• lhe3

Han vill ha paus/distans

Träffat en man i sommar. Vi har både vårt förflutna, jag 40, han 50. Vi har träffats ett par gånger ute och har gemensamma bekanta och efter en utgång i somras började vi ses ensamma. 

Vi har pratat timmar i telefon, träffats och fikat, gjort saker ihop och haft bra sex. 

Jag har sagt att jag vill ta det lugnt och han likaså och inte kasta oss in i något förhållande, utan bara träffas och ha det bra. 

Igår ringde han och sa att han har sådana känslor för mig som han inte var beredd på, han menar på att han ville hålla det här enkelt och bara "ses" men att jag klivit rätt in i hans hjärta och det var han inte beredd på.

Han vill ha lite distans för att känna efter vad som försiggår i hans huvud och hjärta. 

Jag sa att jag givetvis respekterar det och det har gått en dag. Blir fundersam, vad tror ni händer när en man säger så här? 

Han har ett brokigt förflutet, absolut, och det har han varit ärlig med från början, men ändå funderar jag.

• Svar på tråden Han vill ha paus/distans
  • Anonym (Granbarr)

Om det finns saker i hans bagage som gör att han inte är redo att bli kär så kommer han förmodligen att glesa ut både träffar och kontakt . Just för att du inte ska bli kär och sårad och bli konflikter.   Räkna med att det inte kommer bli ni två. 

• Pixie99

Man känner normalt inte ett behov att distansiera sig om man gillar en person. Då vill man snarare lära känna den andra mer och tillbringa mer tid tillsammans.

Att säga att han har "fått starkare känslor än han trott och måste fundera lite" är 50-åringars sätt att säga "det är inte ditt fel, det är enbart mitt". Det är ett snällt sätt att ta ner dig till jorden.

Jag är ledsen att behöva skriva det, men det låter inte som att han vill fortsätta på den vägen ni har påbörjat. Kanske kan ni pausa lite och se om ni kan göra en omstart från en annan vinkel?

• Postman

Han har något annat på gång eller är tveksam till er relation. Håller med Pixie99, är man förtjust i en annan person så vill man normalt ha mer kontakt än mindre. 

• Anonym (Samma)

Har liknande situation. Jag tror att de vill hålla möjligheten öppen att träffa andra om tillfälle uppstår.  De har (efter långt förhållande) upptäckt vad coolt det är att vara singel och kunna knulla. 
    Tyvärr för oss. 
    Det blir inget med såna här män. 
    Så länge de vidhåller att de är singlar är de inte otrogna heller om det blir lite åka av på annat håll. 

• Bjoer
    Postman skrev 2023-09-01 09:25:40 följande:

Han har något annat på gång eller är tveksam till er relation. Håller med Pixie99, är man förtjust i en annan person så vill man normalt ha mer kontakt än mindre. 

Fast det kan ju handla om en konflikt mellan hans intellektuella sida och hans känslomässiga sida. Att han trivs med att vara själv och enkelheten det ger samtidigt som förhållanden tidigare har lett till tråkiga saker och att han på andra sidan börjat få känslor som komplicerar det hela.

Jag vet inte hur ofta ni har pratat innan men ge det några dagar och kolla sen läget.

Hur känner du inför honom? Om han vill mer, är du beredd på det?
  • Postman
    Bjoer skrev 2023-09-01 10:26:36 följande:
    Fast det kan ju handla om en konflikt mellan hans intellektuella sida och hans känslomässiga sida. Att han trivs med att vara själv och enkelheten det ger samtidigt som förhållanden tidigare har lett till tråkiga saker och att han på andra sidan börjat få känslor som komplicerar det hela.

Jag vet inte hur ofta ni har pratat innan men ge det några dagar och kolla sen läget.

Hur känner du inför honom? Om han vill mer, är du beredd på det?
    Tveksamt. Jag tror inte det, har han sådana konflikter med sig själv så känner jag att då är han inte redo för att inleda en relation. Då borde han först fixa sig själv innan han ger sig ut på marknaden. 
  • Anonym (Malin)
    Postman skrev 2023-09-01 10:32:55 följande:
    Tveksamt. Jag tror inte det, har han sådana konflikter med sig själv så känner jag att då är han inte redo för att inleda en relation. Då borde han först fixa sig själv innan han ger sig ut på marknaden. 
    Fast bland kan man faktiskt trilla dit utan att man är riktigt hel?när man träffar någon och man börjar att känna något igen och man bara mår så förträffligt bra.
    Känslor kan faktist vara lika fantastiskt som skrämmande.
  • Postman
    Anonym (Malin) skrev 2023-09-01 12:24:46 följande:
    Fast bland kan man faktiskt trilla dit utan att man är riktigt hel?när man träffar någon och man börjar att känna något igen och man bara mår så förträffligt bra.
    Känslor kan faktist vara lika fantastiskt som skrämmande.

Fast känner man som du säger och man då också mår förträffligt bra men ändå vill ta en paus så är det väldigt, väldigt motsägelsefullt. Då tror jag i alla fall att detta är som bäddat för strul och allehanda missförstånd. 

Har man eller får man känslor så vill man normalt framåt i relationen inte backa bakåt. 

• Anonym (Suck ...)

Kan inte du som sätter tumme ner på varenda svar ge dig tillkänna så vi kan höra vilka invändningar du har?

• Ascendere

Alltså det bästa för ditt eget välmående på sikt är att inte grubbla alls på vad som pågår inne i honom utan ta det han säger som fakta och istället fråga dig själv hur DU ställer dig till detta.

Är det OK för dig? Säg då det till honom, ett enkelt "OK".  Inget mer. Sedan går du vidare och accepterar att ni inte kan ses lika ofta men fortsätter njuta av tillfällena ni faktiskt ses. 

Är det inte OK för dig? Säg det i så fall. "Ledsen men det funkar inte för mig, jag vill mer än så med en relation". Sedan går du vidare. 

Dessa är de två bästa alternativen även om inget av de är speciellt lätt.... 

Svar på tråden Han vill ha paus/distans