• Jhannis

Robinson 2023

En undran om någon startat Robinson tråden då jag varit borta länge?

• Svar på tråden Robinson 2023
  • BeautifulLiz
    flygrl skrev 2023-04-20 19:12:25 följande:

Nä asså, varje person är ju unik oavsett hudfärg, kön osv. och jag kan ju egentligen bara tala för mig själv (som alla människor!). Därför får ju Christinas reaktion stå för henne. Peter har ju va jag förstått verkligen försökt förklara och be om ursäkt men Christina verkar se det som oförlåtligt och är trots att hon verkar va en vänlig person oförsonlig. 

Jag har också mött rasism men kan inte se nån rasism i det där och tycker enbart det är sorgligt. Och om Peter är rasist är MLK och alla den tidens amerikanska svarta också det för negroe va det ord man använde då. N-ordet va ju förresten ni**er och inte negroe. :/

För mig är all rasism vidrig och obegriplig oavsett från vem den kommer och vem den riktas mot vita inräknade.

Jag är som din kompis också darkskinned dvs. så mörk man kan bli. Då kan man drabbas av colorism av andra ljusare svarta. Varför kan vi inte alla bara få va människor och vackra, unika individer oavsett hur vi ser ut?! 

Nej, jag håller med dig. 
    Det kanske är produktionen som ligger bakom det?
    Minns (förra året?) då den där killen med långa blonda rastaflätor blev utkastad för något han sa till/om Angela... minns inte vad dock. Var det inte något om hennes hår...?

Vi är alla vackra och unika, de som ser ner på andra människor pga whatever, de kan slänga sig i väggen. Hårt.

Jag har en kompis som är kortväxt, hon är knappt 130 cm. Hon skojar om det själv men är rätt less på människor som kallar henne för dvärg. Samma sak där, vad spelar det för roll om människan är vettig?

Ibland blir man trött på folk...
    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • molly50
    flygrl skrev 2023-04-20 16:29:02 följande:
    Ok, det missade jag men relationen till Fabian hade ju pajat efter Pernillas (?) snack med Erik så Amanda och Erik va förstås glada få ut honom.

Som sagt jag är lite osäker va jag ser men skulle inte bli så förvånad om det visar sig va som du, Jhannis och andra tror. Vi får se. Hur som helst borde Erik nog nyktra till lite för det där kan sluta med smärtsam personlig besvikelse för honom själv. :/
    Ok. Ja,precis. Det var väl så.

Ja,det måste han ju göra om han själv vill vara kvar och inte drabbas personligt.
    Men men,vi får väl se hur det går,som sagt. 
  • flygrl
    BeautifulLiz skrev 2023-04-20 18:25:43 följande:
    Jag måste hålla med dig om det där med Peter, det hade jag nästan förträngt. Det var synd, han var en härlig "gubbe" och han menade inget ont med det han sa. 
    Hade glömt att Zeki var syndabocken där. Kan dock inte ha någon åsikt om Christinas reaktion... men har full respekt för din. Du har helt andra erfarenheter när det kommer till rasism och sån skit. Jag är en blond tjej, född i Sverige liksom.

Fast när jag tänker på det så har jag skojat rätt friskt med en kompis jag har, hon är svart som i svart. Riktigt mörkhyad, och vi har skojat mycket om min solbränna som jag är så stolt över ibland på somrarna!
    Fast vi är ju på samma våglängd och fattar att det bara är tokerier.

När jag var barn användes n-ordet utan att någon reagerade. Men tiderna förändras. OCh Peter (som är rätt mycket äldre än mig) glömde bort sig. Straffet blev hårt. Han kunde väl ändå fått be om ursäkt om Christina accepterat det?

Att folk från mellanöstern är rasistiska mot svarta människor är för mig fullständigt obegripligt. Hundra jäkla procent obegripligt.

Nu får jag ju inte säga något om kvällens Robinson eller Gränslandet... så jag kniper käft tills i morgon.

Får väl ändå tacka dig för påminnelserna angående babblandet om Peter som Zeki stod bakom.

Jag håller på inget vis på Zeki heller. Jag ser gärna Markus som årets segrare. Men jag håller med honom om Elin, hon är en skakig vägg. Inget att luta sig mot när stormen går.

Förresten är det fascinerande att kunna bli brun i solen. Min hy förändras inte men jag njuter ändå av att sola.

Ja, du ligger alltid steget före med avsnitten... :P

BeautifulLiz skrev 2023-04-20 18:27:14 följande:
    Det är lugnt, skriv du bara!

Och, jag glömde... norska Farmen är överlägsen den svenska. Trots att grundidén är svensk.
    Har ingen favorit där men skulle inte gråta om Bente eller Hashar tog hem det.
    Tack! Hoppas inte andra stör sig...

Helt enig med dig där: norska Farmen är helt överlägsen. Det är en otrolig klasskillnad på alla plan. Jag har inte kollat årets säsong så kan inte yttra mig om det du skriver om två deltagare. Kanske börjar kolla det med...hmm.
    BeautifulLiz skrev 2023-04-20 19:24:16 följande:
    Nej, jag håller med dig. 
    Minns (förra året?) då den där killen med långa blonda rastaflätor blev utkastad för något han sa till/om Angela... minns inte vad dock. Var det inte något om hennes hår...?

Vi är alla vackra och unika, de som ser ner på andra människor pga whatever, de kan slänga sig i väggen. Hårt.

Jag har en kompis som är kortväxt, hon är knappt 130 cm. Hon skojar om det själv men är rätt less på människor som kallar henne för dvärg. Samma sak där, vad spelar det för roll om människan är vettig?

Ja, det va ju samma grej där. Tommy (?) som ju hade dreads va ju bäst av alla på tävlingar minns jag men råkade säga att han som barn önskat han hade "negerhår" eller nåt sånt och så va det kört. Som sagt nej till verklig rasism men sånt där borde man kunna lösa på mindre dramatiskt vis. :-

Förresten borde han öht inte ha fått va med med den frisyren. Cultural appropriation ffs! Fast jag bryr mig inte om det heller.

• flygrl
    BeautifulLiz skrev 2023-04-20 19:24:16 följande:
    Nej, jag håller med dig. 

Och ja, självklart det viktiga är inte hur du ser ut utan om du är vettig. Det där "kortväxt" är ju lite knepigt då man ju också använder det om såna som mig som är 155 cm men inte ses som "dvärg". Men jag förstår ju att begreppet "dvärg" kan va problematiskt. 
  • BeautifulLiz
    flygrl skrev 2023-04-20 19:54:23 följande:

Förresten är det fascinerande att kunna bli brun i solen. Min hy förändras inte men jag njuter ändå av att sola.

Ja, du ligger alltid steget före med avsnitten... :P

BeautifulLiz skrev 2023-04-20 18:27:14 följande:
    Det är lugnt, skriv du bara!

Och, jag glömde... norska Farmen är överlägsen den svenska. Trots att grundidén är svensk.
    Har ingen favorit där men skulle inte gråta om Bente eller Hashar tog hem det.
    Tack! Hoppas inte andra stör sig...

Helt enig med dig där: norska Farmen är helt överlägsen. Det är en otrolig klasskillnad på alla plan. Jag har inte kollat årets säsong så kan inte yttra mig om det du skriver om två deltagare. Kanske börjar kolla det med...hmm. Ja, det va ju samma grej där. Tommy (?) som ju hade dreads va ju bäst av alla på tävlingar minns jag men råkade säga att han som barn önskat han hade "negerhår" eller nåt sånt och så va det kört. Som sagt nej till verklig rasism men sånt där borde man kunna lösa på mindre dramatiskt vis. :-

Förresten borde han öht inte ha fått va med med den frisyren. Cultural appropriation ffs! Fast jag bryr mig inte om det heller.

Att sola är SÅ himla underbart!
    Jag älskar fullkomligt solen. Hoppas att det håller i sig med det fina vädret i helgen. Jag bor så bra så jag tar med min brasse och går fem minuter till ett underbart ställe nära havet!

Just det, Tommy hette han ja.
    Och han menade inget illa han heller.
    Det är ju inte direkt KKK om man säger så... 
    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • flygrl
    molly50 skrev 2023-04-20 19:39:25 följande:
    Ok. Ja,precis. Det var väl så.

Ja,det måste han ju göra om han själv vill vara kvar och inte drabbas personligt.
    Men men,vi får väl se hur det går,som sagt. 
    Ja, det kan både bli smärtsamt som i olycklig kärlek och smärtsamt som i att hans svärmande för Amanda kan leda till att han åker ur Robinson.
    molly50 skrev 2023-04-20 19:46:45 följande:

Dags för Robinsontävling med de nya lagen då. 

Spännande. Lite jämnare kamp skulle jag tro.

• Jhannis
    flygrl skrev 2023-04-20 16:47:14 följande:

Svårt att säga hur Fabian ser på konflikten mellan Zeki och Elin tycker jag. Gränslandet är plågsamt som sagt.

Nu fattar jag, du menar Dennis för han har brun t-shirt och leder det ena av dom nya lagen. Sen finns det en yngre Dennis med som tidigare va tajt med Amanda och som nu hamnat i hennes och Eriks lag.

Det är bara att säga till så ska jag försöka hjälpa dig med FL. Sen får vi se om jag verkligen har nåt klokt att komma med.

Jag försöker kämpa med den här nya FL, men glad är jag inte för det var så mycket enklare att navigera på gamla FL.
  • molly50
    flygrl skrev 2023-04-20 20:05:03 följande:
    Ja, det kan både bli smärtsamt som i olycklig kärlek och smärtsamt som i att hans svärmande för Amanda kan leda till att han åker ur Robinson.

Spännande. Lite jämnare kamp skulle jag tro.

Ja,fast vad jag läste i en Robinsongrupp på facebook så är de i alla fall fortfarande vänner. 

Ja,det verkade bli det. 
  • Jhannis

Trist att inte Daniels lag vann. Jag håller mer på dem än Eriks lag. 
Svar på tråden Robinson 2023