• Soff

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 

(Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 

Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 

Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 

Kram till alla kämpar därute <3 

• Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • längtar00

Önskar er alla en fin midsommarhelg!<3 Hoppas ni kan få tankarna på annat och njuta<3

• NatMar005

Ja, glad midsommar på er gänget!

Vi har tagit en lugn helg här hemma bara jag och sambon och två katter som kurerar sig efter veterinärbesök. Umgåtts lite med morfar också bara. Midsommar behöver inte vara så storslaget.

Tänker på er. <3

• Emmalucy

Glad midsommar! :) vi gjorde ingenting hehe, tog det lugnt hemma med killens barn, känner att vi båda behöver mer down time nuförtiden, och att åka till t.ex Skansken skulle bli en mardröm!

• Soff

Hoppas ni alla haft en skön midsommar ni med! 

Vi var också bara hemma och tog det lugnt. 

Jag har funderat lite fram och tillbaka på det här med Labrix-test (saliv-hormontest), och har inte kommit fram till något beslut än.. vill liksom undersöka alternativen först eftersom det är så satans dyrt. Har ju tänkt på om jag bara skaulle ta progesterontest via blodprov istället men där var ju problemet att labbet måste ha öppet 1 vecka efter ägglossning, vilket dom inte har för det hamnar på helgen, så där spricker ju det. Sen har jag tänkt att om nu min långvariga stress påverkat/påverkar mina kortisol- och därmed progesteronnivåer så kanske ett binjuretest skulle vara intressant att ta. Så har faktiskt bokat ett sådant test via werlabs som jag kommer ta nästa vecka. Så börjar där och ser vad det säger. 

• Janni91
    Soff skrev 2021-06-26 10:07:06 följande:

Jag har funderat lite fram och tillbaka på det här med Labrix-test (saliv-hormontest), och har inte kommit fram till något beslut än.. vill liksom undersöka alternativen först eftersom det är så satans dyrt. Har ju tänkt på om jag bara skaulle ta progesterontest via blodprov istället men där var ju problemet att labbet måste ha öppet 1 vecka efter ägglossning, vilket dom inte har för det hamnar på helgen, så där spricker ju det. Sen har jag tänkt att om nu min långvariga stress påverkat/påverkar mina kortisol- och därmed progesteronnivåer så kanske ett binjuretest skulle vara intressant att ta. Så har faktiskt bokat ett sådant test via werlabs som jag kommer ta nästa vecka. Så börjar där och ser vad det säger. 

Spännande med tester! När vi gjorde vår utredning stod det att jag skulle ta progesterontest "6-8 dagar efter positiv ägglossningssticka", så det kanske inte måste vara exakt en vecka? :) Vulverine har ett webbinarium om blodprover, jag har inte sett just det men hennes webbinarier brukar vara väldigt informativa!

På tal om tester...under utredningen visade det sig att vi har mykoplasma, vilket tydligen är som klamydia!!?? Jag har aldrig haft en könssjukdom och alltid varit noga med att testa mig, men de testar sällan just mykoplasma. Det kan tydligen leda till infertilitet och barnet kan drabbas om man har infektionen vid födseln. Hoppas alla fertilitetskliniker testar det, men bra att veta tänker jag.
  • NatMar005
    Soff skrev 2021-06-26 10:07:06 följande:

Lite off topic kanske men ordet kortisol och binjurar fick mig att tänka på om det kan vara orsaken till mina missfall kanske.

För 3 år sedan diagnostiserades jag med binjurecancer. Det var en lång resa där jag som genom ett under överlevde och idag är jag NSD (no signs of desease) men har opererat bort stora delar av bägge binjurarna. Jag har svårt att reglera just kortisol men medicineras inte för detta.. bara en fundering.
  • Soff
    Janni91 skrev 2021-06-26 10:24:00 följande:
    Spännande med tester! När vi gjorde vår utredning stod det att jag skulle ta progesterontest "6-8 dagar efter positiv ägglossningssticka", så det kanske inte måste vara exakt en vecka? :) Vulverine har ett webbinarium om blodprover, jag har inte sett just det men hennes webbinarier brukar vara väldigt informativa!

På tal om tester...under utredningen visade det sig att vi har mykoplasma, vilket tydligen är som klamydia!!?? Jag har aldrig haft en könssjukdom och alltid varit noga med att testa mig, men de testar sällan just mykoplasma. Det kan tydligen leda till infertilitet och barnet kan drabbas om man har infektionen vid födseln. Hoppas alla fertilitetskliniker testar det, men bra att veta tänker jag.

Verkligen! Och smidigt att man bara kan köpa det och gå och ta, och inte behöva gå via vårdcentralen. Ah okey! Vulverine själv tyckte jag läste att hon sa ganska exakt 7 dagar, annars är det missvisande, men tänker att de dagarna iallafall säger någonting (6-8 dagar efter)..är ju väldigt svårt att veta exakt när man haft äl. Får se om jag kanske bokar det sen ändå då. Men man vill ju vara säker på att det inte är missvisande.

Ahaa, oj?! intressant.. :O 

• Janni91
    Soff skrev 2021-06-26 14:05:43 följande:

Verkligen! Och smidigt att man bara kan köpa det och gå och ta, och inte behöva gå via vårdcentralen. Ah okey! Vulverine själv tyckte jag läste att hon sa ganska exakt 7 dagar, annars är det missvisande, men tänker att de dagarna iallafall säger någonting (6-8 dagar efter)..är ju väldigt svårt att veta exakt när man haft äl. Får se om jag kanske bokar det sen ändå då. Men man vill ju vara säker på att det inte är missvisande.

Ahaa, oj?! intressant.. :O 

Låter jättesmidigt! Okej, det är mycket möjligt, hon brukar ju ha bra koll! :) 
  • Soff
    NatMar005 skrev 2021-06-26 10:27:54 följande:
    Lite off topic kanske men ordet kortisol och binjurar fick mig att tänka på om det kan vara orsaken till mina missfall kanske.

För 3 år sedan diagnostiserades jag med binjurecancer. Det var en lång resa där jag som genom ett under överlevde och idag är jag NSD (no signs of desease) men har opererat bort stora delar av bägge binjurarna. Jag har svårt att reglera just kortisol men medicineras inte för detta.. bara en fundering.

Oj, okey! Vad du har fått kämpa dig igenom mycket!!..Fantastiskt att du nu är frisk<3 Ja, den kopplingen är ju väldigt intressant faktiskt, med tanke på att progesteronet kan bli "nedprioriterat" om jag förstått det rätt, ifall kortisolet tar över. Jag kanske inte ska spekulera för mycket, är ju inte läkare eller så, men man gör ju en del forskning själv som man inte får hjälp med ><.... 

• Memestar
    Emmalucy skrev 2021-06-24 15:54:49 följande:
    Hej! Jaaa det låter som en bra vecka :) det är ju viktig att inte stressa sexet, spesiellt vi som har försökt länge... det känns inte som ?bara en till ligg? ska fan gör skillnaden längre xD det kan lika gärna hända på en, eller fem ligg tycker jag hehe

Jag tror inte du ska behöva ta ett nytt test, har man fått positiv så borde ägget släpps inom 1-2 dagar :) all äl test efter det visar inte mycket, om man inte råka ut för att inte ha äl och då försöker kroppen oftast om några dagar. Hahah, jag skulle aldrig kunna hålla mig i 2veckor!! ett par dagar kanske... lycka till :D
    Fick ÄL-smärta på natten som jag skrev tidigare inlägg och vi myste på morgonen när jag kom från jobbet. Sen även dagen efter.. Så har vi tur tar det sig denna gången... 11e gången gillt!
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet