan vecka? Hur ska pappan kunna hindras från att ha någon kontakt med det juridiskt aborterade barnet (hör ni inte hur fruktansvärd terminologin är?) I en sådan situation?

Om mamman i en sådan situation tillåter pappan att ha kontakt med barnet ska hans föräldransvar återföras då (underhållsskyldigheten) eller kan han slippa den ändå eftersom han ju juridiskt inte är pappa?

Dvs skulle en pappa som juridiskt frisagt sig från ansvaret för sitt barn kunna ha barnet varannan vecka tillsammans med syskonen och alltså fungera som en pappa rent praktiskt men slippa betala för barnet eftersom han ju juridiskt inte är pappa?

Och om mamman inte tillåter detta men pappan ändå småpratar med barnet när han träffar hen på affären tillsammans med syskonen - vad ska straffet bli? Böter? Fängelse?
  • Viktor1988
    Anonym (Q) skrev 2021-05-16 21:38:46 följande:
    Jisses. Nu såg jag att du skrev utopi... Du anser alltså att det vore att leva i utopi i en värld där man kan tvinga en kvinna till abort?

Jag hoppas du helt enkelt skrev fel ord.
    Ja det kanske var fel ordval menar naturligtvis att ingen kvinna ska påtvingas en abort och inget annat.
  • Tow2Mater
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-16 18:52:01 följande:
    Det är så dumt så att klockorna stannar... 

En kvinna kan slippa ta ansvar för ett barn genom att:
    1. Skydda sig (valfritt hur)
    2. Inte ha penetrerande sex.

3. Göra abort.

Lilla hjärtat, du missade en sak. Men jag hjälpte dig på traven.
    Kvinnan kan ju dessutom adoptera bort barnet om hon föder men inte vill ha det.
  • Anonym (Ellen)
    Tow2Mater skrev 2021-05-16 22:02:28 följande:

Kvinnan kan ju dessutom adoptera bort barnet om hon föder men inte vill ha det.

Mammor och pappor har väl exakt samma rätt att adoptera bort ett barn?
  • Anonym (Kisen)

Bra frågeställning. Det borde verkligen diskuteras och det borde testas mera för DNA. Det finns gott om personer som vill lura till sig underhåll eller försörjning i 18 år av den andre föräldern. Ofta mobbar de dessutom bort pappan från barnet. Krossade hjärtan, barn som får växa upp med bara en förälder (dessutom ohederlig)....

De föräldrar som lurar en annan på det sätter borde sättas dit rejält. I Sverige får det ju inte ena pratas om eftersom vissa grupper i samhället sätter sig över lag och moral.

I Norge finns ett ord för det - faderskapssvindel, på engelska paternity fraud.

Så killar - ha kondom, låt er inte luras av falska kärleksord, kräv DNA-test och akta er för att flytta ihop med tjejer som luras och är ute efter pengar och försörjning...Glad

Paternity fraud - Wikipedia

What To Do When You Are The Victim of Paternity Fraud | Men's RightsMen's Rights (mensrights.com)

• Tow2Mater
    Anonym (Ellen) skrev 2021-05-16 22:07:24 följande:
    Mammor och pappor har väl exakt samma rätt att adoptera bort ett barn?
    Bara om föräldrarna samtycker till det, men det förutsätter att föräldrarna har vårdnad om barnet. Och är de inte gifta har ju bara mamman vårdnad, så nej, de har inte samma rätt.
  • Viktor1988
    Anonym (Ellen) skrev 2021-05-16 21:52:32 följande:
    Så även när barnet är vuxen är det mamman som måste godkänna kontakt?

Vad ska det vara för ett straff för en pappa (som i lagens ögon inte längre är pappa) som tar kontakt med sin vuxne son?

Hur ska det gå till rent praktiskt om paret har fler barn som kanske bor varannan vecka? Hur ska pappan kunna hindras från att ha någon kontakt med det juridiskt aborterade barnet (hör ni inte hur fruktansvärd terminologin är?) I en sådan situation?

Om mamman i en sådan situation tillåter pappan att ha kontakt med barnet ska hans föräldransvar återföras då (underhållsskyldigheten) eller kan han slippa den ändå eftersom han ju juridiskt inte är pappa?

Dvs skulle en pappa som juridiskt frisagt sig från ansvaret för sitt barn kunna ha barnet varannan vecka tillsammans med syskonen och alltså fungera som en pappa rent praktiskt men slippa betala för barnet eftersom han ju juridiskt inte är pappa?

Och om mamman inte tillåter detta men pappan ändå småpratar med barnet när han träffar hen på affären tillsammans med syskonen - vad ska straffet bli? Böter? Fängelse?
    Mamman har helt ansvar för om kontakt ska tagas mellan pappan som avsagt sig rätten , däremot om barnet blivit myndig så kan ingen hindra barnet från att ta kontakt om hen vill. 

Hur kontakt ska tagas för att pappan ångrar sig är egentligen inte huvudfrågan men en tanke kan vara att mamman som är bestämmande i denna fråga själv avgör finns nog inget bra och entydigt svar helt enkelt.

Tror inte att en pappa som redan är pappa till andra barn i samma familj försöker undkomma sitt ansvar så frågan känns överflödig skulle det ändå ske så tror jag mamman drar och det löser sig själv

Småpratar i affären med barnet är väl svårt att undvika men det gör honom ändå inte till en pappa....Däremot om han medvetet söker kontakt då bör straff utdelas och vara ett brott typ
Svar på tråden Mäns rätt att avstå