• Soff

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 

(Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 

Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 

Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 

Kram till alla kämpar därute <3 

• Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Vickan31
    Emmalucy skrev 2021-06-21 19:06:14 följande:
    Hej gumman! Hur går det för dig denna cykel? :) tror att jag har precis haft äl igår eller idag, kul att ?bli av med jobbet? (schemalagd sex) hehe!
    Hej vännen! Jag hade för första gången på länge jättestark ägglossningssmärta förra veckan kring det datum då jag borde ha ÄL, samt fertilt sekret och positivt ÄL-test, så det känns bra! Tyvärr är tempen inte min vän, den går upp och ner heeela tiden och jag blir så trött på all oro jag känner just för tempen! Den gör mig lite osäker, så vi får se om jag slutar tempa efter denna cykel eller hur jag gör.

Vad skönt att höra att du också verkar ha haft ÄL nu! Haha, ja det kan verkligen kännas som ett rutinjobb ibland, så det är skönt när ägglossning har varit även om väntan på BIM ofta känns väldigt lång! Lite jobbigt med BIM efter midsommar då familj och vänner vill träffas och dricka snaps, drinkar och vin hela helgen. Jag kanske inte borde då jag har BIM efter midsommar, 1 juli, men samtidigt är det som vi skrev inte värt att sluta leva heller för det har ju ändå inte hjälpt hittills att avstå från god mat och dryck. Hur tänker du, eller andra som läser, om drinkar till midsommar?
  • Emmalucy
    Vickan31 skrev 2021-06-21 22:20:57 följande:

Hej vännen! Jag hade för första gången på länge jättestark ägglossningssmärta förra veckan kring det datum då jag borde ha ÄL, samt fertilt sekret och positivt ÄL-test, så det känns bra! Tyvärr är tempen inte min vän, den går upp och ner heeela tiden och jag blir så trött på all oro jag känner just för tempen! Den gör mig lite osäker, så vi får se om jag slutar tempa efter denna cykel eller hur jag gör.

Vad skönt att höra att du också verkar ha haft ÄL nu! Haha, ja det kan verkligen kännas som ett rutinjobb ibland, så det är skönt när ägglossning har varit även om väntan på BIM ofta känns väldigt lång! Lite jobbigt med BIM efter midsommar då familj och vänner vill träffas och dricka snaps, drinkar och vin hela helgen. Jag kanske inte borde då jag har BIM efter midsommar, 1 juli, men samtidigt är det som vi skrev inte värt att sluta leva heller för det har ju ändå inte hjälpt hittills att avstå från god mat och dryck. Hur tänker du, eller andra som läser, om drinkar till midsommar?

Awesome med starka äl! :) då är du i den sista stunderna innan mens, när man kämpar för att ignorerar symptom som dyker upp hehe! Jag tycker att dricka gör inget om man är typ 4 veckor, ägget skulle knappast har börjat ta näring från din kropp vid det tillfället. Jag tycker mer att jag litar inte på kroppen att bli gravid längre så skulle känna mig mer dum att inte dricka och sen få mens. Kan du blanda dina egna drinks i lugn o ro, och på så sätt ta bara några drinks och resten blir typ Sprite med citron i? :D alla är ju dock olika, du måste gör det som känns bekvämt för dig <3
  • Vickan31
    Emmalucy skrev 2021-06-22 11:49:02 följande:
    Awesome med starka äl! :) då är du i den sista stunderna innan mens, när man kämpar för att ignorerar symptom som dyker upp hehe! Jag tycker att dricka gör inget om man är typ 4 veckor, ägget skulle knappast har börjat ta näring från din kropp vid det tillfället. Jag tycker mer att jag litar inte på kroppen att bli gravid längre så skulle känna mig mer dum att inte dricka och sen få mens. Kan du blanda dina egna drinks i lugn o ro, och på så sätt ta bara några drinks och resten blir typ Sprite med citron i? :D alla är ju dock olika, du måste gör det som känns bekvämt för dig <3
    Ja, jag önskar bara att jag inte brydde mig om tempen, för den är fortfarande lite svajig - men om jag ska lita på kroppen så tror jag ju att ägglossning varit och hoppas att jag inte ska behöva oroa mig. Ja du har så rätt, och det är en bra idé att försöka blanda drinkarna själv så märker ingen om jag gör en väldigt svag eller helt alkoholfri drink ;) Hur är allt med dig? <3 
  • Emmalucy
    Vickan31 skrev 2021-06-22 15:36:51 följande:

Ja, jag önskar bara att jag inte brydde mig om tempen, för den är fortfarande lite svajig - men om jag ska lita på kroppen så tror jag ju att ägglossning varit och hoppas att jag inte ska behöva oroa mig. Ja du har så rätt, och det är en bra idé att försöka blanda drinkarna själv så märker ingen om jag gör en väldigt svag eller helt alkoholfri drink ;) Hur är allt med dig? <3 

Jag hatar när tempen inte stiger som den ska :( man tycker att allt kan vara fel pga det, behöver inte vara så dock :) har du en normal LP? det finns progesteron kräm att köpa på nätet om du inte får det från vården.

Jag är ganska säker på att äl skedd men jag glömmer alltid att ta temp för ett kolla! Och med tanke på hur varm det är så undrar jag om den skulle visa rätt med tanke på att jäv inte har testat hela cykeln. Jag ska börja med progesteron någon dag efter äl så jag är lite orolig just nu, en månad där jag tog progesteron så framkallade jag mensen istället, så jag kommer att avvakta ett par dagar för att vara på den säkra sidan (och fån se till att tempa imorgon haha)
  • Vickan31
    Emmalucy skrev 2021-06-22 16:45:53 följande:
    Jag hatar när tempen inte stiger som den ska :( man tycker att allt kan vara fel pga det, behöver inte vara så dock :) har du en normal LP? det finns progesteron kräm att köpa på nätet om du inte får det från vården.

Jag är ganska säker på att äl skedd men jag glömmer alltid att ta temp för ett kolla! Och med tanke på hur varm det är så undrar jag om den skulle visa rätt med tanke på att jäv inte har testat hela cykeln. Jag ska börja med progesteron någon dag efter äl så jag är lite orolig just nu, en månad där jag tog progesteron så framkallade jag mensen istället, så jag kommer att avvakta ett par dagar för att vara på den säkra sidan (och fån se till att tempa imorgon haha)
    Ja verkligen :( Ja jag har normal LP och regelbunden cykel, så kliniken jag varit till säger att då tvivlar de inte på att jag ägglossar.

Ja det är ju så otroligt varmt så det är klart att kroppen påverkas - men snart blir det nog lite svalare igen! Vad spännande med progesteron nu, även om jag förstår att du oroar dig med tanke på hur det blev den gången. Men om det skulle bli så den här gången också (vilket vi inte hoppas) så kanske du kan ringa din klinik och berätta det och se om de har någon lösning eller plan b?
  • Janni91

Och idag började mina spottings så mensen är på gång. Hade en förhoppning om att jag fick en nidblödning men kroppen jävlas med mig precis som alltid. Är så besviken och började dagen med att gråta. Nu ska jag hämta ut antibiotika för att bli av med något jäkla virus vi har, så kommer slå ut tarmfloran till på köpet. Så besviken på min kropp :(

• Soff
    Emmalucy skrev 2021-06-21 19:06:14 följande:
    Kram! :( beklagar, man blir ändå besviken trotts att man säger till sig själv att det kommer inte bli något, finns alltid en inre röst som hoppas att den försvarsmetod ska sluta i en surprise graviditet. Hoppas du har lite semester och kan njuta av värmen och livet lite extra <3
    Vickan31 skrev 2021-06-21 10:08:12 följande:
    Men nej, så himla tråkigt att höra!! Jag beklagar verkligen och förstår att det känns tungt :( Håller med om att det låter som en bra idé att försöka tänka på annat och förhoppningsvis njuta av en fin sommar! Er tur kommer, och jag är så ledsen att ni ska behöva vänta och kämpa så länge Hjärta  Skickar en stor kram!
    Hej gumman! Hur går det för dig denna cykel? :) tror att jag har precis haft äl igår eller idag, kul att ?bli av med jobbet? (schemalagd sex) hehe!
    Ja eller hur?! Kan de inte utöka utredningen litegrann, tydligen är det saker som missas när ?allt ser bra ut? det behöver inte betyda att varenda person som ?ser bra ut? har oförklarlig barnlöshet, tror att de bara inte tänker outside the box, deras box är verkligen liten när man tänker på allt som kan påverka i kroppen! Fan vad bra att du orkar kämpa med anmälan, helt löjligt att du behövde kämpa länge, det är ju vanligt att ta bort polyper och är en super mini ingrepp också! Jag var t.o.m TVUNGEN att göra det, trots att mina polyper var så små att kirkurgen såg inte ens meningen att ta bort de :/ så frustrerande hur vården kan bli annorlunda runt om i landet. Har du planer att gå privat någon gång?

Kram <3 och tack för ditt stöd. Ja, hur mycket hopp man än tappat så finns är det ju ändå lite hopp om att man har fel :( <3 jobbar tack och lov som lärare vilket innebär att jag nu är ledig hela sommaren. Underbart. Så ska försöka bara njuta av det <3 

Emmalucy skrev 2021-06-21 19:10:50 följande:
    Är inte det märkligt att vården kollar progesteronvärden vid mensen? Ska man inte se hur kroppen producerar progesteron efter äl? Har också funderat på testet, men jag tror inte vården skulle göra något med infon. Jag har dock precis fått recept på progesteron från en privat klinik, så jag kunde slippa tjafsa med vården.
    NatMar005 skrev 2021-06-21 16:23:22 följande:

Hej världens bästa gäng!

Ville bara säga att dagens ultraljud visade bästa tänkbara scenario. Bebis hjärtljud är fortfarande snabba och starka och hen växer som den ska. Fostret som gick under har börjat tillbakabildas och inget blod hittades vilket är fantastiska nyheter. Än kan vi inte luta oss tillbaka dock för vad som helst kan hända ännu. Vila är ordinerat tom 12 fullgångna veckor men from idag är vi utskrivna ifrån gyn och vår bm har ansvaret för oss. Nästa UL blir privat i v12 och sedan KUB v14. Vi håller tummarna och känner oss försiktigt optimistiska.

I övrigt har jag läst ikapp allt här och blir så ledsen och bedrövad när jag ser hur ni kämpar. Får kämpa er blå för rätt och rättvis vård och hjälp.. Hur ni mår. Och hur jag önskar så att jag kunde göra någonting alls för att hjälpa er. Det är så förbannat orättvist och jag vill inget hellre än att ge er det ni alla vill ha; en bebis! Önskar er alla en lugn, fin sommar med mycket återhämtning och helst spontana graviditeter. <3 kraaaam!

Meeeeen <3 det är verkligen the best of a bad situation :) hur mår du nu? Så bra att du har ordinerat vila, betyder det att du är ?sjukskriven? så du faktiskt kan vila? Då låter det som det tas verkligen på allvar nu <3

Jättemärkligt tycker jag. Det är ju högst relevant!!?... det borde ju ingå i utredningen tycker jag, eftersom det såklart påverkar!? Tror inte heller det, utan isåfall får man väl ta saker i egna händer och gå till någon privat, precis som du! Sjukt egentligen att man ska behöva det.. men tyvärr är läget så i detta landet. Hoppas det kommer hjälpa dig <3
  • Soff
    Janni91 skrev 2021-06-22 18:44:14 följande:

Och idag började mina spottings så mensen är på gång. Hade en förhoppning om att jag fick en nidblödning men kroppen jävlas med mig precis som alltid. Är så besviken och började dagen med att gråta. Nu ska jag hämta ut antibiotika för att bli av med något jäkla virus vi har, så kommer slå ut tarmfloran till på köpet. Så besviken på min kropp :(

Usch, det är så tufft:(( Känner så med dig, och vet ju precis hur det känns... :(( <3 besvikelsen på sin egen kropp är hemsk.. finns inget mer att säga än att detta suger!! och kram till dig!! <3 
  • längtar00
    Janni91 skrev 2021-06-22 18:44:14 följande:

Åh vad tråkigt:(<3 Förstår precis! Avskyr när kroppen ska jävlas så man får upp hoppet och allt bara slutar i besvikelse. Försök att inte vara för hård mot dig själv och din kropp bara!<3

Jag önskar verkligen det fanns något att säga som kunde göra allt bra. Många kramar<3
  • Janni91
    Soff skrev 2021-06-22 21:08:01 följande:
    Usch, det är så tufft:(( Känner så med dig, och vet ju precis hur det känns... :(( <3 besvikelsen på sin egen kropp är hemsk.. finns inget mer att säga än att detta suger!! och kram till dig!! <3 
    längtar00 skrev 2021-06-22 22:55:40 följande:
    Åh vad tråkigt:(<3 Förstår precis! Avskyr när kroppen ska jävlas så man får upp hoppet och allt bara slutar i besvikelse. Försök att inte vara för hård mot dig själv och din kropp bara!<3

Jag önskar verkligen det fanns något att säga som kunde göra allt bra. Många kramar<3
    Tack fina ni!! <3 

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet