• Anonym (Steve)

Fred i Ukraina

Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?

• Svar på tråden Fred i Ukraina
  • Tow2Mater
    Tukt skrev 2025-02-19 20:34:38 följande:
    Men du måste väl ändå hålla med, förutsatt att Sverige är viktigare än ideologi, att ett tvärt klipp i den där navelsträngen knappast är bra för Sverige. Eller?
    .
    Om det är tvärt eller inte kan man dividera om. Redan 2006 hade ju alla Natomedlemmar gått med på att avsätta minst 2 procent av BNP till försvarsutgifter. Men de struntade i det.
  • Tom Araya
    Anonym (xyz) skrev 2025-02-19 20:50:48 följande:

Men varför i hela världen skall Trump förhandla för? Är det inte Ukraina som ska förhandla om den egna freden?

Det förutsätter att det finns en förhandlingspart som är villig att förhandla.
  • Anonym (Jo)

Men varför i hela världen skall Trump förhandla för? Är det inte Ukraina som ska förhandla om den egna freden?

Ja, man tycker ju det
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Steve) skrev 2025-02-19 20:29:02 följande:
    Det är logiskt att usa har bidragit till kriget i Ukraina. För det första så är det inte rena pengar som skickats utan i form av krigsmateriel, vilket usa har mer av i jämförelse med Europa. För det andra så är fienden gemensam. Usa vill ju ha Grönland för (vad jag antar) handlar om ett försvar mot ryssen. Är beredda att ta till militära medel.

Så det är något som inte stämmer. Jag tolkar det hela som att usa vill alliera sig med ryssen mot Europa i stort.
    Vilket land i Europa skulle bidra med en sådan förkrossande majoritet med ekonomiskt stöd pga av ett konflikt på andra sidan jorden? För det är det från USAs synvinkel.

Hur får du ihop USA kommer ta Grönland militärt för att skydda sig mot Ryssarna när du i nästa mening säger att USA vill alliera sig med Ryssen mot Europa?
  • Tecum
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-19 20:19:25 följande:
    Det är framförallt USA som donerat dessa stora summor. Europas handlingskraft kunde vara betydligt mycket starkare.

Jag brukar hålla med dig i mycket klokt du skriver annars, men i detta inlägg framstår du som en person som vill dela upp i vi och ni, det polariserade synsättet. Precis som man var rasist för 10 år sedan om man hade en endaste invändning mot invandringen och hur den anpassats, så är man Trump-rövslickare om man tror att han just nu har större möjligheter att avsluta kriget än övriga Europa.

Om du läser mina inlägg så ser du att det är blandad kritik, men även hopp om att han kanske kan hjälpa till att avstyra kriget i Ukraina.
    Om du lägger ihop siffrorna har Europa donerat betydligt mer än USA, med mindre BNP. Hur många ukrainska flyktingar har USA tagit emot?

Om Trump verkligen vill avsluta kriget, varför låter han inte Ukraina vara med i förhandlingarna, fast de är mest berörda? Det Trump är ute efter är kapitulation, inte fred. 

Håller du med om att Trump visar att han är senil då han påstod att Ukraina startade kriget?
  • Anonym (Steve)
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-19 20:58:01 följande:
    Vilket land i Europa skulle bidra med en sådan förkrossande majoritet med ekonomiskt stöd pga av ett konflikt på andra sidan jorden? För det är det från USAs synvinkel.

Hur får du ihop USA kommer ta Grönland militärt för att skydda sig mot Ryssarna när du i nästa mening säger att USA vill alliera sig med Ryssen mot Europa?
    Varför ska usa beblanda sig i Gaza? (Och göra Europa upprörda då det handlar om mänskliga rättigheter) Varför ska usa ta Grönland (från Europa) med militära krafter i förevändningen att det handlar om sitt försvar (vad jag antar är ryssen, men så låter det nu, ryssen fattar vad det handlar om egentligen)

Allt mynnar ut till att det handlar om att inleda en konflikt med Europa. Jag kan inte se det på annat sätt. Möjligen militärt. Kanske alliera sig med ryssen, enligt somliga så har ryssen något att utpressa Trump med, kan inte tänka mig annat än att det handlar om epstein.

Jag tror att det är Ryssland som svänger med taktpinnen nu. Inte usa i realiteten.
  • Anonym (Jo)
    Tecum skrev 2025-02-19 20:58:34 följande:
    Om du lägger ihop siffrorna har Europa donerat betydligt mer än USA, med mindre BNP. Hur många ukrainska flyktingar har USA tagit emot?

Om Trump verkligen vill avsluta kriget, varför låter han inte Ukraina vara med i förhandlingarna, fast de är mest berörda? Det Trump är ute efter är kapitulation, inte fred. 

Håller du med om att Trump visar att han är senil då han påstod att Ukraina startade kriget?
    Håller med
  • Anonym (Mx)

Hur tycker du att just Ukrainas förhandling med Ryssland gått hittills? Hur har Europas förhandling i kriget gått? Hur har Joe Bidens förhandling i kriget gått?

Viktigt i dessa tider att poängtera att jag tycker Rysslands invasion av Ukraina är fruktansvärd. Men just nu vill nog folk få slut på kriget snarast, även om det kostar lite. Vad är alternativet? Fortsätta döda varandra i 3år till?

Det verkar som att många idag hellre vill sitta kvar på sina moraliskt höga hästar, istället för att avsluta massakern i Ukraina.

• Anonym (Mx)
    Tecum skrev 2025-02-19 20:58:34 följande:

Tycker du kör vidare på oppositionens retorik när det viktigaste är att underminera Trump genom att säga att han är senil eftersom han sa att Ukraina startade kriget.

Jag håller dock med om att han har fel i detta. Men att han skulle vara senil bara pga detta uttalande har jag inga bevis på. Det låter mer som förtal, förminska eller att försöka underminera vederbörande. Vilket troligtvis är skälet att frågan formuleras på det sättet.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Jo) skrev 2025-02-19 21:05:21 följande:
    Håller med
    Vilket land skulle lägga dessa oerhörda siffror till ett land och en konflikt på andra sidan jorden? Och vi i Europa rynkar på näsan och tycker minsann att det inte alls är så mkt om man räknar per bnp och invånare.

Låter som ett gäng bortskämda ungar.
Svar på tråden Fred i Ukraina