• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-07 19:23:30 följande:
    Det är rimligt att anta att du hittar på vad som är rimligt helt utifrån vad som passar dig för stunden utifrån din begränsade omvärldsbild.
    Dina argument blir allt sämre. Sudan är ett STORT land,  Gaza är hela 4 mil lång och 6 kilometer bred. Inte såå svårt att fördela mat där - jämnfört med ett stort land som Sudan. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-07 19:37:00 följande:
    Har du sett videon? ISRAEL BLOCKERAR MATEN. 
    Uppenbarligen har DU inte sett videon. Maten ÄR inne i Gaza. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-08 00:05:51 följande:
    Vad då för "system"? Israels lagar i en demokratisk rättsstat? De två miljoner araber som lever i Israel vill inte bo i något arabland, eller Palestina. Folk på Västbanken vill inget hellre än att få flytta till Israel, så de försöker fly över väggen eller att gifta sig med någon därifrån. Men det senare funkar inte längre. De får inte flytta till Israel. 

Inget annat land blir tvungen att släppa in invandrare som vill döda befolkningen där. Så varför skulle Israel bli tvungen?
    De två miljoner araber lever i sina hem. Varför skulle leva i något annat land? De är i sitt land men har inte alls samma rättigheter som judar i Israel. Du saknar kunskap i ämnet och läser inte Amnestys rapport men säger emot utan att överhuvudtaget förklara varför. 

Palestinier är inte invandrare. De är urbefolkning som fördrevs av Israel. Däremot nästan alla judar i Israel är invandrare. 
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-07 23:54:17 följande:
    Ljuger bilderna? Är det inte ett stort lager av mat där, inne i Gaza? Rätt ska vara rätt. Det är inte Israel som hindrar lastbilarna att komma in. Just nu har FN bestämt att inga ska komma in. Och det är värre om det är så att det verkligen börjar bli illa nu, att folk inte har mat. 
    I din värld ljuger bara bilder om de visar de orätter Israel gör. Jag är inte så enögd som du är och tror att allt i Israel-Palestinkonflikten är svart eller vitt. Det är du som gastar "fake" varenda gång ditt kära Israel ställs i dålig dager och sedan yrar om din goda källkritiska förmåga och "logiska" förklaringar till allt du vill ska vara på ett visst vis.

Naturligtvis finns leverenser och här skyller Israel 100% på att det är alla andra under solen som är orsaken till att de inte kommer vidare fram till invånarna i Gaza. Det finns tonvis med bevis på att Israel har gjort sig skyldiga till att leverenser stoppas och inte kommer vidare under den drygt ett år långa konflikten precis som det finns bevis på "looting" av kriminella gäng där högst sannolikt även Hamas är inblandade.

Att Israel skickar ut en israelisk reporter som pratar om "we", "we, och "we" och intervjuar en IDF-medarbetare och inbillar sig att han utgör "den internationella pressen" är löjeväckande.

Jag kan säga precis vem som INTE är skyldiga till att nödsändningar inte når den civila paletinska befolkningen och det är den civila palestinska befolkningen. De som lider brist på mat, vatten och andra förnödenheter som du inbillar finns i överflöd på gator och torg i Gaza.

Det har varit illa hela tiden och värre ju längre tiden lider.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-07 23:56:03 följande:
    Kan de inte attackera någon annan för omväxling - de araberna som hatar Israel alltså? Så skulle det INTE vara Israel hela tiden. De vill bara vara i fred. Snacka om att förvrida något! Vem VILL vara i centrum som evigt offer? Ingen. 
    Det är en reporter skickad från en israelisk nyhetsstation som pratar om "we" (Israel). Han intervjuar en IDF-medarbetare. Reportern inbillar sig att han utgör "den internationella pressen". Öpnna ögonen och inse att det knappast kan handla om opartisk rapportering.

Den riktiga internationella pressen stoppas av Israel från att rapportera från Gaza. 

"Israel förbjuder utländska journalister från att vistas i Gaza vilket innebär att journalisterna rapporterar från Israel." 

www.journalisten.se/debatt/rapporteringen-om-gaza-ar-ett-fatalt-misslyckande/
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-07 10:49:24 följande:
    Om folk skulle svälta så hade de kastat sig på den maten. Då hade det inte legat framme. Det fanns affärer med matvaror som var öppna. Och ingen på filmen var undernärd eller såg ut att må dåligt av hunger. 
    Att någon ser ett fat på en plats är inte bevis för att någon annan inte saknar mat någon annanstans. Och ifall du inte visste kan man inte äta hygienprodukter och för att använda dem behöver man vatten.

Och nu syns det utanpå om man inte har ätit på några dagar eller inte fått i sig tilltäckligt med mat. Din slutledningsförmåga är verkligen i en klass för sig.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-08 00:08:43 följande:
    Vem har skrivit något sånt? Var? Du får nog läsa om och läsa rätt. 

Och nej, jag har inte dåligt minne, jag tycker bara att din bevisföring är väldigt bristfälligt. 
    Du får nog be någon korrekturläsa dina inägg om du inte begriper att du i dina texter anför som "bevis" på att Israel inte gjort si eller så att det inte är "logiskt" för att Israel inte sysslar med sånt.

En meningslös cirkelargumentation.

Jo, extremt dåligt minne.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-08 00:11:12 följande:
    Dina argument blir allt sämre. Sudan är ett STORT land,  Gaza är hela 4 mil lång och 6 kilometer bred. Inte såå svårt att fördela mat där - jämnfört med ett stort land som Sudan. 
    Vill du att jag ska posta en bild på en sudanese som äter en banan? Det kan utgöra "bevis" på att ingen svälter i Sudan.

Jo, det är svårt att fördela allt i ett krigsområde. Särskilt när det är sönderbombat, under beskjutning och någon dessutom stoppar transporter. Kan ju inte vara såå svårt att fatta.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-08 00:05:51 följande:
    Vad då för "system"? Israels lagar i en demokratisk rättsstat? De två miljoner araber som lever i Israel vill inte bo i något arabland, eller Palestina. Folk på Västbanken vill inget hellre än att få flytta till Israel, så de försöker fly över väggen eller att gifta sig med någon därifrån. Men det senare funkar inte längre. De får inte flytta till Israel. 

Inget annat land blir tvungen att släppa in invandrare som vill döda befolkningen där. Så varför skulle Israel bli tvungen?
    Nu snubblar du över din egen argumentation igen. Palestinier på Västbanken försöker fly över muren eller gifta sig med någon i Israel för att de vill inget hellre än att flytta dit och döda befolkningen.
  • AndreaBD

Om man vill veta exakt hur antisemitism visar sig - i FN, i svenska medier, i andra länder, hos olika politiska partier, UNWRA, med mycket mera, så behöver man egentligen bara lyssna på Aron Flams sammanställning. Otroligt mycket info, inklusive intervju med ett palestinskt barn. Och otroligt bra research, han har verkligen tagit fram alla artiklar, alla yttranden i medier som är av intresse här. 
    Jag har inte kollat del 2 ännu:

Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism