• Anonym (less på egoföräldrar)

Så less på dessa föräldradagar!

Here we go again.

"Vi har inte utrymme att bevilja semester för alla för att x och x och x och x har begärt att vara föräldralediga över jul och nyår"

När ska det komma till nån ändring som ger arbetsgivarna lite utrymme att neka föräldraledighet under högsäsonger och hänvisa till semesterdagar? Föräldrar får väl söka semestrar som alla andra?

Fattar ju föräldraledighet fram till 1,5 år när de är lediga hela tiden men att sen systematiskt pytsa ut föräldraledighet och därmed trumfa systemet när andra också vill vara lediga, men inte får vara det pga detta är bara helt absurdt att det får vara så.

Samma på sommaren. Jobbade i ett team där det tyvärr fanns flera föräldrar som genast meddelade att de tar ut föräldraledigt de mest kritiska veckorna, vi övriga fick besked att vi behövde flytta våra önskemål och ta semester maj-juni eller augusti-september om vi ville ha 4 veckors sammanhängande.

Så, tack för den i år igen då att jag inte kan vara ledig med MINA barn under juldagarna (nej, jag gjorde aldrig så på den tiden jag hade föräldradagar och nej även om jag haft det hade jag inte gjort så eftersom det är sjukt oschysst mot sina kollegor)

Jag är bara jävligt sur och less just nu

• Svar på tråden Så less på dessa föräldradagar!
  • Elin pelin
    Anonym (Men snälla) skrev 2024-12-04 12:06:40 följande:
    Ingen aning. Men att försämra villkoren ökar ju knappast viljan att få barn. 
    Fast det är väl ingen som vill försämra villkoren bara ändra förutsättningarna så vi med föräldrapenning inte kan trumfa ledighet före andra anställda (som också behöver vila upp sig och som också vill vara lediga över julen)
  • Anonym (S)
    Anonym (Bleep) skrev 2024-12-04 10:50:40 följande:
    Men hur är det en bedrift att ha få vab-dagar? Bestämmer man själv om barnet ska vara sjukt? Hur förstör föräldrar för andra föräldrar genom att behöva vabba mycket? 
    Det är ju väldigt olika hur man hanterar det. Till exempel om man delar på vabben eller om det bara är en som tar alla dagar. Det blir stor skillnad för kollegor och arbetsgivare. I de flesta fall har jag lyckats lösa med att arbeta en del av dagen ändå för att göra det viktigaste så att ingen annan behöver gå in och göra något för mig och sedan dela upp det med min man. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Men snälla) skrev 2024-12-04 11:50:27 följande:

Jag vet inte om ni som är arga på småbarnsföräldrar som tar ledigt mycket är medvetna om att det föds historiskt lite barn i Sverige just nu? Vi har också en låg invandring. Politiker, oavsett höger eller vänster, vill få upp födelsetalen hos kvinnor. Det innebär att villkoren för att kvinnor ska våga kombinera arbetslivet med att vara förälder snarare behöver stärkas. Kvinnor i Sverige är högutbildade, till skillnad från tex Mellanöstern. De kommer inte att föda fler barn om inte politiker skapar förutsättningarna. Så företag behöver snarare överanställa och kanske plocka ur mindre i vinst för att ekvationen ska gå ihop?

Risken är ju att företagen väljer att anställa andra än kvinnor infertil ålder i första hand. Det är ju ingen ideell verksamhet som drivs av de flesta företag.
  • molly50
    Anonym (.....) skrev 2024-12-04 00:10:49 följande:

Fast varför ska man inte vilja prioritera sina barn på julen?
    Man vill inte låta sina barn gå på jourdagis i en okänd loka med okänd personal och samma gäller sommaren.
    Dessutom har äldre barn skolplikt och man kan inte ta ledigt mitt i terminen för elever nekas ledighet och vissa kommuner ger vite till föräldrar som tar semester med sina barn mitt i terminen.
    Förutom skolplkten resterande tid kommer även skolbarn tvingas vara på fritids och man vill att ens barn ska ha ledigt, barn behöver ledigt för att kunna återhämta sig.
    Många småbarnsföräldrar går redan ner i tid? Många jobbar 75% just för att barnen inte ska få alldeles för långa dagar på förskolan och fritids, men nu handlar det om ledighet.

Fast är man två föräldrar så bör man kunna lösa det utan att barnet behöver vara på jourdagis.
    Eller om man har anhöriga som kan ställa upp som barnvakt.
    Att skylla på att man inte vill ha barnet på ett jourdagis låter ärligt talat lite som ett svepskäl.
    Jag har större förståelse för att man kan vilja eller behöva vara ledig om man är helt ensamstående.
  • molly50
    Anonym (Bleep) skrev 2024-12-04 08:03:39 följande:

All denna ilska mot småbarnsföräldrar som prioriterar sina barn framför jobbet. Så missriktat! Den ni borde vara arga på är arbetsgivaren som inte fixar bemanning för att täcka upp för sådana här totalt förutsägbara saker. För jo, det går, men det kostar ju såklart lite pengar. Men det kan man ju tycka att det kan vara värt istället för att skapa konflikter i personalgruppen när folk utan barn väljer att ta ut sin frustration på de kollegor som prioriterar sina barn före kollegorna. 

Detta med att ta in vikarier. Ja,det kan gå,men det är inte så bara.
    Det är dels en kostnadsfråga och dels så bör även vikarierna ha kompetens.
    Och även vikarier kan ha barn och vilja vara lediga.
    Och då är det någon annan som kanske blir inbeordrad istället.
    Och på ibland kan det även vara vikariestopp.
    Då får man inte in någon vikarie alls och då blir det ännu svårare.
    Så ibland så måste man kanske tänka lite längre innan man börjar begära ledigt på storhelger och sommaren.
  • Anonym (Bleep)
    molly50 skrev 2024-12-04 14:00:29 följande:
    Detta med att ta in vikarier. Ja,det kan gå,men det är inte så bara.
    Det är dels en kostnadsfråga och dels så bör även vikarierna ha kompetens.
    Och även vikarier kan ha barn och vilja vara lediga.
    Och då är det någon annan som kanske blir inbeordrad istället.
    Och på ibland kan det även vara vikariestopp.
    Då får man inte in någon vikarie alls och då blir det ännu svårare.
    Så ibland så måste man kanske tänka lite längre innan man börjar begära ledigt på storhelger och sommaren.
    Läs mina övriga inlägg, allt det du skriver har jag redan bemött tidigare. 
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Men snälla) skrev 2024-12-04 08:04:43 följande:
    "Tidigare när jag arbetade på en sån arbetsplats bestämde jag mig för att den dagen jag själv sitter på beslutande position så kommer inte en enda småbarnsförälder att anställas, inte heller personer i ålder där detta är en stor risk att inträffa" 

Du kommer alltså inte att anställa människor i fertil ålder? Kvinnor mellan 20-45? Väldigt modernt tänkt av dig. Tur att lagen förbjuder den typ av diskriminering. 
    Rätt uppfattat, ingen i den åldern har anställts av mig.

Modernt? Det bryr jag mig inte om. Jag bryr mig om företagets lönsamhet samt personalstyrka. Personal som skrotar runt hemma bidrar ingenting.

Det går att komma runt där, det har jag gjort många gånger. 
  • Anonym (Karma)

Nu jobbar jag tack och lov inom ett yrke där vi har lediga röda dagar och klämdagar och det inte är problem att ta semester eller fl. Först och främst måste jag bara säga att jag beundrar er som orkar slita inom vården, med taskiga arbetsvillkor och lite uppskattning för det samhällsviktiga jobb ni gör. Kudos till er!

Vad gäller själva frågan så förstår jag helt ts frustration. Troligen är det viss personalomsättning också så i praktiken kommer den som är barnfri eller som har vuxna barn aldrig få fira jul eller ha sommarsemester när de vill eftersom det troligen fylls på med nya föräldrar som alla ska fl jul och sommar.

Om chefen inte kan/vill skaffa fram vikarier så MÅSTE ju övrig personal jobba i alla fall. Som kollegor borde man ju kunna prata och fixa så att alla får vara ledig på storhelger någon gång. De flesta har ju som sagt nära och kära som man vill vara med oavsett små barn eller inte.

Om det inte gick hade jag personligen aldrig någonsin ställt upp eller tex bytt skift med den som ständigt rafsar åt sig bästa ledigheten. Den hade fått klara sig på egen hand oavsett vad. Jag hade dessutom blivit "sjuk" när jag för hundrade gången hade blivit överkörd av chefen när det gäller ledighet.

Och kära föräldrar - var ego, men kom inte gnäll sedan när ingen vill hjälpa er. Som man bäddar får man ligga som bekant.

• Anonym (Bleep)
    Anonym (Teamis) skrev 2024-12-04 15:28:01 följande:
    Rätt uppfattat, ingen i den åldern har anställts av mig.

Modernt? Det bryr jag mig inte om. Jag bryr mig om företagets lönsamhet samt personalstyrka. Personal som skrotar runt hemma bidrar ingenting.

Det går att komma runt där, det har jag gjort många gånger. 
    Du låter som en mardröm. Skulle aldrig acceptera en sådan kravmaskin som arbetsgivare.
  • Anonym (Arbeta)
    Anonym (Bleep) skrev 2024-12-04 15:43:15 följande:
    Du låter som en mardröm. Skulle aldrig acceptera en sådan kravmaskin som arbetsgivare.
    ?Kravmaskin? för att man som chef anser att de anställda är där för att utföra ett jobb och se till att företaget har god lönsamhet?
    Om inte ett företag har lönsamhet som de får genom att anställda jobbar kommer snart de som kräver FL på alla storhelger snart att vara lediga alla dagar då företaget inte kommer att ha råd ha ha dem kvar.
Svar på tråden Så less på dessa föräldradagar!