Vi som försökt en längre tid - första barnet
Hej!
Jag hoppar gärna in här, den första tråden jag läst som jag känner att jag ?passar in i?. :P
Jag är 32år och min sambo 38. Han har barn sen innan men inte jag. Vi har försökt sen maj 2020, var på första mötet på fertilitetsmottagningen feb 2021. Några dagar innan jag skulle spola äggledarna för att se hur dom såg ut så plussade jag för första gången. Fick göra ett tidigt vaginalt ultraljud v 5 men syntes inget, fick göra ett nytt v 6 och då konstaterade dom att jag hade ett utomkvedshavandeskap i vänstra äggledaren. Förjävligt kändes det kortfattat. En timme senare fick jag en spruta methotrexat (cellgift) som ska få ut embryot. 6 dagar senare fick jag ringa 112 och åka med blåljus in på akut operation, visade sig att sprutan inte fungerat och min äggledare brustit. Hade nästan 2 liter blod i buken. Pga cellgiftet fick jag inte bli gravid närmsta 3 månaderna så vi började försöka igen i juli 2021. Har vårt första möte för IVF 13/9 men vi fortsätter försöka spontant. Är på ÄL + 11 idag och testade neg. BIM är senast 7/9, har allt från 28-32 dagar i cykeln så lite svårt att veta.
Ni som börjat med ivf, vad händer/sägs på första mötet?
Åh vilken otur och smärta att din äggledare brustit, men vad skönt att ni kunnat börja försöka nu igen.
Vi har varit på möte (privat klinik) och för oss så fick vi gå igenom vår historia (2 ma på 1,5 år), hur vår hälsa är, hur länge vi försökt, om vi lämnat prover etc. Jag hade lämnat amh, full sköldkörtelpanel, prolaktin, fsh, spolat äggledare 2 gånger och min man har lämnade spermaprov sedan tidigare så vår utredning visade ingenting. Jag fick göra ett VUL där läkaren räknade äggblåsor och mätte äggstockarna. Sen efter det fick vi protokoll, träffa sköterska som instruerade injektioner och nu ligger allt i våra händer när vi vill starta. Vi kommer starta igång i oktober om ni gör via regionen så skulle jag chansa på att man gör VUL, går igenom er historia och pratat lite om hur er ivf kommer planeras (vilken strategi) önskar dig stort lycka till!