Fred i Ukraina
Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?
Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?
Jo, Trump har intresse av tex mineraler i Ukraina. Men om han får slut på kriget så slipper fler dö? Vad spelar lite mineraler för roll då?
Är det bättre att vi maler på som vi gjort nu i 3 år till? Vad hade du själv valt om du bott i Ukraina och krigat 3 år och kanske flera av dina nära hade dött? Ge bort lite mineraler och slippa kriga mer, eller kriga på och riskera att dö?
Det är så lätt för oss som sitter säkert i Sverige att ha åsikter som bygger på någon slags moral när dom riskerar livet i Ukraina.
Jo, Trump har intresse av tex mineraler i Ukraina. Men om han får slut på kriget så slipper fler dö? Vad spelar lite mineraler för roll då?
Är det bättre att vi maler på som vi gjort nu i 3 år till? Vad hade du själv valt om du bott i Ukraina och krigat 3 år och kanske flera av dina nära hade dött? Ge bort lite mineraler och slippa kriga mer, eller kriga på och riskera att dö?
Det är så lätt för oss som sitter säkert i Sverige att ha åsikter som bygger på någon slags moral när dom riskerar livet i Ukraina.
Varför är du nedlåtande i en helt vanlig diskussion?
Nä, jag tror inte att Ukraina får vara ifred under ryskt styre. Varför läser du in saker som jag inte skrivit? Min gissning till detta är att du till viss del är polariserad och inte vill diskutera ur olika perspektiv. Rätta mig gärna om jag har fel.
För att du ska få en bild av vart jag står så tycker jag att länderna i Europa skulle gått in militärt i Ukraina från början för att visa att man inte flyttar geografiska landsgränser på detta sätt i modern tid. Men alla europeiska ledare hade fullt upp med att avgöra och bestämma sig(och det tog lång tid) för om man kunde skicka några pansarvagnar. Sedan ett nytt beslut efter ett par månader att man kanske även kunde skicka några artilleripjäser. För att efter hundra år (något överdrivet) även skicka några flygplan. Känns mer som att dom var bekymrade över vad omvärlden skulle tycka än att Ukraina faktiskt behövde det.
Men om Trump verkligen bryr sig om folket i Ukraina, varför ställer han sig inte på deras sida när de ska förhandla med Putin? Varför säger han inte åt Putin att han borde slutat kriget för länge sedan, det är ju hans fel som invaderat Ukraina.
Lite mineraler? Tror du folk är korkade vara för att de inte gillar Trump?
Men om Trump verkligen bryr sig om folket i Ukraina, varför ställer han sig inte på deras sida när de ska förhandla med Putin? Varför säger han inte åt Putin att han borde slutat kriget för länge sedan, det är ju hans fel som invaderat Ukraina.
Lite mineraler? Tror du folk är korkade vara för att de inte gillar Trump?
Jag anser att det är naivt att tro att några världsledare går runt och känner genuint på det sättet du framhåller. Däremot tror jag att många skulle vilja avsluta konflikten, men vill inte själva hamna i onåd. Precis som att man inte vågar gå in och gå emot en mobbare för att risken att man själv åker på stryk är stor.
Nu har jag inte en aning om detta, men om Trump helt skulle förkasta allt Putin står för så skulle det inte finnas minsta chans att hitta en lösning.
Vad har det du kallar den fria världen gjort i 3år nu tycker du?
Jag anser att det är positivt oavsett vem eller vad som klarar av att förhandla så att kriget avbryts. Eller vill du fortsätta likadant i 3 år till med tusentals döda?