• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-08 10:36:45 följande:

Om man vill veta exakt hur antisemitism visar sig - i FN, i svenska medier, i andra länder, hos olika politiska partier, UNWRA, med mycket mera, så behöver man egentligen bara lyssna på Aron Flams sammanställning. Otroligt mycket info, inklusive intervju med ett palestinskt barn. Och otroligt bra research, han har verkligen tagit fram alla artiklar, alla yttranden i medier som är av intresse här. 
    Jag har inte kollat del 2 ännu:

Jepp. Från källkritiskt katastrofhåll kommer förslag om att man ska använda sig av en pro-israelisk källa för att förstå världens inställning till Israel.

Applåderna haglar.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-08 11:14:44 följande:
    Läser du inläggen? Sudan är mer än två gånger större än Sverige. Der är helt olika förhållanden i olika delar av landet. Jag är inte så insatt när det gäller det landet, men det kan t.o.m. vara så att det inte är samma styre, att det finns olika delar som har det väldigt olika. 

Det är BETYDLIGT enklare i Gaza och det går överhuvudtaget inte att jämnföra. 
    Det spelar ingen roll hur stort Sudan är. Det var bara ett exempel. Det finns mängder av platser där förhållandena är på ett sätt i ett område medan de är på ett helt annat sätt en bit bort. Saknar du helt och hållet överföringsförmåga?
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-08 11:14:44 följande:
    Läser du inläggen? Sudan är mer än två gånger större än Sverige. Der är helt olika förhållanden i olika delar av landet. Jag är inte så insatt när det gäller det landet, men det kan t.o.m. vara så att det inte är samma styre, att det finns olika delar som har det väldigt olika. 

Det är BETYDLIGT enklare i Gaza och det går överhuvudtaget inte att jämnföra. 
    Det spelar ingen roll hur stort Sudan är. Det var bara ett exempel. Det finns mängder av platser där förhållandena är på ett sätt i ett område medan de är på ett helt annat sätt en bit bort. Saknar du helt och hållet överföringsförmåga?
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-08 11:28:36 följande:
    Du saknar alltså argument, eller har svårt att läsa ganska lättförståelig text. 
    Du förstår alltså dina egna texter så dåligt att du inte vet vad du skriver?

Men vad sägs om att jag citerar dig och du sedan skriver ett dussin försvarsinlägg som när det slutligen går upp för dig att det är du som har skrivit det citerade mynnar ut i ett typ Jag hade bråttom, eller Jag behöver inte förklarar mig så exakt, eller Det har ingen relevans. Det är väl en rolig lek. Ska vi köra den igen?
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-08 11:31:53 följande:
    Och då har du själv postat en video med folk som desperat vill ha bröd från ett bageri - du ser inte skillnaden mellan dessa människor och de som promenerar lugnt mellan öppna butiker? Jag ska inte ens prata om slutledningsförmåga här.
    Jepp. Jag har postat en video med människor som vill köpa bröd när det inte räcker till alla. Kommentatorn säger att det är ont om mjöl.

Det är inte jag som påstått att det finns gott om mat till alla i Gaza. Det är du.
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-08 11:51:16 följande:
    Ah. Missförstånd ännu en gång. Kan du EN ENDA gång stå för vad du skriver? Det ska inte behövas en panel av korrekturläsare som rättar, lägger till och drar ifrån för att det du skriver ska kunna godkännas av dig som vad du egentligen menade. Eller jo, så funkar det tydligen.

De, de, de. Att dra alla över en kam är rasism. Behöver du verkligen påminnas igen?

Låt mig gissa "De" har också röstat fram Israels ockupation, blockader och olagliga bosättningar jämte stöld av palestinska naturresurser?
    Jag står ALLTID för det jag skriver. Du missförstod det. Och det är kanske inte såå konstigt, eftersom jag inte förklarade det så ingående. Därför kompletterade jag. Men nu svarar du inte alls sakligt. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-08 12:24:27 följande:
    Jepp. Jag har postat en video med människor som vill köpa bröd när det inte räcker till alla. Kommentatorn säger att det är ont om mjöl.

Det är inte jag som påstått att det finns gott om mat till alla i Gaza. Det är du.
    Här kan man faktiskt inte tolka fel, så jag rekommenderar att läsa igen. 
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-08 11:34:39 följande:
    "Israel som inte är bra på att samarbeta med Israel"? Sa du något tidigare om att någon borde provläsa MINA texter? 

Visst, det kan hända mig också. Men jag kritiserar då inte andras språkkorrekthet, när det inte finns anledning.
    Den flög visst rakt över huvudet på dig. Yes. Israel är inte så bra på att samarbeta med Israel. När höger hand inte vet, eller iaf säger sig inte veta vad vänster hand gör. En hand spränger vattenverk och den andra säger att det får man inte göra. Resultat: ytterligare ett sprängt varttenverk och än mindre vatten att fördela bland invånarna i Gaza. Check för Israel.

Samma med hjälpsändningar.
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-08 12:18:41 följande:
    Du förstår alltså dina egna texter så dåligt att du inte vet vad du skriver?

Men vad sägs om att jag citerar dig och du sedan skriver ett dussin försvarsinlägg som när det slutligen går upp för dig att det är du som har skrivit det citerade mynnar ut i ett typ Jag hade bråttom, eller Jag behöver inte förklarar mig så exakt, eller Det har ingen relevans. Det är väl en rolig lek. Ska vi köra den igen?
    Jag kan inte säga annat än att du verkar sakna nyanser. Allt är bara svart eller vitt? 

Jo, det spelar roll om något är viktigt, eller om det bara var en detalj. Nu vet jag inte vad du menar exakt. 

Var glad då att jag förklarar om det har blivit oklart. Det kan alltid hända när människor kommunicerar. Eftersom du generellt vägrar göra det, blockerar du ju diskussioner. Men jag tänker inte lägga mer tid på barnsligheter.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-08 12:28:35 följande:
    Jag står ALLTID för det jag skriver. Du missförstod det. Och det är kanske inte såå konstigt, eftersom jag inte förklarade det så ingående. Därför kompletterade jag. Men nu svarar du inte alls sakligt. 
    Du kanske ska börjar skriva vad du menar istället för det du skriver?
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism