Challenger skrev 2023-02-06 15:28:08 följande:
....för att en bok inte utgör någon folkgrupp kanske?
Allvarligt talat. Börjar man nalla på det här är man utan tvekan ute på ett sluttande plan. Vad blir nästa bok man inte får ifrågasätta eller ta avstånd ifrån? Bibeln? Havamal? Mein Kamf? Wealth of Nations? Kommunistiska manifestet? Moderaternas partiprogram? FNs klimatdeklaration?
Faktum är att man redan har gjort det. Förbjudet att exempelvis bära nazistiska symboler. Går du runt med ett hakkors riskerar du att dömas för hets mot folkgrupp. Att gå runt med hammaren och skäran går däremot bra. Detta trots att kommunistiska ideologier sannolikt har mördat betydligt fler än de som föll offer för nazismen.
Jag tror det är klart olämpligt att delar upp världen mellan vad som är gott och vad som är ont. Att dela upp den i svart och i vitt. Förbjudet och tillåtet. I vart fall när det gäller sådana saker som politiska ideologier och religion. Yttrandefrihet ska och måste få råda.
Jag vet inte riktigt men det verkar ju som om en folkgrupp de facto blivit hetsade av bränningen
Om jag inte tar helt fel så är väl ordningslagen till för att upprätthålla ordningen på gator och torg.
Det finns ingenting som hindrar att man bränner böcker eller gör andra manifestationer på sin egen tomt eller håller möten i egna lokaler där är det helt fritt att hetsa mot vad f..n som helst,
Det är på allmän plats vi måste visa varandra hänsyn och inte hetsa grupper mot varandra. Där har vi alla ett ansvar tycker jag.