-
Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva.Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning.Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan.
-
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
-
Och du har blivit våldtagen och behövt vara gravid i 9 mån, ha haft foglossning så du inte ens kan stå upp pga att du måste behålla barnet? Har du legat i förlossningsvärkar i 12 timmar? När du gjort något av detta kan du hävda att det inte är ett argument.Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 20:52:47 följande:Med all respekt för att en våldtäkt är ett trauma och hur fel våldtäkter är, men det där är ett värdelöst argument.
Ungefär som att hon skulle glömma sin våldtäkt om hon gjorde abort. Hon glömmer ingenting ändå. Det kommer vara kvar ändå fram tills att hon för.
Det har faktiskt visat sig att kvinnor som behållet barnet efter en våldtäkt inte alls mått sämre än de som gjorde abort. Tvärt om så älskar de barnet lika mycket som vilken förälder som helst gör. De går inte runt och tänker på sin våldtäkt när de ser barnet, de ser bara det barn de älskar. Precis som alla andra föräldrar. De flesta är otroligt tacksamma att de INTE gjorde abort.
Så det fallerar.
Sen får du gärna länka till dina bevis, och då menar jag vetenskapliga bevis. -
Precis just såEpicF skrev 2024-10-24 21:01:17 följande:Då får mannen bli gravid själv om han så gärna vill ha barn.
Medmänsklighet för fostret och den blivande individen? Genom att ta abort för ett oönskat barn så visar man på ett sätt medmänsklighet för den blivande individen... -
Du menar att man inte heller ska få göra abort av ett foster som inte är levnadsduglig, dvs inte kan leva utanför magen? Är det också "mord"?Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 20:21:35 följande:Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets.
Om det finns en risk för kvinnans liv vet man inte för långt efter att abort är tillåtet. -
Det är inte oönskat. Det är tillfälligt oönskat eftersom kvinna inte har en bild eller relation till det. Men så fort barnet kommer till livet så brukar de flesta med tiden skapa sig en relation lik vilken annan som helst mellan föräldrar och barn. Det har till och med visat sig i studier att kvinnor som utsatts för våldtäkt i länder där abort är förbjudet, i efterhand är otroligt tacksamma att de inte gjorde abort. För de älskar sitt barn lika mycket för det.EpicF skrev 2024-10-24 21:01:17 följande:Då får mannen bli gravid själv om han så gärna vill ha barn.
Medmänsklighet för fostret och den blivande individen? Genom att ta abort för ett oönskat barn så visar man på ett sätt medmänsklighet för den blivande individen...
Men i värsta fall kan man göra moderna och kontrollerade adoptionsprogram. Inga konstigheter. Svenskt barn adopteras till svensk familj, där föräldrarna är granskade av myndigheterna sedan tidigare. -
Så kvinnan ska alltså, mot sin vilja, gå gravid i 9 månader, genomgå en förlossning för att mannen ska sedan ska ta hand om barnet?Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 20:49:27 följande:Ja, för att:
Om kvinnan inte vill ha sitt barn så kan mannen ta hand om det utan henne. Och om ingen av de vill ha barnet så kan de få adoptera bort det till det ofrivilligt barnlösa paret Lisa och Kalle, som båda har ett välfungerande liv på alla sätt och vis. Vi ska införa nya adoptionsprogram, om det behövs. Där kan antingen barnlösa par eller befintliga välfungerande familjer få adoptera.
Tänker exempelvis på familjer där kvinnan kanske vill ha ett till barn, men inte vill gå igenom ett förlossning. Då kan de adoptera. Då får deras barn ett litet syskon.
Till det finns surrogati, där kvinnor frivilligt låter sig befruktat och frivilligt bär fram en annan kvinnans barn. Förvisso inte tillåtet i Sverige, men finns utomlands. -
Klockrent sammanfattat.Överste Senap skrev 2024-10-24 20:48:19 följande:
Jag delar inte ditt synsätt för fem öre. Att graviditet syftar till liv till en sådan grad att man inte skulle få möjlighet att avbryta den är närmast ett religiöst synsätt. Människans utveckling har gett henne möjlighet att göra val i livet som inte finns i djurriket. Teknik, läkemede, livsmedel, fungerande samhällen har gett människan mycket längre liv och bättre liv. Bland valen människan har finns även möjligheten att avbryta graviditet om man ställs inför det valet. Inget fel med det. Det är bara religiösa och människor med kontrollbehov som hittar problem med det.
-
👍Överste Senap skrev 2024-10-24 20:48:19 följande:
Jag delar inte ditt synsätt för fem öre. Att graviditet syftar till liv till en sådan grad att man inte skulle få möjlighet att avbryta den är närmast ett religiöst synsätt. Människans utveckling har gett henne möjlighet att göra val i livet som inte finns i djurriket. Teknik, läkemede, livsmedel, fungerande samhällen har gett människan mycket längre liv och bättre liv. Bland valen människan har finns även möjligheten att avbryta graviditet om man ställs inför det valet. Inget fel med det. Det är bara religiösa och människor med kontrollbehov som hittar problem med det.
-
Kvinnan får gärna behålla barnet själv. Men om hon sett till att bli gravid genom att vara oförsiktig så får hon ta konsekvenserna av det. Men vill hon ha barnet kan hon få behålla det så klart. Men vill hon inte så får mannen ta hand om det, eller ett ofrivilligt barnlöst par med stabil inkomst här i Sverige.EpicF skrev 2024-10-24 21:07:12 följande:Så kvinnan ska alltså, mot sin vilja, gå gravid i 9 månader, genomgå en förlossning för att mannen ska sedan ska ta hand om barnet?
Till det finns surrogati, där kvinnor frivilligt låter sig befruktat och frivilligt bär fram en annan kvinnans barn. Förvisso inte tillåtet i Sverige, men finns utomlands. -
De kvinnor som blivit gravid genom våldtäkt och sedan behållit barnet, har inte visat någon avvikelse gentemot de andra. Ungefär lika hög sannolikhet att mamman kommer älska barnet över allt annat som för vilken annan mamma som helst.Anonym (Nej) skrev 2024-10-24 21:03:33 följande:Och du har blivit våldtagen och behövt vara gravid i 9 mån, ha haft foglossning så du inte ens kan stå upp pga att du måste behålla barnet? Har du legat i förlossningsvärkar i 12 timmar? När du gjort något av detta kan du hävda att det inte är ett argument.
Sen får du gärna länka till dina bevis, och då menar jag vetenskapliga bevis.
Det där är bara ett känsloargument som inte fungerar så i verkligheten. -
Nej, självklart glömmer hon inte bort en våldtäkt. Emn hon slipper bli påmind om det hela tiden. Slipper tänka på det i 9 månader. Slipper genomgå en förlossning, som i sig kan vara traumatiskt.Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 20:52:47 följande:Med all respekt för att en våldtäkt är ett trauma och hur fel våldtäkter är, men det där är ett värdelöst argument.
Ungefär som att hon skulle glömma sin våldtäkt om hon gjorde abort. Hon glömmer ingenting ändå. Det kommer vara kvar ändå fram tills att hon för.
Det har faktiskt visat sig att kvinnor som behållet barnet efter en våldtäkt inte alls mått sämre än de som gjorde abort. Tvärt om så älskar de barnet lika mycket som vilken förälder som helst gör. De går inte runt och tänker på sin våldtäkt när de ser barnet, de ser bara det barn de älskar. Precis som alla andra föräldrar. De flesta är otroligt tacksamma att de INTE gjorde abort.
Så det fallerar.
Det finns absolut de kvinnor som behåller barn som blivit till genom våldtäkt och som inte mår dåligt. Och de finns de som inte gör det.
Men det viktigaste är att kvinnan själv får bestämma lm denne ska behålla eller inte.
Så nej, mitt argument fallerar inte. Det är bara dj som inte förstår det här med en kvinnas rätt till självbestämmande.
Jag har en väninna som blev till genom en våldtäkt. Hennes mamma var, tyvärr alltid lite kall och avvisande mot sitt barn under barn- och ungdomsåren. Idag har de ingen kontakt då mamman bröt kontakten när min väninna blev 18 och fick reda på hur hon blev till. Mamman bröt kontakt pga att hon inte förmådde att älska sitt barn, pga att det hela tiden var en påminnelse om våldtäkten.
Men självklart finns det kvinnor som oavsett äskar sitt barn.
Men återigen, kvinnan ska själv då bestämma hur denne vill göra, oavsett hur graviditeten blev till.