• Tom Araya

Mångkultur

Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Många tycks tänka på kultur som sådant som görs inom familj, släkt och närmsta vänner, vilka familjetraditioner och högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v.
    Är detta vad man menar med kultur i begreppet mångkultur så får det för mig gärna vara mångkultur i Sverige och då är även många svenskar mångkulturella.

Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur.
    Vi är i nordvästra Europa, norden eller Sverige långt ifrån perfekta i våra politiska system, samhälls- eller rättssystem, men vi har i alla fall kommit god bit på väg och har sedan länge, nästan uteslutande haft en utveckling åt rätt håll. Vi är relativt sett bra på demokrati, friheter, rättigheter, rättssäkerhet, jämställdhet och sekularisering av stat och samhälle.
    Jag kan inte under några som helst omständigheter gå med på att backa i den utvecklingen och därför är jag mot alla politiska och religiösa extremfalanger samt mångkultur (i den rent politiska bemärkelsen). Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha och dit räknas (i sammanhanget) inte att man måste äta kräftor och surströmming, fira jul, ta sig en sup, dansa "Små grodorna" o.dyl. Ej heller har etnicitet eller hudfärg med detta att göra.
    Det kan väl knappast ifrågasättas att människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår, kommer ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter och godkänna individer bland sina nära och kära att leva efter.
    I vissa fall har även religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund en viss bromsande inverkan i detta.
    Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
    De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

Kommentera gärna, men jag undanber kommentarer riktade till mig som handlar om SD, för jag är inte medlem och de får ej heller min röst, så det är inte relevant.

Här är en länk till en blogg som tar upp ämnet på ett bra sätt tycker jag och förtjänar uppmärksamhet:

www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

• Svar på tråden Mångkultur
  • KillBill
    Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?) skrev 2025-03-28 10:13:08 följande:
    Efter att du har korrigerat ditt lögnaktiga sakfel så har jag lovat att resonera om allt som kommer därefter.

OBS: Jag har också lovat korrigera mig om det på sakligt sätt skulle visas att jag har kommit med sakfel.

KAN DU KillBill AVGE MOTSVARANDE LÖFTE???

Vem var det som skrev?: 
    "Jag förstår att det känns jobbigt att ha gjort ett felaktigt påstående, men det är nu dags för dig att bita i det sura äpplet och gå vidare". 

Om jag minns rätt finns något gammalt ordspråk som handlar om att inte kasta sten i glashus...Obestämd 
    Vad är det som du inte förstår? Jag har gång på gång visat dig att ditt påstående om välfärden är felaktigt. Tvärtemot vad du påstår så satsades en större del av BNP på välfärden på 80- och 90-talet  än idag.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Tyra myra skrev 2025-03-28 11:02:05 följande:
    Jag är inte ekonom och när jag diskuterar eller gör en egen analys av en fråga är det inte siffror jag stöder mig mot i argumentationen.  Om man däremot lyssnar till vad nationalekonomer och andra, säger/skriver, där de förklarar sambanden så inser man/jag att verkligheten är mera komplex än vad siffrorna visar. 

Med siffror kan man i princip visa vad som helst, genom att välja ut siffror som stöder den egna tesen eller åsikten. Därför brukar jag hålla mig från detta. Men när du frågar mig vad jag TROR så ska du få ett svar

Jag TROR att de flesta svenskar är beredda att lägga de resurser som krävs för att komma tillrätta med problemen.

Jag tror att väldigt få politiker som törs säga sanningen till sina väljare eftersom de TROR att väljarna främst röstar med plånboken. 

Jag har förstått att du hellre lutar dig mot siffor än analyser och det måste du få göra, men förvänta dig inte att jag ska lägga ner en massa tid på att leta upp siffror åt dig. Du får liksom alla andra söka din information själv. 

Jag har ett dagsfärskt exempel på hur tillsynes självklarheter som att unga barnfamiljer och ensamstående med barn drabbats extra hårt av prisökningarna. Det enskilt bästa sättet att kompensera dem för detta är genom att höja barnbidraget.  Det TROR jag de flesta inser. Men vad händer?

www.dn.se/sverige/sd-sade-nej-till-extra-barnbidrag-s-rasar/
    DN artikeln är ett exempel på att SD och de andra högerpartierna hellre satsar på skattesänkningar för de som tjänar mest än att satsa på ett extra barnbidrag som skulle ha hjälp många ut de de ekonomiskt svagare grupperna i samhället. 
  • Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?)
    Tyra myra skrev 2025-03-28 11:02:05 följande:
    Jag är inte ekonom och när jag diskuterar eller gör en egen analys av en fråga är det inte siffror jag stöder mig mot i argumentationen.  Om man däremot lyssnar till vad nationalekonomer och andra, säger/skriver, där de förklarar sambanden så inser man/jag att verkligheten är mera komplex än vad siffrorna visar. 

Med siffror kan man i princip visa vad som helst, genom att välja ut siffror som stöder den egna tesen eller åsikten. Därför brukar jag hålla mig från detta. Men när du frågar mig vad jag TROR så ska du få ett svar

Jag TROR att de flesta svenskar är beredda att lägga de resurser som krävs för att komma tillrätta med problemen.

Jag tror att väldigt få politiker som törs säga sanningen till sina väljare eftersom de TROR att väljarna främst röstar med plånboken. 

Jag har förstått att du hellre lutar dig mot siffor än analyser och det måste du få göra, men förvänta dig inte att jag ska lägga ner en massa tid på att leta upp siffror åt dig. Du får liksom alla andra söka din information själv. 

Jag har ett dagsfärskt exempel på hur tillsynes självklarheter som att unga barnfamiljer och ensamstående med barn drabbats extra hårt av prisökningarna. Det enskilt bästa sättet att kompensera dem för detta är genom att höja barnbidraget.  Det TROR jag de flesta inser. Men vad händer?

www.dn.se/sverige/sd-sade-nej-till-extra-barnbidrag-s-rasar/
    För att svara på mina frågor och för att resonera med mig behöver du inte använda några siffor alls.
    Jag förstår inte varför du hänvisar till det där om siffror, känner du behov av att skylla på det där med siffror för att slippa resonera om frågeställningarna?

Du hävdar alltså att du TROR på att en majoritet av svenskar som arbetar och betalar skatt skulle svara ja på att de vill ha MINDRE kvar i plånboken för att lösa de samhällsproblem som vi har dragit på oss.
    Jag har utan tvekan motsatt uppfattning.
    På vad grundar du din tro?

Jag delar din uppfattning att många politiker inte vågar säga sanningen.
    Landets dåvarande högsta politiker uttalade ju t ex för inte länge sedan och försökte bortförklara problemen med att "-Vi såg det inte komma" och "-Vi har varit naiva", vilket självfallet inte var sant. Det partiets egna analyser, liksom alla andra, har ju i efterhand visat att dessa uttalanden inte var sanna.

Politiker TROR inte att majoriteten av väljarna bryr sig om sin ekonomi. Politiker och alla VET att den stora majoriteten bryr sig om ekonomi i stort och sin egen ekonomi i synnerhet.
    Detta har undersökts väldigt mycket och klarlagts under många år och det är allmänt accepterat av alla (eller åtminstone de allra flesta).
    Har du några vedertagna undersökningar som skulle tyda på motsatsen? 

Nej, jag lutar mig inte mot siffror.
    Men i de fall oenighet eller oklarheter uppstår i en massa olika ämnen och frågeställningar så brukar det i väldigt många fall gå att finna stöd och information för vad som är rätt eller fel, rimligt eller orimligt, just med stöd av siffror.
    Detta visas i t ex de allra flesta studiematerial inom de flesta ämnen, i princip i all förekommande forskning, i forskningsrapporter, i dagliga nyhetssändningar på TV, i tidningar och i alla nyhetsmedia, etc, etc.
    För den sakens skull handlar inte ämnet om siffor, utan siffrorna blir bara ett medel gällande att förklara och diskutera ämnet. 
    Visst håller också du med om detta?

Jag har inte bett dig lägga arbete på att finna siffror åt mig, var får du det ifrån? Ingen av mina frågor behöver besvaras med siffror. Visst förstår du att du kan svara helt utan siffror, att siffran inte är det väsentliga, när jag i min fråga t ex frågar dig vad du tror om "hur många". Det är helt ok om du vill svara vad du tror utan att nämna någon siffra.
    För visst förstår du andemeningen (jag är övertygad att du inte vill s a s göra dig själv dummare än du är?) med min fråga inte är att få ett svar i siffror? 

Jag tror att alla (nästan) med barn skulle tacka ja till höjda barnbidrag.
    Men har du förstått att alla höjda bidra behöver finansieras och har du på djupet förstått att Sveriges skatteintäkter inte är en outtömlig resurs?

Som sagt, jag är fullkomligt övertygad (tills någon på saklig grund har förmått visa motsatsen) att den stora majoriteten av alla som arbetar i Sverige, alltså Sveriges alla skattebetalare inte svarar jag på frågan om de önskar få MINDRE kvar i plånboken.

F ö är barnbidraget och dess finansiering mycket tveksam, liksom många andra bidrag. 
    Sverige tar in skatt från välldigt många medborgare.
    Sedan administrerar vi bort väldigt stor andel (vissa undersökningar visa mer än häften av alla pengar...) och av det som blir kvar väljer sedan myndigheterna sedan att betala tillbaka en del av det som blir kvar. I vissa fall till behövande och i andra fall betala till lite alla möjliga.
    Du skrev tidigare om effektivitet. Men att ta in pengar från medborgarna, administrera bort stora delar, och sedan välja att betala tillbaka en del, kan det verkligen vara effektivt?
    Sanningen är självklar, många barnfamiljer skulle inte alls behöva något barnbidrag. Med lite lägre skatt så skulle ännu många flera barnfamiljer inte behöva något barnbidrag. Kvar blir en väldigt mycket mindre del som verkligen behöver barnbidrag, och som i de flesta fall bör få barnbidrag, men det blir ju då väldigt många färre som skattebetalarna behöver försörja och väldigt mycket mindre administration som gör av med så mycket av skattepengarna.

Och ungefär på motsvarande sätt fungerar det gällande de flesta bidragen i Sveriges bidragssamhälle. 

Minskade totala bidrag, minskad administration, skulle kunna ge högre bidrag till dem som verkligen behöver, men till lägre kostnad för skattebetalarna.

Och Tyra myra, notera,
    allt sakligt beskrivet utan några siffror i mitt inlägg!

Hoppas du vill åtminstone försöka svara på någon mer av mina frågor, nu när du det underlättar för dig veta att du inte behöver svara med några som helst siffror.

• KillBill
    Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?) skrev 2025-03-28 12:07:05 följande:
    F ö är barnbidraget och dess finansiering mycket tveksam, liksom många andra bidrag. 
    Sedan administrerar vi bort väldigt stor andel (vissa undersökningar visa mer än häften av alla pengar...) och av det som blir kvar väljer sedan myndigheterna sedan att betala tillbaka en del av det som blir kvar. I vissa fall till behövande och i andra fall betala till lite alla möjliga.
    Du skrev tidigare om effektivitet. Men att ta in pengar från medborgarna, administrera bort stora delar, och sedan välja att betala tillbaka en del, kan det verkligen vara effektivt?
    Sanningen är självklar, många barnfamiljer skulle inte alls behöva något barnbidrag. Med lite lägre skatt så skulle ännu många flera barnfamiljer inte behöva något barnbidrag. Kvar blir en väldigt mycket mindre del som verkligen behöver barnbidrag, och som i de flesta fall bör få barnbidrag, men det blir ju då väldigt många färre som skattebetalarna behöver försörja och väldigt mycket mindre administration som gör av med så mycket av skattepengarna.

Och ungefär på motsvarande sätt fungerar det gällande de flesta bidragen i Sveriges bidragssamhälle. 

Minskade totala bidrag, minskad administration, skulle kunna ge högre bidrag till dem som verkligen behöver, men till lägre kostnad för skattebetalarna.

Vad är tveksamt med finansieringen av barnbidraget? Hur skulle det finansieras på annat sätt än via skatten?

För övrigt är anledningen till att barnbidraget betalas ut till alla utan inkomstprövning att man på det sättet vill minimera kostnaden för administrationen.

Om barnbidraget hade varit inkomstprövat skulle kostnaden för administration öka kraftigt och vi skulle få marginaleffekter som gjorde det mindre lönsamt för människor att arbeta.

Om vi börjar inkomstpröva barnbidrag kan vi även fråga oss varför man inte ska göra likadant med andra förmåner som skolmat, sjukvård och andra sociala tjänster. Ska skolmaten vara gratis för alla? Ska sjukvården vara fri för alla? Om vi börjar inkomstpröva dessa tjänster befinner vi oss som samhälle på ett sluttande plan där fler och fler förmåner blir inkomstprövade. De skulle både leda till ökad byråkrati och ett samhälle med större sociala skillnader.

• Tyra myra
    Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?) skrev 2025-03-28 12:07:05 följande:
    För att svara på mina frågor och för att resonera med mig behöver du inte använda några siffor alls.
    Jag förstår inte varför du hänvisar till det där om siffror, känner du behov av att skylla på det där med siffror för att slippa resonera om frågeställningarna?

Du hävdar alltså att du TROR på att en majoritet av svenskar som arbetar och betalar skatt skulle svara ja på att de vill ha MINDRE kvar i plånboken för att lösa de samhällsproblem som vi har dragit på oss.
    Jag har utan tvekan motsatt uppfattning.
    På vad grundar du din tro?

Jag delar din uppfattning att många politiker inte vågar säga sanningen.
    Landets dåvarande högsta politiker uttalade ju t ex för inte länge sedan och försökte bortförklara problemen med att "-Vi såg det inte komma" och "-Vi har varit naiva", vilket självfallet inte var sant. Det partiets egna analyser, liksom alla andra, har ju i efterhand visat att dessa uttalanden inte var sanna.

Politiker TROR inte att majoriteten av väljarna bryr sig om sin ekonomi. Politiker och alla VET att den stora majoriteten bryr sig om ekonomi i stort och sin egen ekonomi i synnerhet.
    Detta har undersökts väldigt mycket och klarlagts under många år och det är allmänt accepterat av alla (eller åtminstone de allra flesta).
    Har du några vedertagna undersökningar som skulle tyda på motsatsen? 

Nej, jag lutar mig inte mot siffror.
    Men i de fall oenighet eller oklarheter uppstår i en massa olika ämnen och frågeställningar så brukar det i väldigt många fall gå att finna stöd och information för vad som är rätt eller fel, rimligt eller orimligt, just med stöd av siffror.
    Detta visas i t ex de allra flesta studiematerial inom de flesta ämnen, i princip i all förekommande forskning, i forskningsrapporter, i dagliga nyhetssändningar på TV, i tidningar och i alla nyhetsmedia, etc, etc.
    För den sakens skull handlar inte ämnet om siffor, utan siffrorna blir bara ett medel gällande att förklara och diskutera ämnet. 
    Visst håller också du med om detta?

Jag har inte bett dig lägga arbete på att finna siffror åt mig, var får du det ifrån? Ingen av mina frågor behöver besvaras med siffror. Visst förstår du att du kan svara helt utan siffror, att siffran inte är det väsentliga, när jag i min fråga t ex frågar dig vad du tror om "hur många". Det är helt ok om du vill svara vad du tror utan att nämna någon siffra.
    För visst förstår du andemeningen (jag är övertygad att du inte vill s a s göra dig själv dummare än du är?) med min fråga inte är att få ett svar i siffror? 

Jag tror att alla (nästan) med barn skulle tacka ja till höjda barnbidrag.
    Men har du förstått att alla höjda bidra behöver finansieras och har du på djupet förstått att Sveriges skatteintäkter inte är en outtömlig resurs?

Som sagt, jag är fullkomligt övertygad (tills någon på saklig grund har förmått visa motsatsen) att den stora majoriteten av alla som arbetar i Sverige, alltså Sveriges alla skattebetalare inte svarar jag på frågan om de önskar få MINDRE kvar i plånboken.

Och Tyra myra, notera,
    allt sakligt beskrivet utan några siffror i mitt inlägg!

Hoppas du vill åtminstone försöka svara på någon mer av mina frågor, nu när du det underlättar för dig veta att du inte behöver svara med några som helst siffror.
    På första frågan Jag TROR eftersom jag inte har tillgång till någon opinionsinstitut, att de flesta svenskar som lever och betalar skatt i detta land är beredda på att via skattsedeln betala för en fungerande välfärd, ett kompetent försvar, farbara vägar, fungerande infrastruktur och ett allmänt BARNBIDRAG.

Till skillnad från dig tror många med mig inte att några kronor mer i plånboken kompenserar för kostnadsökningarna i samhället.  Min släkting som får 26 kronor i skattesänkning måste ändå betala flera hundralappar mer för mat och hyra.

Medan sådana som jag får flera tusen i skattesänkning, trots att jag egentligen inte behöver det.

När det gäller BARNBIDRAGET är detta ett allmänt bidrag som utgår till alla barn oavsett föräldrarnas inkomst. Man har valt att se till alla barn i syftet att inte särbehandla barn till mindre bemedlade.

Med ditt resonemang att behovspröva allmänna bidrag så skulle högkostnadsskydd i olika system alltså behovsprövas. A-kassan behovsprövas, studiebidragen behovsprövas, sjukpeningen behovsprövas, föräldrapenningen behovsprövas, mm.  Du kanske till och med tycker att hela välfärden borde behovsprövas? Kanske skulle det finnas ett inkomsttak för välfärden? Frågan är väl då vart skulle detta tak ligga? 

Ärligt talat tror jag att du får väldigt få svenska skattebetalare med dig på detta. Ett fåtal väldigt rika personer skulle kanske hålla med dig men konstigt nog brukar även de lyckligt lottade känna solidaritet och värna välfärden för alla.

Det är lätt för höginkomsttagare att gnälla över skatten men när det väl kommer till kritan föredrar de allra flesta en fungerande välfärd före sänkt skatt.
  • nattuw
    KillBill skrev 2025-03-24 19:32:44 följande:
    Nä, du valde i stället att lyfta fram händelser som kopplas till extremistisk/politisk Islam..
    Icke. Det är bara en koppling som du själv gjort.
  • KillBill
    nattuw skrev 2025-03-29 08:25:31 följande:
    Icke. Det är bara en koppling som du själv gjort.
    Om du trodde att du var subtil när du skrev om att kasta homosexuella från hustak, så tror du fel. Din hundvissling var tydligt riktad mot IS, en grupp som bedriver politisk islam och har gjort sig känd för dessa bestialiska brott.
  • Cheers

Ett roligt tankeexperiment är att fråga sig hur svenska folket skulle ha ställt sig till ett förslag om att importera flera miljoner utlänningar från Mellanöstern och Afrika där svenskarna till stora delar skulle få betala notan för deras försörjning här i Sverige. Ja vad tror ni?

Svar på tråden Mångkultur