• Anonym (Deprimerad)

Bota depression på egen hand?

Hej,
    Tror ni att det går att bota depression på egen hand?
    I så fall, hur?

Jag har kommit till en gräns där jag inte fungerar optimalt i vardagen. Mitt mående är konstant negativt. Har hjärndimma, stress, ångest, ser väldigt mörkt på det mesta. Har även förlorat aptiten nästintill helt. Jag vill alltså inte äta, fast jag vet såklart att äta är basalt behov. Gråter ofta, ibland okontrollerat, och mår verkligen riktigt dåligt. Måendet går ut över vardagen och det är svårt att utföra allt som behövs. 

Jag vågar inte äta SSRI, jag har inte tid att bli "mer sjuk" eller må sämre tiden som kommer, vilket ofta kan ske av SSRI. Därför vore det bra om jag bara kunde sluta må såhär, men det går inte??? Jag vet inte vad jag ska göra. Allt tar emot, eftersom jag inte tycker någonting är roligt längre. Jag tror inte jag vill vända mig till en terapeut heller, jag vill helst inte berätta om hur dåligt jag mår.

Har ni tips? Vad ska jag göra för att stå ut och fungera i vardagen?
    Vad äter man när man varken vill eller inte kan äta så mycket?
    Vad har funkat för er?

• Svar på tråden Bota depression på egen hand?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Deprimerad) skrev 2024-05-20 14:06:38 följande:
    Bota depression på egen hand?

Hej,
    Tror ni att det går att bota depression på egen hand?
    I så fall, hur?

Jag har kommit till en gräns där jag inte fungerar optimalt i vardagen. Mitt mående är konstant negativt. Har hjärndimma, stress, ångest, ser väldigt mörkt på det mesta. Har även förlorat aptiten nästintill helt. Jag vill alltså inte äta, fast jag vet såklart att äta är basalt behov. Gråter ofta, ibland okontrollerat, och mår verkligen riktigt dåligt. Måendet går ut över vardagen och det är svårt att utföra allt som behövs. 

Jag vågar inte äta SSRI, jag har inte tid att bli "mer sjuk" eller må sämre tiden som kommer, vilket ofta kan ske av SSRI. Därför vore det bra om jag bara kunde sluta må såhär, men det går inte??? Jag vet inte vad jag ska göra. Allt tar emot, eftersom jag inte tycker någonting är roligt längre. Jag tror inte jag vill vända mig till en terapeut heller, jag vill helst inte berätta om hur dåligt jag mår.

Har ni tips? Vad ska jag göra för att stå ut och fungera i vardagen?
    Vad äter man när man varken vill eller inte kan äta så mycket?
    Vad har funkat för er?

Jag är låg ibland och säkert lite deprimerad. Jag kan gråta ibland, kan räcka med att jag ser barn ute och jag påminns om barndomen, längtar tillbaks, eller att jag blir påmind om att jag aldrig haft tjej, blev av med oskulden först vid 35. Men jag har aldrig varit djupt deprimerad, som de man hör om som inte ens tar sig ur sängen. Jag har inga direkta tips, mer än att för mig så brukar det alltid finnas nåt att se fram emot. Kan vara nån ny film eller serie, skiva, vad som helst. Och så hoppas jag fortfarande, det måste finnas nån för mig också. Jag mår bra av att träna, och vara ute i naturen.
  • Anonym (Liten)

Regelbunden träning och motion är bevisat bra för den mentala hälsan.

Om du sörjer en förlorad relation som avslutades illa, så kanske du behöver få prata av dig ordentligt och få guidning i dina tankar? Din lokala vårdcentralen kan hjälpa dig med en terapeut eller psykologkontakt Inom högkostnad.

om inget av detta hjälper så behöver du nog någon sorts antidepp, det finns fler varianter än ssri.

• Anonym (d)
    PernillaPG skrev 2024-05-20 15:17:41 följande:
    Mat är ingen bra lösning, tro mig :( 
    Ja TS kommer säkert må fantastiskt om hn skippar maten eller vad sjutton menar du?
  • Anonym (Manbehöverstöd)

En depression ska man inte försöka bota själv. Självhjälp, träning etc är en viktig del i tillfrisknande men kontakta en läkare/psykolog för att få en utredning. Det är bra att ha mycket i verktygslådan 
    Hjälpen finns och en obehandlad medelsvår/djup depression är i vissa fall dödlig.
    Be om hjälp och kanske du kan hitta något som gör att ditt mående förbättras.
    Det behöver inte bara handla om medicin behandling  även om det behövs för att klättra upp ur avgrunden.
    För en del funkar KBT, samtal och att få hjälp och vända skutan rätt.
    Hoppas du mår bättre snart.

Felskrivning

*Edit
    Medicin kan behövas i vissa fall för arr ta sig upp ur avgrunden 
  • Anonym (Tid)
    Anonym (Deprimerad) skrev 2024-05-20 14:33:12 följande:

Jag har blivit sviken/ bedragen av en person som stod mig närmast. Kontakten bröts och det har varit svårt för mig att förstå personens beteende och handlingar. Detta har varit och är en enorm sorg för mig. Mitt förnuft säger såklart att man inte behöver få förklaringar eller förstå, utan enbart släppa och gå vidare. Men det var där mitt dåliga måendet började, när detta inträffade. Som att livet rasade. 

Utöver detta är det även andra faktorer som stor belastning inom arbete men även sjukdom på nära håll, som tar hårt på mig.

Jag vet inte vad jag ska göra åt detta.. Det är alltså konkreta saker som tar riktigt hårt på mitt psyke, men som jag inte kan göra någonting åt.

Vi måste skilja på psykisk ohälsa och sorg. Att känna sorg för att man blivit sviken/bedragen är helt normalt och inte ett tecken på psykisk ohälsa. Därför är det inte heller något du kan "bota". Sorg är något vi alla måste gå igenom då och då. Det enda som hjälper är att ta hand om sig själv. Och framför allt tid.
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-05-20 16:39:53 följande:
    Jag är låg ibland och säkert lite deprimerad. Jag kan gråta ibland, kan räcka med att jag ser barn ute och jag påminns om barndomen, längtar tillbaks, eller att jag blir påmind om att jag aldrig haft tjej, blev av med oskulden först vid 35. Men jag har aldrig varit djupt deprimerad, som de man hör om som inte ens tar sig ur sängen. Jag har inga direkta tips, mer än att för mig så brukar det alltid finnas nåt att se fram emot. Kan vara nån ny film eller serie, skiva, vad som helst. Och så hoppas jag fortfarande, det måste finnas nån för mig också. Jag mår bra av att träna, och vara ute i naturen.
    Kram {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Deprimerad)
    Anonym (Nope) skrev 2024-05-20 14:47:27 följande:

Man kan förklara det såhär enkelt. SSRI botar ingen. Det gör terapi och ett gediget arbete under lång tid. Däremot räddar SSRI liv. Det räddar dig från den där gyttjan du hamnat i.  Från att drunkna. En push i rätt riktigt. En push man själv inte klarar av när man mår så dåligt. 

Insättningsystom är absolut jobbigt men det går över och många får inte en så svåra.

Så nej jag tror inte du kan bota det själv. Du behöver SSIR under en begränsad tid. 

Jag vet inte om SSRI skulle rädda mitt liv. Jag är rädd för biverkningarna, som ärr rätt allvarliga i vissa fall. Dessutom skulle jag inte klara av en period av sämre mående och mer trötthet just nu. Då hade jag inte tagit mig upp från sängen.

Samtidigt som det känns övermäktigt hur jag ska orka med livet. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Manbehöverstöd) skrev 2024-05-20 20:49:00 följande:
    Kram {#emotions_dlg.flower}
    Tack! Kram tillbaka Glad
  • Anonym (Deprimerad)
    Anonym (Fred) skrev 2024-05-20 14:56:02 följande:
    Du behöver göra en ansträngning oavsett om du väljer att göra det på egen hand. Ibland så behövs mediciner för att hjälpa till. Det kan vara något som pågår i kroppen som du inte ens kan påverka. Då är det väl bra att ta hjälp från vården för att lista ut det? 
    Ja, tanken har slagit mig. Du menar om något blodvärde är dåligt?
    Signalämne som serotonin kan man inte mäta på V.C vad jag förstår?
Svar på tråden Bota depression på egen hand?