• Anonym (Steve)

Fred i Ukraina

Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?

• Svar på tråden Fred i Ukraina
  • Anonym (Mx)
    Tukt skrev 2025-02-19 22:29:37 följande:
    Du svarade inte på frågan om vår, i mitt tycke rätt stora och tämligen avancerad försvarsindustri, som i alla fall i många andra länder uppskattas för dess kompetens.

Och försvaret var inte "nedmonterat". Det var anpassat för den tidens säkerhetshot där Sverige gjorde många skarpa och i bland rätt vassa insatser. Vilket var mer än under kalla kriget då vi hade en stor armé.
    Sedan förändras säkerhetsläget igen och det har stötts och blötts en del innan vi hamnade här. Så det är inget nytt. Men många trodde nog vi skulle ha mer tid än vi hade.
    Även företag som drar ner på personal kallar det anpassning. Att kalla det anpassning eller nedmontering är en lek med ord. Visst behöver anslaget till försvaret korrelera med hotbilden. Men i mitt tycke backade vi alldeles för mycket försvarsmässigt.

Jo , Sverige exporterar en del krigsmateriel. Dock har vi väl haft jäkligt svårt att sälja ex Jas 39 Gripen vilket vi lagt oerhörda summor på. Jag läste att vi i Sverige står för 0,8% av vapenexporten i världen. Så absolut, vi bidrar.
  • Tukt
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-19 22:49:10 följande:
    Även företag som drar ner på personal kallar det anpassning. Att kalla det anpassning eller nedmontering är en lek med ord. Visst behöver anslaget till försvaret korrelera med hotbilden. Men i mitt tycke backade vi alldeles för mycket försvarsmässigt.

Jo , Sverige exporterar en del krigsmateriel. Dock har vi väl haft jäkligt svårt att sälja ex Jas 39 Gripen vilket vi lagt oerhörda summor på. Jag läste att vi i Sverige står för 0,8% av vapenexporten i världen. Så absolut, vi bidrar.
    Känns lite som jag inte fått svar på dina tidiga påståenden. Men jag behöver inte se det som nedmontering av dina argument, utan en anpassning till diskussionen. 
  • Anonym (Mx)
    Tukt skrev 2025-02-19 23:03:05 följande:
    Känns lite som jag inte fått svar på dina tidiga påståenden. Men jag behöver inte se det som nedmontering av dina argument, utan en anpassning till diskussionen. 
    Förstår inte riktigt vad du menar med det men har försökt besvara så gott jag kan vad jag menar.

Jag är inte alena för eller emot Trump. Vissa saker är bra och andra dåliga. Folk verkar ha svårt att hantera detta då man antingen ska hata eller älska Trump.
  • Tukt
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-19 23:17:35 följande:
    Förstår inte riktigt vad du menar med det men har försökt besvara så gott jag kan vad jag menar.

Jag är inte alena för eller emot Trump. Vissa saker är bra och andra dåliga. Folk verkar ha svårt att hantera detta då man antingen ska hata eller älska Trump.
    Man kan älska eller hata sitt land. Tycker man Trump är en schysst snubbe, om än i bland, så gillar man inte Sverige. Då går ideologi före nation. 
  • Anonym (Mx)
    Tukt skrev 2025-02-19 23:23:23 följande:
    Man kan älska eller hata sitt land. Tycker man Trump är en schysst snubbe, om än i bland, så gillar man inte Sverige. Då går ideologi före nation. 
    Jag gillar Sverige men tycker ändå att det är bra om Trump lyckas ordna fred i Ukraina.
  • Anonym ("Fred")

Anledningen till att vi (Europa) överhuvudtaget inte ens är med i diskussionen om "fred" i Ukraina är att Ryssland och USA förhandlar om oss.  Vilka delar av Europa ska tillfredsställla USAs behov och vilka delar ska tillfredsställla Rysslands. Detta är inget nytt så har det alltid varit. Kanske vi kan göra bättre nu än tidigare och stå upp för oss själva? Vi är inte sargade av interna krig som tidigare, vi har en mycket bättre ekonomi än tidigare.

Svaret på frågan. Ja, kanske USA med Trump i spetsen lyckas skapa fred men det kommer att vara på vår bekostnad då vi inte ens är inbjudna till förhandlingsbordet.

• Tow2Mater
    Anonym ("Fred") skrev 2025-02-20 00:07:00 följande:

Anledningen till att vi (Europa) överhuvudtaget inte ens är med i diskussionen om "fred" i Ukraina är att Ryssland och USA förhandlar om oss.  Vilka delar av Europa ska tillfredsställla USAs behov och vilka delar ska tillfredsställla Rysslands. Detta är inget nytt så har det alltid varit. Kanske vi kan göra bättre nu än tidigare och stå upp för oss själva? Vi är inte sargade av interna krig som tidigare, vi har en mycket bättre ekonomi än tidigare.

Svaret på frågan. Ja, kanske USA med Trump i spetsen lyckas skapa fred men det kommer att vara på vår bekostnad då vi inte ens är inbjudna till förhandlingsbordet.

En läsvärd krönika (Viktor Barth-Kron):

https://www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/ingen-ringer-till-ett-splittrat-europa/

Alternativet till att världen ringer Bryssel är ju uppenbarligen inte att världen ringer 27 olika huvudstäder och försöker jämka ihop deras olika åsikter till en begriplig linje. Även om vi kanske tycker att det borde vara så.

Alternativet är att världen antingen ringer en godtyckligt vald huvudstad, förmodligen Berlin, dit vi andra inte har någon rösträtt alls. 

Eller troligare ? som nu ? att ingen ringer till Europa överhuvudtaget.

• Anonym (Steve)
    Tow2Mater skrev 2025-02-20 00:50:10 följande:
    Eller kanske inget av det? Han kanske tycker Ukrainas president hanterade det fel, och om Trump var i hans sits hade han hanterat det annorlunda?

www.yahoo.com/news/trump-says-ukraine-surrendered-russia-023945862.html
    Då uttrycker man sig inte med att Ukraina startade kriget. Då kanske man kan säga att ukraina hade kunnat undvika kriget. Det Trump lyfter är propaganda direkt från Ryssland. Han är med andra ord påverkad av Ryssland.

Men det tror jag inte Ukraina i realiteten hade kunnat gjort för den delen heller, förhindra att ryssen hade attackerat. Upptakten till kriget handlade ju om majdan och att Putin ville kontrollera det fria ordet i Ukraina samt vem som satt på presidentposten. Zelensky valdes för att han porträtterades som en kämpe för Ukraina och det fria ordet i tv-serien han var med i. Folket ville ha någon som honom och ordet han representerade då ryssen hade försökt via medier och propagandakanaler göra Ukraina till en puppetstate såsom Vitryssland. Samma typ av frigörelse och fejkade val har ju hållits i Vitryssland också.
Svar på tråden Fred i Ukraina