• Anonym (Steve)

Fred i Ukraina

Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?

• Svar på tråden Fred i Ukraina
  • Anonym (Mx)
    Tukt skrev 2025-02-19 21:23:47 följande:
    2006 var vi inte medlemmar i NATO och därför inte förbundna till något.
    Menar du att vår flygindustri, ubåtar, kockums, hägglunds, Baracuda, Saab, Bofors inte forskat fram någon bra krigsmaterial genom åren?
    USA lägger betydligt mer på sitt försvar än vad vi gör. Våran arme har varit helt nedmonterad, men är just nu på väg att rustas upp igen. Men det kommer att ta tid.
  • Anonym (Mx)
    KillBill skrev 2025-02-19 22:08:43 följande:
    Ryssland har genomfört en fullskalig invasion av Ukraina, och det enda sättet att få slut på kriget är att Ryssland drar sig tillbaka och betalar skadestånd till Ukraina.

Putins allierade, Donald Trump, tror att han kan skapa fred genom att låta Ryssland vinna, men det får inte ske. Om Ryssland skulle gå segrande ur detta krig, skulle det uppmuntra dem att inleda konflikter med andra länder i regionen.
    Då får väl Europa bidra med en stor arme som kan rätta till detta. Jag håller med.
  • Anonym (Steve)
    Anonym (Jo) skrev 2025-02-19 21:55:19 följande:
    Tror att han ljuger att Ukraina startade kriget.
    Då har han ju blivit påverkad att sprida lögnen.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (S) skrev 2025-02-19 21:39:28 följande:
    Menar du att Trump ljuger medvetet om att Ukraina startade kriget? 
    Anonym (Steve) skrev 2025-02-19 21:50:58 följande:
    Jag undrar också om han ljuger medvetet eller om han tror att Ukraina startade kriget.

Det är ju uppenbart att Trump har blivit utsatt för en påverkanskampanj i alla fall. Ingen är immun för sånt. Han blir då en talesperson för den propagandan i så fall då hans inflytande påverkar andra.
    Anonym (Jo) skrev 2025-02-19 21:55:19 följande:
    Tror att han ljuger att Ukraina startade kriget.

Min gissning är att det uttalandet underlättar förhandlingarna med Ryssland. Trump är strateg, troligen inte dement som tidigare hävdats.
  • Anonym (Steve)
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-19 22:22:55 följande:
    Då får väl Europa bidra med en stor arme som kan rätta till detta. Jag håller med.
    Europa behöver förstärka sitt försvar. Speciellt med tanke på en eventuell konflikt med usa.

Enligt all möjlig logik så borde inte det här vara något usa eftersträvar.
  • Tukt
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-19 22:20:18 följande:
    USA lägger betydligt mer på sitt försvar än vad vi gör. Våran arme har varit helt nedmonterad, men är just nu på väg att rustas upp igen. Men det kommer att ta tid.
    Du svarade inte på frågan om vår, i mitt tycke rätt stora och tämligen avancerad försvarsindustri, som i alla fall i många andra länder uppskattas för dess kompetens.

Och försvaret var inte "nedmonterat". Det var anpassat för den tidens säkerhetshot där Sverige gjorde många skarpa och i bland rätt vassa insatser. Vilket var mer än under kalla kriget då vi hade en stor armé.
    Sedan förändras säkerhetsläget igen och det har stötts och blötts en del innan vi hamnade här. Så det är inget nytt. Men många trodde nog vi skulle ha mer tid än vi hade.
  • Anonym (Steve)
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-19 22:25:47 följande:
    Anonym (Steve) skrev 2025-02-19 21:50:58 följande:
    Jag undrar också om han ljuger medvetet eller om han tror att Ukraina startade kriget.

Det är ju uppenbart att Trump har blivit utsatt för en påverkanskampanj i alla fall. Ingen är immun för sånt. Han blir då en talesperson för den propagandan i så fall då hans inflytande påverkar andra.

Min gissning är att det uttalandet underlättar förhandlingarna med Ryssland. Trump är strateg, troligen inte dement som tidigare hävdats.
    Jag hoppades på att Trump skulle inta en sympatisk attityd mot Ryssland för att göra de medgörliga. Men nu har han för det första valt att sprida rysslands propaganda Ukraina startade kriget samt att zelensky bara har 4%)

och att det var usa som föreslog att nyval skulle hållas innan fredsförhandlingar. Och det var INNAN ryssen öppnat munnen. Varför spela bort ett tänkbart kort och i princip sätta fredsförhandlingar på hyllan?

Så det stämmer inte.
  • Anonym (Steve)
    Dr Nail skrev 2025-02-19 22:13:57 följande:

Fuck USA och hästen den åkte in på. Ukraina är Europa. Ska det skapas fred här i Europa så ska det ske på våra europeiska villkor, inte med främmande makt.

Usa och Europa har länge haft ett fruktsamt samarbete. Det vore destruktivt att förstöra detta.

Om Trump har diktatorambitioner så förstår jag om han ämnar blåsa den symbiosen. Det är ju inget som ändå skulle falla i god jord för Europa. Hoppas inte.

Jag älskar usa personligen.
Svar på tråden Fred i Ukraina