Lynx123 skrev 2025-03-19 10:40:16 följande:
Då har dagens kristna inte läst texterna.
Kvinnor ska vara tysta enligt NT och vad jag vet brukar kristna fortfarande hänvisa till tio guds bud - eller har de slutat med det? NT är en fortsättning på GT och Jesus själv säger att han inte ska ändra en bokstav i den gamla lagen.
Nu tror jag inte på dessa gamla fragment själv - för mig är det bara påhitt - men många tror på saker de inte.ens studerat själva.
Kan du som adekvat jämförelse ge några konkreta exempel på att många generellt tror på och att många lever efter vad som står i NT?
Och/eller som adekvat jämförelse, är det din åsikt att det ofta och generellt, i någon form av stormöte, typ varje söndag, förekommer att det predikas i detta ämne av många kristna präster?
Jag för min egen personliga del läser, tolkar och lever efter sådant som står i Bibeln eller Koranen på ungefär samma sätt och med samma motivation som sådant jag som barn läste i Fantomen och Stålmannen.
I så fall, i jämförelse, skulle det inte alls vara orimligt tänka tanken att det någon gång i framtiden kommer finnas extrema människor som läser, tolkar och lever efter vad som står i någon Fantomen eller Stålmannen tidning som de har lyckats hitta nedgrävda och bevarade någonstans?
För mig personligen, i den verklighet jag lever i, är det ungefär lika lätt tro på sagofigurerna som är superhjältar i gamla seriemagasin som att tro på den där s k profeten eller på några andra sagofigurer som beskrivs i någon religiös skrift, oavsett vilken.
Om jag skulle tillbedja någon fantasifigur kan jag lika gärna tillbedja Fantomen eller en rondellhund som den där påhittade s k profeten.