• Anonym (Anonym tjej)

Det här med abort. Varför så många konflikter? Har själv gjort abort och jag förstår abortmotståndare.

Varför skapar ämnet abort så många konflikter och många går i taket om någon ens yttrar sig om att denne tycker att abort är fel, eller att denne vill att abortgränsen ska sänkas? Jag själv har gjort två aborter och jag förstår helt och hållet varför en del människor är emot abort. Även fast jag inte håller med dem fullt ut så förstår jag dem, och jag respekterar deras åsikt och skulle aldrig försöka tysta dem. 

Abort är inget som man ska se så lätt på som vissa försöker få det till. Kalla det vad man vill, men fostret är ju något levande som man sedan dödar, avlägsnar. Det kan jag förstå och stå för, trots att jag själv har gjort abort. 

• Svar på tråden Det här med abort. Varför så många konflikter? Har själv gjort abort och jag förstår abortmotståndare.
  • Anonym (X3)
    Anonym (Anonym tjej) skrev 2023-02-11 21:31:47 följande:
    Svårt att säga, men förstår helt klart de som vill sänka gränsen, men inte så pass mycket som den personen pratade om i sitt exempel.
    Varför är det ena rätt men inte det andra?
  • Anonym (S)
    Anonym (Anonym tjej) skrev 2023-02-11 21:32:35 följande:
    Förstår inte. Hur menar du nu? Jag måste ingenting. 
    Ändå kände du tvingad att skriva din trådstart får du försöker rättfärdiga dina mord på de två fostren?
  • Anonym (X3)
    Anonym (Anonym tjej) skrev 2023-02-11 21:32:35 följande:
    Förstår inte. Hur menar du nu? Jag måste ingenting. 
    Ha ha, inte jag heller!
  • Anonym (Sorla)
    Tow2Mater skrev 2023-02-11 21:30:19 följande:
    Klart det kan finnas undantag; precis som självförsvar inte anses vara samma som mord.
    Fast är abort = mord så är ju barnet oskyldigt oavsett hur denne kom till, så undantagen är ju fortfarande mord.
  • Tow2Mater
    Anonym (X3) skrev 2023-02-11 21:33:31 följande:
    I vilka situationer finns det undantag? Är det inte att döda barn om det är våldtäkt, incest eller fara för mammans liv? Hur?
    Förklara gärna resonemanget för jag förstår inte.
    Läs vad jag svarade på. Mord och döda behöver inte anses vara samma sak. D v s det kan finnas undantag utan att det är hyckleri.
  • Anonym (Sorla)
    Tow2Mater skrev 2023-02-11 21:38:01 följande:
    Läs vad jag svarade på. Mord och döda behöver inte anses vara samma sak. D v s det kan finnas undantag utan att det är hyckleri.
    Fast barnet (abortmotståndarens syn på embryot/fostret) är oskyldigt alldeles oavsett hur denne kom till, därför blir undantag hyckleri.
  • Anonym (X3)
    Tow2Mater skrev 2023-02-11 21:38:01 följande:
    Förklara gärna då för jag förstår inte. (Begreppet mord är inget jag anser att det är utan jag skrev det för att det brukar vara det abortmotståndare använder.)
  • Anonym (Anonym tjej)
    Anonym (X3) skrev 2023-02-11 21:34:37 följande:
    Varför är det ena rätt men inte det andra?
    Enligt mig? Ja, för att jag tycker ju fortfarande att man ska ha möjlighet att kunna genomföra abort så att sänka gränsen till typ omöjligt, som den där personen pratade om, står jag inte bakom. 
  • Anonym (Anonym tjej)
    Anonym (S) skrev 2023-02-11 21:35:05 följande:
    Ändå kände du tvingad att skriva din trådstart får du försöker rättfärdiga dina mord på de två fostren?
    På vilket sätt menar du att jag försöker rättfärdiga att jag dödade fostren? Mycket märklig tolkning. 
  • Anonym (Anonym tjej)
    Anonym (X3) skrev 2023-02-11 21:35:14 följande:
    Ha ha, inte jag heller!
    Hur menar du?
Svar på tråden Det här med abort. Varför så många konflikter? Har själv gjort abort och jag förstår abortmotståndare.