• Aviga

Vem bär ansvaret för tillståndet att bränna Koranen

Denna fråga intresserar mig

År det tjänstemannen på Polismyndigheten?

Är det polisledningen?

Är det Regeringen eller Justitiedepartementet?

eller kanske rent av grundlagen?

Har i olika sammanhang ansökt om tillstånd för bla demonstrationer och då så gått som aldrig fått vad jag ville ha, utan plats, väg och tider har alltid ändrats på grund av än de ena, än den andra orsaken.

Det förvånar mig storligen att tillståndet gavs på just den platsen

• Svar på tråden Vem bär ansvaret för tillståndet att bränna Koranen
  • Challenger
    Flash Gordon skrev 2023-02-06 13:05:53 följande:
    Mötesfrihet och demonstrationsfrihet innebär inte mötesfrihet och demonstrationsfrihet VAR SOM HELST.

Tillstånd krävs normalt sett för ALLMÄN PLATS

Du får stå hemma på din gräsmatta utanför din villa och demonstrera hur mycket du vill. På torget i staden är det annorlunda.
    Jag hävdar att du har fel. Demonstrationer hålls i allmänhet på allmän plats och där råder demonstrationsfrihet i enlighet med grundlagen. Det är inte så att grundlagen bara gäller på min privata tomt. Glad

Och nej, Polisen har inte mandat att sätta sig över svensk grundlag. 

Det enda Polisen kan sätta emot är om det uppstår en allvarlig ordningsstörning, eller det uppstår påtaglig risk för liv och hälsa. Då kan de välja att upplösa demonstrationen och uppmana folk att skingra sig. Lyder man då inte gör man sig skyldig till ohörsamhet och ev våldsamt upplopp. Men då är det något annat man blir åtalad för. Jag vet ingen som blivit åtalad för att ha demonstrerat utan tillstånd. Ska polisen köra bort demonstranter bör de ha någonting på fötterna, annars gör de sig närmast skyldiga till egenmäktigt förfarande. 
  • Challenger
    Flash Gordon skrev 2023-02-06 13:06:40 följande:
    www.landlantbruk.se/aktivist-domd-till-dagsboter
    Svårt att veta vad som hänt helt på basis av en tidningsartikel. Noterar dock att föreningens ordförande inte blivit dömt för att ha demonstrerat utan tillstånd, utan för brott mot ordningslagen. 

Kanske har de hindrat in- och utgående transporter till slakteriet? Kanske har de hindrat trafiken? Kanske har de trakasserat chaufförerna? Jag vet inte. 

Denna mening är sjukt märklig om man tänker efter.

"Att demonstrera är en grundlagsskyddad rättighet, men man måste söka tillstånd i förväg." 

Att man skulle behöva söka polistillstånd för att kunna tillämpa grundlagar blir liksom helt absurt. Säg att Polisen helt slaviskt skulle börja avslå alla demonstrationstillstånd. Inget mer 1 maj, inga fler demonstrationer på Sergels Torg. Inga mer Friday for Future etc. Skulle det vara upp till Polismyndigheten att besluta? Nej, det fungerar liksom inte så och det är jag väldigt glad över. 

• Anonym (M)
    Challenger skrev 2023-02-06 13:19:10 följande:
    Jag hävdar att du har fel. Demonstrationer hålls i allmänhet på allmän plats och där råder demonstrationsfrihet i enlighet med grundlagen. Det är inte så att grundlagen bara gäller på min privata tomt. Glad

Det enda Polisen kan sätta emot är om det uppstår en allvarlig ordningsstörning, eller det uppstår påtaglig risk för liv och hälsa. Då kan de välja att upplösa demonstrationen och uppmana folk att skingra sig. Lyder man då inte gör man sig skyldig till ohörsamhet och ev våldsamt upplopp. Men då är det något annat man blir åtalad för. Jag vet ingen som blivit åtalad för att ha demonstrerat utan tillstånd. Ska polisen köra bort demonstranter bör de ha någonting på fötterna, annars gör de sig närmast skyldiga till egenmäktigt förfarande. 

Vad knepigt, jag fattar ingenting. Man har rätt att demonstrera utan tillstånd men ändå finns en sådan sak som att ansöka tillstånd för att demonstrera...

• Anonym (MI)

Hur ska polisen kunna agera om det inte vet om demonstrationen i förväg?

Det är ju därför man måste ha tillstånd, för att polisen ska veta var och när de ska närvara och garantera folks säkerhet.
  • Anonym (MI)
    Challenger skrev 2023-02-06 13:28:39 följande:
    Svårt att veta vad som hänt helt på basis av en tidningsartikel. Noterar dock att föreningens ordförande inte blivit dömt för att ha demonstrerat utan tillstånd, utan för brott mot ordningslagen. 

Kanske har de hindrat in- och utgående transporter till slakteriet? Kanske har de hindrat trafiken? Kanske har de trakasserat chaufförerna? Jag vet inte. 

"Att demonstrera är en grundlagsskyddad rättighet, men man måste söka tillstånd i förväg." 

Att man skulle behöva söka polistillstånd för att kunna tillämpa grundlagar blir liksom helt absurt. Säg att Polisen helt slaviskt skulle börja avslå alla demonstrationstillstånd. Inget mer 1 maj, inga fler demonstrationer på Sergels Torg. Inga mer Friday for Future etc. Skulle det vara upp till Polismyndigheten att besluta? Nej, det fungerar liksom inte så och det är jag väldigt glad över. 

Vad är det du inte förstår? Polisen har inte rätt att avslå, eftersom det är tillåtet att demonstrera. Men det betyder inte att man får göra det var som helst, samt att polisen måste veta om det i förväg. 
  • Challenger
    Anonym (MI) skrev 2023-02-06 13:33:31 följande:
    Vad är det du inte förstår? Polisen har inte rätt att avslå, eftersom det är tillåtet att demonstrera. Men det betyder inte att man får göra det var som helst, samt att polisen måste veta om det i förväg. 
    Jag förstår mycket väl vad svensk grundlag innebär. Det är inget man behöver tillstånd från Polisen för att få utöva. 

Hade du läst vad jag skrivit framgår också att polisen har rätt att upplösa demonstrationer (med eller utan tillstånd), om det är så att den allmänna ordningen inte går att upprätthålla, eller det föreligger påtaglig fara för liv och egendom. Men polistillstånd för att få demonstrera - nej.

Tycker du borde läsa en gång vad du själv skriver faktiskt och tänka till ett varv. "Man ska söka tillstånd, men polisen har inte rätt att neka". Vad det egentligen handlar om är att Polisen vill veta vad som försiggår så de kan avdela resurser, men att det skulle vara ett lagkrav för att få åberopa grundläggande fri- och rättigheter inom ramen för svensk grundlag? Nej, knappast... 
  • Challenger
    Anonym (MI) skrev 2023-02-06 13:30:56 följande:
    Hur ska polisen kunna agera om det inte vet om demonstrationen i förväg?

Det är ju därför man måste ha tillstånd, för att polisen ska veta var och när de ska närvara och garantera folks säkerhet.
    Motfrågan är då om Polisen BEHÖVER veta ALLT? 

Fast det stämmer ju att sannolikheten är nog högre att Polisen beslutar sig för att upplösa demonstrationen om den saknar tillstånd. Men bara det faktum att en demonstration saknar tillstånd är inte tillräckligt för att Polisen ska upplösa den. 

Man MÅSTE INTE ha tillstånd. Polisen borde istället skriva att det är en rekommendation och att det ökar sannolikheten för att demonstrationen kan hållas på ett bra sätt och inte riskera att upplösas pga bristande säkerhet. 
  • Flash Gordon
    Då föreslår jag att du hänvisar till lagtext eller liknande som trumfar polisens text om saken och inte bara hänvisar till ett eget resonemang du tycker verkar logiskt.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Challenger skrev 2023-02-06 13:28:39 följande:

Den är inte ett dugg märklig om du läser vad jag skriver
    Anonym (M) skrev 2023-02-06 13:30:06 följande:

Vad knepigt, jag fattar ingenting. Man har rätt att demonstrera utan tillstånd men ändå finns en sådan sak som att ansöka tillstånd för att demonstrera...

ATT demonstrera i sig kräver inget tillstånd.

Däremot behövs det normalt sett tillstånd för att demonstrera på ALLMÄN PLATS
    Blå och gul
  • Challenger
    Flash Gordon skrev 2023-02-06 13:53:03 följande:
    Då föreslår jag att du hänvisar till lagtext eller liknande som trumfar polisens text om saken och inte bara hänvisar till ett eget resonemang du tycker verkar logiskt.
    Jag föreslår att du visar vilket lagstöd Polisen har att sätta sig över svensk grundlag. Ange gärna det lagrum som styrker det polisen skriver på sin hemsida.

Att vi har demonstrationsfrihet framgår tydligt i regeringsformen.
    www.riksdagen.se/sv/sa-funkar-riksdagen/demokrati/grundlagarna/

Att Polisen i olika sammanhang vill ha en glidning över tillämpningen av olika lagar är tyvärr inget nytt och säkerligen något man kan skriva en avhandling om. Tyvärr är domstolarna inte helt kunniga och det öppnar upp för möjlighet till glidning och skapande av prejudikat som ligger utanför normal rättspraxis. Det är välkänt inom juristkretsar. 

Det är dock sällan det handlar om något så grundläggande som svensk grundlag, så det är väldigt svårt att åstadkomma en glidning i dessa sammanhang. Blir någon dömd för att ha demonstrerat utan välsignelse från Polisen rekommenderar jag vederbörande att överklaga hela vägen upp till högsta instans, gärna med ett duktigt juridiskt biträde. Den dagen polisen vinner ett sådant mål har vi ingen demokrati längre. 
Svar på tråden Vem bär ansvaret för tillståndet att bränna Koranen