• Anonym (Pia)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Är det möjligt att få vården att fungera om man ersätter undersköterskor med sjuksköterskor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-15 15:48
    Många pratar om EKONOMI, tråden handlar inte om EKONOMI utan om det går att ersätta en usk med ssk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?
  • Furstinna

Men rapporterar inte uskan vidare till ssk på äldreboende? Om en pat har trycksår?

• Vackert
    Ebba Caroline skrev 2012-05-24 23:48:00 följande:
    Då kan ju sjuksköterskan faktiskt ta en dusch. Svårare än så är det inte.

Hehe.. Ja sjuksköterskan bör duscha ibland Skrattande
  • Ebba Caroline
    Furstinna skrev 2012-05-25 07:31:34 följande:
    Men rapporterar inte uskan vidare till ssk på äldreboende? Om en pat har trycksår?
    Jo, det får vi väl hoppas.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Furstinna

Är väl en del av deras jobb på äldreboende så det förutsätter jag att dom gör.

• PrettyPoppy
    Ebba Caroline skrev 2012-05-24 23:06:24 följande:
    Klart har alla patienter samma grundsjukdomar, samma nutritionsproblem och samma gångproblematik så funkar det för alla. Men alla har ju inte det...

Har du ens sett hur bedömningen ser ut? Spelar ingen roll tex vilket nutritionsproblemet är. Finns det ett problem så finns det en risk. Sen är den risken större eller mindre beroende på de andra faktorerna i bedömningen.
  • Englia

De flesta omv.personal som är utbildade är duktiga och rapporterar vidare, som SSK har man inte en chans att hinna se och göra allt själv, man måste kunna lita på sina uskor. Men som sagt, de blir inte bättre än vad man utbildar dem :)

• JA77
    Ebba Caroline skrev 2012-05-24 23:48:34 följande:
    Nu är jag ju inte bara student...

Hallå där! Du är inte sjuksköterska än, hur mycket du än vill! Att vara anställd som T5/ssk-student eller vad du envisas med att kalla det, gör dig inte till mer än en studerande eftersom du inte har samma befogenheter som en legitimerad ssk.
  • Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-05-24 23:48:34 följande:
    Nu är jag ju inte bara student...
    Jo en student som haft lite mer praktik än andra studenter.
  • Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-24 23:47:26 följande:
    Ska förtydliga mig: Det är svårt att göra en risk bedömning ang trycksår om man inte har sett vederbörande.
    Det är ganska stor skillnad på att "ha sett vederbörande" och inspektera hela deras kropp i duschen.
  • AngoStura
    Anonym skrev 2012-05-25 12:29:22 följande:
    Jo en student som haft lite mer praktik än andra studenter.
    JA77 skrev 2012-05-25 12:18:59 följande:
    Hallå där! Du är inte sjuksköterska än, hur mycket du än vill! Att vara anställd som T5/ssk-student eller vad du envisas med att kalla det, gör dig inte till mer än en studerande eftersom du inte har samma befogenheter som en legitimerad ssk.
    Exempelvis har ju Ebba C jobbat som T5-syrra efter termin 3 ?
    Men det går kanske jättebra att göra det i Norge? Där verkar ju snarligen allt vara möjligt. Även på UMAS som vi numera vet ligger i Umeå verkar ju det mesta hända och eventuella sjuksköterskestudenter ha träffat på de flesta situationer och därigenom kan anses som expertkommentatorer på det mesta inom vården.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?