• Mirosen

Försvara sig själv och sitt

Hej, 
    Hur långt anser ni att man får gå för att försvara sig? Oavsett om du blir angripen utomhus eller om någon tar sig in i ditt hem?
    Hur ska man ha sinnesstämning och fundera på om personen som attackerar dig har uppsåt att döda och hur mycket våld du själv får använda för att det inte ska räknas som mord? 
    Jag har funderat på det sedan fallet i Borås togs upp för första gången.

• Svar på tråden Försvara sig själv och sitt
  • Polyrytm
    Anonym (Fightern) skrev 2023-04-16 15:03:28 följande:

Du får använda så mycket våld som behövs för att rädda ditt liv, det inkluderar faktiskt att man har ihjäl den andra personen. Dock blir man inte helt utan skuld då men det är oerhört förmildrande.

Angående om du ska ha sinnesnärvaro att tänka innan om du är i en livsfarlig situation så är svaret glasklart ja. Se bara på hur poliser anses förstå att det är ett verklighetstroget vapen de har riktat mot sig, de har kanske inte ens en sekund på sig att avgöra men förväntas i en rättegång kunna avgöra just detta.

Jag blev anfallen av en dåre med kniv, han skrek högt och tydligt att han skulle döda mig, vittnen till händelsen bekräftade detta också.
    Jag blev dömd för övervåld då han i avväpningen grep efter sin kniv och skar sig rätt rejält i händerna.
    Jag ansågs skulle kunnat avväpna honom utan personskador och skulle dessförinnan också gjort klart för mig att han hade för avsikt att döda mig.
    Idioten hävdade genom sin advokat genom hela rättegången att han bara skämtade och att han inte alls tänkte döda mig, att han högg mot mig (vid vilket jag aväpnade honom) var bara på skoj och han tänkte bara skrämmas lite.

Så i Sverige får man använda minsta möjliga våld som krävs för att stoppa hotet mot liv eller egendom. Jag skulle enligt domen lätt kunnat springa ifrån honom, att jag satt på marken vid händelsen och inte varit på fötter innan kniven träffat mig var mindre viktigt.

Att försvara sig mot någon som attackerar en med kniv är förmodligen det svåraste som finns. 
    Man testade detta på amerikanska poliser i simulerade attacker, och jag tror det var inom 7 meter så hade aldrig poliserna någon chans, ens med pistol. De hann alltså inte ens få upp vapnet innan knivmannen var framme och högg polisen.
    Hur fan ska en vanlig medborgare, utan träning och vapen, ha en chans att försvara sig?
  • Anonym (Florida)

Jag bor i Florida och om någon bryter sig in i ditt hem här så antas man ha anledning att frukta för sitt liv oavsett om personen är beväpnad eller ej. Man får då använda dödligt våld och behöver inte försöka fly först.

Från och med 1a Juli får man även bära dolt vapen nästan var som helst helt utan licens också  Personligen tycker jag det är ganska dumt. Det är ändå lätt att få licens för dolt vapen och 4 miljoner personer i Florida har licens för dolt vapen idag.

• BaraLillaJag84
    Anonym (Helheten) skrev 2023-04-16 09:27:42 följande:

Just detta fall från Tingsrätten i Borås handlar om ett gäng knarkförsäljare som var oeniga om sina marknader.
    Ingen part var oskyldig.

Så därför får man klättra in i någon annans lägenhet och misshandla innehavaren, menar du...?
  • Anonym (S)
    Anonym (Enkelt) skrev 2023-04-16 14:05:24 följande:

Så mycket våld som nöden kräver, varken mer eller mindre. Det utesluter inte att olyckor händer men man ska ha "lagom" som målsättning.

Min sambo är sportskytt, med vapenskåpet i sovrummet. Skulle någon bryta sig in hos oss; vi två och våra nyfödda tvillingar, så skulle han knappast gå ner, kontrollera och ifrågasätta "Ursäkta, vad gör ni tre här? Maskerade och beväpnade? Hmmm, vilket av vapnen ska jag använda, vilken kaliber ska jag välja, hur och var ska jag skjuta dessa tre i tur och ordning så det orsakar så lite skada som möjligt?? Förresten, vill ni ha kaffe istället?". Han skulle ta yttersta vapnet och bara peppra. Och eftersom detta är Sverige så skulle våra barn få växa upp med sin pappa bakom lås och bom.
  • Tukt
    Anonym (S) skrev 2023-04-16 23:00:41 följande:
    Min sambo är sportskytt, med vapenskåpet i sovrummet. Skulle någon bryta sig in hos oss; vi två och våra nyfödda tvillingar, så skulle han knappast gå ner, kontrollera och ifrågasätta "Ursäkta, vad gör ni tre här? Maskerade och beväpnade? Hmmm, vilket av vapnen ska jag använda, vilken kaliber ska jag välja, hur och var ska jag skjuta dessa tre i tur och ordning så det orsakar så lite skada som möjligt?? Förresten, vill ni ha kaffe istället?". Han skulle ta yttersta vapnet och bara peppra. Och eftersom detta är Sverige så skulle våra barn få växa upp med sin pappa bakom lås och bom.
    Är det så då, menar du? Alltså är lagen utformad så att man ska bjuda på kaffe först?
  • Anonym (S)
    Tukt skrev 2023-04-16 23:15:34 följande:
    Är det så då, menar du? Alltså är lagen utformad så att man ska bjuda på kaffe först?
    Tjaa, man ska väl göra vad man kan för att undvika angrepp? 
  • Tukt
    Anonym (S) skrev 2023-04-16 23:57:34 följande:
    Tjaa, man ska väl göra vad man kan för att undvika angrepp? 
    Det ska man såklart göra. Men om inte finns det en rätt tydlig lag där man får värna sig själv, sin bostad, sin familj och även andra. Däremot ingår det inte att vara jury och bödel i själva konceptet.
  • Anonym (Fightern)
    Tukt skrev 2023-04-16 18:43:36 följande:
    Jag säger inte  att det är perfekt. Men en del tycks ju mena på att en inte har rätt till något.

Nä, så tycker vissa och det har nog att göra med gamla vandringssägner och annat.
    Men oavsett, man kommer ställas inför rätta men har man gjort det man har rätt till och en advokat gör sitt jobb så lär man inte dömas till något allvarligt.

Men det är lite roligt att man kan bli åtalad för att försvara sitt hem. Jag hade en skylt med vad för sorts hundar vi hade på gården, vad dessa är tränade till, mitt telefonnummer när de råkat illa ut samt en juridisk finstilta del där jag erbjöd mig att betala för deras skador.

Fick aldrig inbrott men jag vet att de som bröt dig in på granngården hade vart hemma och rekat, stod en stund och läste på skylten och så fort de försökte öppna grinden så kom hundglicken och visade upp sig. Tack vare min film kunde grannen återgå sin stulna egendom.
  • Anonym (S)
    Tukt skrev 2023-04-17 00:12:26 följande:
    Det ska man såklart göra. Men om inte finns det en rätt tydlig lag där man får värna sig själv, sin bostad, sin familj och även andra. Däremot ingår det inte att vara jury och bödel i själva konceptet.
    Det borde ju till att börja med vara att man inte tar sig in i någon annans bostad. Utan den som bor där ska "tänka sig för", "inte använda mera våld än vad nöden kräver", i värsta situationen ändå förväntas tänka klart och logiskt. Men det verkar inte vara så, visade ju den här domen tydligt. Man borde även med gott samvete kunna skjuta den som ger sig på sin egendom i form av bilar, båtar, husbilar, arbetsmaskiner etc, för den har inte på din egendom att göra!! Men mord skulle ju gå före stöld juridiskt. Så länge det är så kommer stölderna fortsätta.
  • Tukt
    Anonym (S) skrev 2023-04-17 00:47:24 följande:
    Det borde ju till att börja med vara att man inte tar sig in i någon annans bostad. Utan den som bor där ska "tänka sig för", "inte använda mera våld än vad nöden kräver", i värsta situationen ändå förväntas tänka klart och logiskt. Men det verkar inte vara så, visade ju den här domen tydligt. Man borde även med gott samvete kunna skjuta den som ger sig på sin egendom i form av bilar, båtar, husbilar, arbetsmaskiner etc, för den har inte på din egendom att göra!! Men mord skulle ju gå före stöld juridiskt. Så länge det är så kommer stölderna fortsätta.
    Det är en dom. Inte ett generellt problem. Men den belyser att det är skillnad på att skydda sig, och på att själv vara den som dömmer eventuella inkräktare till döden.
    I länder med mer skjutvapen och en annan inställning till egen egendom är det heller inte ovanligt att människor dör eller skadas på egendomen, men där det sedan visade sig att de hade fullt legitima skäl att vara på. 
Svar på tråden Försvara sig själv och sitt