Anonym (S) skrev 2023-04-17 23:33:55 följande:
Skulle något hända skulle man garanterat råka ut för en sådan advokat! Och för en vanlig svensson är det inte "bara att överklaga" heller. Se bara på "Fightern" här som "ansågs" ha kunnat göra på en massa andra sätt. För det har man ju sinnesnärvaro till, får jag en spontan känsla av.... Skulle någon olovligen ta sig in i huset så är det nog ganska självklart för de flesta att ta det säkra före det osäkra. Medan lagen anser att man ska stanna upp och kolla läget och kommunicera för att få klart för sig att det verkligen handlar om ett rån, och därmed riskera en kula i skallen själv. Det finns ju liksom ingen i världen som har i vårt hus att göra, oavsett anledning!! Medan en skicklig advokat säkerligen skulle kunna få det till "Men h*n 'gick fel'!" eller liknande!
Sen givetvis så är det väl ingen som kräver att lagen ska säga att man har rätten på sin sida att skjuta majblomme-försäljare som vistas på tomten (även om jag själv avskyr försäljare av alla dess slag!)! Men jaa, skulle någon stryka omkring runt huset inne på tomten så drar ju jag hellre ett luftgevärskott t.ex än iskallt väntar på inbrott, få kåken nerbrunnen etc.
"Han trodde det var hans flickvän och det var mörkt" har jag hört en man som försvarade sig mot ett våkdtäktsförsök, sluga advokater vänder och vrider på lagar som de inte var tänkt att användas.
Men jag tar hellre alla dagar en dom på mig än att förevigt förpassas till den eviga vilan.
Killen som skadade sig i mitt fall sökte upp mig och min familj vid flera tillfällen och under lång tid och härjade. Skickade bild på dottern i skolan och sån skit, är inte lessen att han skadade sig utan att han inte fick mer...