Steeph skrev 2021-06-21 15:21:34 följande:
Jag tog progesterontest via werlabs. Tog det 7 dagar efter äl vilket är den dagen man ska ta, alltså 1 vecka efter bekräftad äl
skulle det blir på äl+ 8 så är det inte någon fara men ska helst tas äl+ 7. Jag tog testet på morgonen och fick svar redan dagen efter
Ericky skrev 2021-06-21 15:58:52 följande:
Du har förstått det helt rätt. Man kan ha för lågt progesteron. Progesteron produceras enbart genom ägglossning och har du en "dålig" ägglossning (svag), så kommer inte heller tillräckligt mycket progesteron att produceras för att behålla en graviditet, även om du skulle lyckas bli gravid trots det låga progesteronet.
Precis som Steeph säger ska det tas 7 dagar efter bekräftad äl. Tar du det tidigare än så kommer testet att vara missvisande. Visst, du kan ta det även dag 8, men man vill se resultatet den dag som progsteronet ska vara som högst vilket är dag 7 efter äl :)
Om det inte tar sig för mig under sommarmånaderna kommer jag också kolla det själv. Om vi nu inte börjar utredning i augusti då...
Okey! Tack för svar från er båda! <3 Då får man isåfall börja med tempning och äl-test igen då >< vilket jag inte är så sugen på, men annars blir det ju svårt att veta lite mer exakt. Men det låter ju smidigt! Problemet när det ska tas på en specifik dag är att labbet måste ju vara öppet då, vilket det inte är på helgerna (där jag kommer vara 1 vecka efter nästa äl förstås).
Eftersom jag hamnade på soffan med mensvärk idag så har jag legat och forskat lite kring detta. Jag skulle ju allra helst vilja göra ett Labrix-test, då det mäter fler parametrar, även stresshormoner, vilket jag tror kan vara en viktig del för mig och min eventuella obalans. Det är dock väldigt dyrt tyvärr; runt 4000:-... Men då får man verkligen en komplett hormonanalys.. får fundera lite på det.