• Anonym (less på egoföräldrar)

Så less på dessa föräldradagar!

Here we go again.

"Vi har inte utrymme att bevilja semester för alla för att x och x och x och x har begärt att vara föräldralediga över jul och nyår"

När ska det komma till nån ändring som ger arbetsgivarna lite utrymme att neka föräldraledighet under högsäsonger och hänvisa till semesterdagar? Föräldrar får väl söka semestrar som alla andra?

Fattar ju föräldraledighet fram till 1,5 år när de är lediga hela tiden men att sen systematiskt pytsa ut föräldraledighet och därmed trumfa systemet när andra också vill vara lediga, men inte får vara det pga detta är bara helt absurdt att det får vara så.

Samma på sommaren. Jobbade i ett team där det tyvärr fanns flera föräldrar som genast meddelade att de tar ut föräldraledigt de mest kritiska veckorna, vi övriga fick besked att vi behövde flytta våra önskemål och ta semester maj-juni eller augusti-september om vi ville ha 4 veckors sammanhängande.

Så, tack för den i år igen då att jag inte kan vara ledig med MINA barn under juldagarna (nej, jag gjorde aldrig så på den tiden jag hade föräldradagar och nej även om jag haft det hade jag inte gjort så eftersom det är sjukt oschysst mot sina kollegor)

Jag är bara jävligt sur och less just nu

• Svar på tråden Så less på dessa föräldradagar!
  • Anonym (Pi)
    Anonym (.....) skrev 2024-12-04 22:16:16 följande:

Fast du har fortfarande inte insett att det inte är dina kollegor som sätter dig i skiten utan din arbetsgivare som skiter i att planera för din arbetsgivare skiter fullständigt i dig och dina behov! Inse fakta och låt dina kollegor vara ifred.

Jag är inte personligt drabbad, arbetar på en arbetsplats utan arbete på röda dagar. Arbetsgivaren anställer väl folk i tron om att de vet vilket arbete de har valt, och att det innebär obekväma arbetstider.

Men du bemöter ju inte argumentet. Det som irriterar mig är att man låtsas att det handlar om "barnens bästa" när det i många fall enbart är att föräldern är sugen på ledigt. Och jo, i de fallen tycker jag att det är kollegorna som sätter sina kollegor i skiten. 
  • Anonym (Arbeta)
    Anonym (.....) skrev 2024-12-04 22:16:16 följande:

Fast du har fortfarande inte insett att det inte är dina kollegor som sätter dig i skiten utan din arbetsgivare som skiter i att planera för din arbetsgivare skiter fullständigt i dig och dina behov! Inse fakta och låt dina kollegor vara ifred.

Vet inte vilka arbetsgivare du har och arbetar för men ingen av mina arbetsgivare under 40år har haft den inställningen.
    Jag och mina kollegor har alltid varit anställda för vår kompetens (inom teknik/it/finans) och hitta ersättare för oss var aldrig ett alternativ för några veckor.
    Istället var och är mina kollegor, småbarnsföräldrar eller inte, ansvarstagande mot sina kollegor  (och arbetsgivare) vilket innebär att de inte försöker utnyttja lagar och bestämmelser till sin yttersta gräns. 
    Det gör att vi trivs med varandra på arbetsplatsen och de som behöver ledigt får var det när de behöver utan problem för arbetsgivaren och oss andra. 

• molly50
    Anonym (.....) skrev 2024-12-04 22:23:10 följande:
    Varsågod!

Nej alla har inte anhöriga som tar hand om barnen och speciellt inte i storstäderna, vissa har t.o.m. familjen utomlands.
    Sen vill ju ett  par vara ledigt tsm med sina barn som en hel familj!
    Har man lite äldre barn har dom dessutom skolplikt och idag får familjer betala vite om barnen åker på semester mitt i terminen.
    Så hur ska en familj fungera menar du ? Om mannen och kvinna ska bara vara lediga i omlopp för att ta hand barnen under julen och sommaren och om barnen resterande tid måste vara i skolan, när ska en man och en kvinna få vara tillsammans med sina barn ? Ska man nöja sig med max en veckas gemensam familj tid om året? Eller två max för vem? För att en arbetsgivare ska kunna gå med vinst utan att anstränga sig och för att samhället måste utbilda barnen för att bli goda anställda till sina arbetsgivare i framtiden?
    Jag är bara en liten liten människa och jag tänker inte ge hela mitt liv till samhället. Ett liv där jag bara får vara hemma med min man och våra barn tillsammans som familj en enda vecka eller två veckor om året för samhället skull är inte ett liv jag vill ha.
    Det där har jag sett och besvarat. Jag trodde att du menade att du hade besvarat det tidigare.
  • Anonym (S)
    Anonym (.....) skrev 2024-12-04 22:11:03 följande:
    Det jag förstår är att arbetsgivaren inte vill ha en långsiktig lösning med en bra bemanning året om, en schysst vikariepool och genom att ge lite extra betalt till den som kan tänka sig att jobba under dom attraktiva veckorna på året så skulle problemet inte vara så stort.
    Som jag sa innan, nu när jag är singel och utan barn, ge mig dubbla lönen och jag kan tänka mig att jobba hela juli och hela julen och det finns fler som hade gått med på det, varför får jag inte det?
    Vilken tur att arbetsgivaren inte kan bestämma när du ska vara föräldraledig, jag ägs inte av min arbetsgivare bara för att jag får en fjuttig lön en gång i månaden och dessutom är det inte arbetsgivaren som ska bestämma när någons barn behöver vara hemma med sina föräldrar det bestämmer föräldrarna. Just nu har man rätt att spara dagar som man själv förfogar över upp till ens viss ålder, vilket är BRA, varje familj är unik och ska kunna lägga ihop livspusslet som det passar bäst.
    Vadå schysst vikariepool? Det går att ha vikariepooler inom vissa enkla arbetsområden men det funkar inte för många arbetsgivare. Tänker du att man ska lära upp folk som sedan ska sitta och vänta hela året för att hoppa in på sommaren och över jul för att föräldrar ska ta föräldraledigt? Det är inte realistiskt över huvud taget.
  • Anonym (Pell)
    Anonym (Mmm) skrev 2024-12-04 22:14:44 följande:
    Fast äldre barn har man inga föräldradagar för, man fick ta ut föräldrapenning tills barnet fyllde 8 för barn födda 2013 eller tidigare. Varför ska en förälder med en 10 åring kunna hävda sina lagliga rätt att ta föräldraledigt men inte den med en 11åring, har inte barnen samma behov, samma rätt till sina föräldrar?
    +1
  • Anonym
    Anonym (Lisa) skrev 2024-12-04 21:03:37 följande:
    .. så Lova 2 år ska sitta själv på förskolan utan jullov med en pedagog (som längtar hem till sina småbarn)  för att Maj-Liss 55 år på mammas jobb vill baka  och ta långa skogspromenader? 

Småbarnsföräldrar behöver dessa dagar mer. Inte föräldrarna. Men små BARNEN. Det är ett helvetes jobb att få semesterdagar att täcka upp för all ledighet och det är inte roligt att lämna på fritids när barnen gråter och kompisarna inte är där. Tro mig, jag VILL jobba. Jag skulle gärna jobba jul och nyår men jag behöver ta hand om mina barn som förtjänar julledighet mer än oss vuxna.
    Tror inte för ett ögonblick att du "vill jobba" under jul och nyår.

Vem är du att tala om vad som är viktigast förresten? JAg struntar faktiskt i om din lilla Lova gråter vid lämningen. Småttingar finner sig.
    Och oavsett så har jag också anhöriga, vuxna barn och barnbarn som jag vill umgås med.

Men du skiter väl i om mina barnbarn gråter efter farmor bara lilla Lova är glad.

Ännu en egoist alltså, precis som majoriteten av småbarnsföräldrar.

Utöver det så finns det nog inte så många Maj-Lis på 55, där får du nog höva  med 30 år för att det ska stämma.
    Men såklart måste du håna de som är äldre än du genom att ge dem riktiga tant- eller farbrornamn... såklart.

Inte heller är det nog en 55- årings största intresse att baka eller traska i skogen. Jag är själv runt den åldern och ska under helgerna umgås med min partner, vi ska hyra en stuga på Fårö på Gotland från annandagen och några dagar framåt. Under julen umgås jag med mina vuxna barn och barnbarnen.

Mina barn har som tur är inte valt yrken där man måste jobba under storhelger, och lika klok är jag!
    Jag har dessutom framförhållning och la in om min ledighet i mycket, mycket god tid.

Har fått beviljad ledighet under påsklovet också, utan att ha några småungar. Ska inte baka eller promenera i skogen då heller utan då drar jag och mannen till Söderhavet!

• Anonym
    Anonym (Tt) skrev 2024-12-04 22:05:16 följande:

Lova 2 år har ingen aning om vad jullov är. Hon bryr sej inte om i fall om hennes ledighet ligger i mitten på december eller i mitten på januari. 

För Lovas del är det nog toppen att vara på förskolan ensam eller med få barn. För en 2-åring är det drömscenariot. 

Lovas mamma bryr sej inte om sina egna arbetskamrater. Hon pratar till och med hånfullt om Maj-Britt och hävdar att hon inte är behov av någon ledighet. Däremot bryr sej Lovas mamma om  Lovas förskollärare. Hon minsann är det synd om som måste jobba, men inte Maj-Britt. Undrar varför?

För att personen i fråga är en fullblodsegoist.

Utöver hånet mot den fiktiva Maj-Lis, som högst sannolikt behöver vila sig då åldern faktiskt tar ut sin rätt.
    Men det skiter ju denna egoist i.

Lika mycket som personer som hon får mig att känna mer aversion mot gamiga småbarnsföräldrar. Gissar att det är så de resonerar i stort sett hela högen.

Det ska alltid daltas och mjäkas med dessa. Jag har till och med slutat att hjälpa dessa med exempelvis att håla upp en dörr så kärran med ungen kan rullas in. 

Det kan de tack personer som "Lisa" för.
  • Anonym (Men snälla)

Inse bara att staten tycker att det är viktigare att småbarn får vara hemma med sina föräldrar över jul och sommar, än att barnlösa ska kunna klappa sina nakenkatter då. Eller att äldre, som glömt hur det är att ha småbarn, ska fira med barnbarnen. Det är så lagen ser ut, och det gör den av en anledning. Bli politiskt engagerade och lobba för lagändring om det nu sticker så mycket i ögonen. 

• Anonym (Py)
    Anonym (Men snälla) skrev 2024-12-05 07:34:30 följande:

Inse bara att staten tycker att det är viktigare att småbarn får vara hemma med sina föräldrar över jul och sommar, än att barnlösa ska kunna klappa sina nakenkatter då. Eller att äldre, som glömt hur det är att ha småbarn, ska fira med barnbarnen. Det är så lagen ser ut, och det gör den av en anledning. Bli politiskt engagerade och lobba för lagändring om det nu sticker så mycket i ögonen. 

Som tur är kan arbetsgivaren ganska lätt välja att inte lyfta vissa medarbetare. Beter man sig som en skitstövel, får man skit tillbaka. Aldrig, under alla mina yrkesaktiva år, har kollegor som betett sig så, fått de högre löneökningarna eller befordrats. Jag har till och med, som referens, uppgivit sådana saker, så att en potentiell ny arbetsgivare vet vem de anställer. 

Och nej, jag är varken gammal eller bitter. Jag har sju år kvar att plocka ut föräldradagar under. 

• Anonym (Mmm)
    Anonym (.....) skrev 2024-12-04 22:20:57 följande:

Fast för barn som är födda efter 2014 kan man spara 96 dagar efter att barnet har fyllt 4 och fram tills att barnet fyller 12.

Dessa 96 dagar kan man ta ut när man anser att det är viktigt, sålänge du ansöker 2 månader innan eller i vissa fal 3 månader innan kan inte din arbetsgivare neka dig det.

Dom flesta har till och med mer en ett barn så man har säkert fler föräldradagar sparande 

Ja, det får man men frågan kvarstår, varför har en 10åring mer rätt till sin förälder hela julen än en 11åring bara för de ändrade reglerna för föräldraledigheten?

Om man nu håller på att hävda att det är för barnen man ska vara ledig hela julen så borde väl alla barn bara lika värda? Då kanske man ska vara lite kollegial?
Svar på tråden Så less på dessa föräldradagar!