• Cheers

Islam gör dig till en bättre människa?

Det centrala i islam är att man som troende utvecklas till en bättre människa.

De mest hängivna av de troende muslimerna bör då följaktligen vara de bästa människorna etiskt och moraliskt - som medlemmarna i ISIS som ju noga följer den heliga Koranens bud. Eller?

Det är något som inte riktigt stämmer här tycker jag. Rätt eller fel?

• Svar på tråden Islam gör dig till en bättre människa?
  • Lynx123
    Anonym (Problemet är de kristna?) skrev 2025-03-19 09:47:56 följande:
    Menar du att det i dagens samhälle är vanligt förekommande att kristna som läser bibeln aktivt ägnar sig åt hemska saker mot andra människor?
    Att kristna generellt och aktivt i dagens verklighet ägnar sig åt slaveri, att tysta kvinnor, att stena homosexuella?

Du menar kanske också att det var en kristen som körde lastbilen på Drottninggatan? Och att det rent generellt skulle vara kristna bibelläsare som väljer köra alla dessa fordonen in i folksamlingar och som utför alla dessa knivmord?

Menar du att det oftast är kristna bibelläsare som utgör betydande hot och samhällsproblem, att det är vanligt att kristna bibelläsare skapar sådana förekommande problem i dagens samhälle?
    Jag menar att det inte är vanliga människor som.gör sådant - oavsett tro.

Breivik? Skolskjutningar? Masskjutningar i USA? Muslimer allihop enligt dig? Är Putin muslim?

Menar du vidare att det inte finns kristna samfund som behandlar LGBTQ människor illa genom diskriminering och utfrysning? Att katolska kvinnor som blir misshandlade får skilja sig?

Poängen är inte att peka finger utan att förklara att vidriga saker görs av vidriga människor - oavsett tro.
  • Anonym (Problemet är de kristna?)
    Lynx123 skrev 2025-03-19 10:40:16 följande:
    Då har dagens kristna inte läst texterna.

Kvinnor ska vara tysta enligt NT och vad jag vet brukar kristna fortfarande hänvisa till tio guds bud - eller har de slutat med det? NT är en fortsättning på GT och Jesus själv säger att han inte ska ändra en bokstav i den gamla lagen.

Nu tror jag inte på dessa gamla fragment själv - för mig är det bara påhitt - men många tror på saker de inte.ens studerat själva.
    Kan du som adekvat jämförelse ge några konkreta exempel på att många generellt tror på och att många lever efter vad som står i NT?
    Och/eller som adekvat jämförelse, är det din åsikt att det ofta och generellt, i någon form av stormöte, typ varje söndag, förekommer att det predikas i detta ämne av många kristna präster?

Jag för min egen personliga del läser, tolkar och lever efter sådant som står i Bibeln eller Koranen på ungefär samma sätt och med samma motivation som sådant jag som barn läste i Fantomen och Stålmannen.

I så fall, i jämförelse, skulle det inte alls vara orimligt tänka tanken att det någon gång i framtiden kommer finnas extrema människor som läser, tolkar och lever efter vad som står i någon Fantomen eller Stålmannen tidning som de har lyckats hitta nedgrävda och bevarade någonstans?

För mig personligen, i den verklighet jag lever i, är det ungefär lika lätt tro på sagofigurerna som är superhjältar i gamla seriemagasin som att tro på den där s k profeten eller på några andra sagofigurer som beskrivs i någon religiös skrift, oavsett vilken.
    Om jag skulle tillbedja någon fantasifigur kan jag lika gärna tillbedja Fantomen eller en rondellhund som den där påhittade s k profeten.
    Lynx123 skrev 2025-03-19 10:50:10 följande:
    Jag menar att det inte är vanliga människor som.gör sådant - oavsett tro.

Breivik? Skolskjutningar? Masskjutningar i USA? Muslimer allihop enligt dig? Är Putin muslim?

Menar du vidare att det inte finns kristna samfund som behandlar LGBTQ människor illa genom diskriminering och utfrysning? Att katolska kvinnor som blir misshandlade får skilja sig?

Poängen är inte att peka finger utan att förklara att vidriga saker görs av vidriga människor - oavsett tro.
    Jag menar ingenting av det du vill inbilla dig eller påstå.

Jag menar precis det jag skriver och ställer bara öppna, ärliga och enkla frågor till dig, som borde vara enkla att besvara.

Men som du uppenbarligen inte förmår att svara på?

Sedan du har svarat på mina frågor, som följer direkt på det du skrev i ditt inlägg som jag citerade, så lovar jag att på motsvarande sätt svara på dina eventuella frågor.

vidriga saker görs av vidriga människor - oavsett tro.
    Jag håller med dig.
    Inget av det jag skrivit, ingen av mina frågor till dig, motsäger detta.

Men det du skriver ger intryck av att du inte är lika öppen och ärlig gällande just "oavsett tro"?
    Du verkar snarare ha ett behov av att dölja och förneka att vidriga människor med just en speciell tro, som ägnar sig åt en viss religion, är starkt överrepresenterade. Extremt starkt överrepresenterade...

(Att överrepresentationen är faktisk är visat bl a på så sätt som jag tidigare har beskrivit.)
  • Anonym (Noppe)

Religion och kultur är skilda saker. Tror det är enkelt att luta sig mot religionen för att inte skapa en kognitiv dissonans.

• Anonym (S)
    Anonym (Problemet är de kristna?) skrev 2025-03-19 11:11:06 följande:
    Jag menar ingenting av det du vill inbilla dig eller påstå.

Jag menar precis det jag skriver och ställer bara öppna, ärliga och enkla frågor till dig, som borde vara enkla att besvara.

Men som du uppenbarligen inte förmår att svara på?

Sedan du har svarat på mina frågor, som följer direkt på det du skrev i ditt inlägg som jag citerade, så lovar jag att på motsvarande sätt svara på dina eventuella frågor.

vidriga saker görs av vidriga människor - oavsett tro.
    Jag håller med dig.
    Inget av det jag skrivit, ingen av mina frågor till dig, motsäger detta.

Men det du skriver ger intryck av att du inte är lika öppen och ärlig gällande just "oavsett tro"?
    Du verkar snarare ha ett behov av att dölja och förneka att vidriga människor med just en speciell tro, som ägnar sig åt en viss religion, är starkt överrepresenterade. Extremt starkt överrepresenterade...

(Att överrepresentationen är faktisk är visat bl a på så sätt som jag tidigare har beskrivit.)
    Det är nog dina personliga åsikter som gör att du tolkar hens inlägg på det sättet. 
    Hen tar avstånd från alla religioner och säger att det finns idioter i alla religioner som tolkar det skrivna ordet på ett destruktivt sätt. 
  • Anonym (Min tro)
    Anonym (Problemet är de kristna?) skrev 2025-03-19 09:47:56 följande:
    Menar du att det i dagens samhälle är vanligt förekommande att kristna som läser bibeln aktivt ägnar sig åt hemska saker mot andra människor?
    Att kristna generellt och aktivt i dagens verklighet ägnar sig åt slaveri, att tysta kvinnor, att stena homosexuella?

Du menar kanske också att det var en kristen som körde lastbilen på Drottninggatan? Och att det rent generellt skulle vara kristna bibelläsare som väljer köra alla dessa fordonen in i folksamlingar och som utför alla dessa knivmord?

Menar du att det oftast är kristna bibelläsare som utgör betydande hot och samhällsproblem, att det är vanligt att kristna bibelläsare skapar sådana förekommande problem i dagens samhälle?
    Tyvärr är det för vanligt i kristna samhällen. Titta bara på bibelbältet i USA. Det finns mycket förtryck av kvinnor och homosexuella bland kristna. Förbud av abort för kvinnor som blivit våldtagna och homosexuella som är rädda för sina liv eller som blir utfrysta ur församlingar på grund av deras sexualitet. Det som är skrämmande med all religion är för mig att de har etiska slutargument för att det står i en helig text. Problemet är att det finns tolkningsutrymme och kan därför användas som förtryck eller vansinnesdåd. Största skillnaden på troende I västvärlden och troende i många andra delar av världen är att vi har gått genom upplysningstiden. En reform som gjort att vi vilar oss på vetenskapen. Vetenskapen finns inga absoluta sanningar, men vi försöker nå den genom att vara bland annat vara kritiska kring vad vi tror. I religion finns det dock absoluta sanningar som inte får ifrågasättas och kan därför användas som hot eller förtryck. Men det är verkligen inte alla troende som är det. Det finns både muslimer och kristna som är upplysta, men det finns tyvärr de som inte är det. Det finns muslimer som ser sin religion som vägledning och stöd, men inte som absoluta sanningar. Det finns kristna som vill styra och ha makt över andras självbestämmanderätt genom att använda sig av bibelns ord. De vill kasta oss tillbaka några hundra år och de lever i västvärlden. 
  • Anonym (Noppe)

Exempelvis så omskär många sina pojkar både i usa och muslimska länder där den ena har sin tyngdpunkt i kristna värderingar den andra i muslimska värderingar.

-men det är pga kulturella faktorer, inte ffa religiösa. Av samma anledning så omskär vi inte pojkar i Sverige. Pga att inte göra det tillhör en kultur.

Anonym (S) skrev 2025-03-19 11:46:44 följande:
    Det är nog dina personliga åsikter som gör att du tolkar hens inlägg på det sättet. 
    Hen tar avstånd från alla religioner och säger att det finns idioter i alla religioner som tolkar det skrivna ordet på ett destruktivt sätt. 
    Jag håller inte med dig och när man läser inläggen tycker jag inte du har rätt i din beskrivning.
    Anonym (Min tro) skrev 2025-03-19 11:52:49 följande:
    Tyvärr är det för vanligt i kristna samhällen. Titta bara på bibelbältet i USA. Det finns mycket förtryck av kvinnor och homosexuella bland kristna. Förbud av abort för kvinnor som blivit våldtagna och homosexuella som är rädda för sina liv eller som blir utfrysta ur församlingar på grund av deras sexualitet. Det som är skrämmande med all religion är för mig att de har etiska slutargument för att det står i en helig text. Problemet är att det finns tolkningsutrymme och kan därför användas som förtryck eller vansinnesdåd. Största skillnaden på troende I västvärlden och troende i många andra delar av världen är att vi har gått genom upplysningstiden. En reform som gjort att vi vilar oss på vetenskapen. Vetenskapen finns inga absoluta sanningar, men vi försöker nå den genom att vara bland annat vara kritiska kring vad vi tror. I religion finns det dock absoluta sanningar som inte får ifrågasättas och kan därför användas som hot eller förtryck. Men det är verkligen inte alla troende som är det. Det finns både muslimer och kristna som är upplysta, men det finns tyvärr de som inte är det. Det finns muslimer som ser sin religion som vägledning och stöd, men inte som absoluta sanningar. Det finns kristna som vill styra och ha makt över andras självbestämmanderätt genom att använda sig av bibelns ord. De vill kasta oss tillbaka några hundra år och de lever i västvärlden. 
    Fortfarande och ännu tydligare gäller att:
    det du skriver ger intryck av att du inte är lika öppen och ärlig gällande just "oavsett tro"?
    Du verkar snarare ha ett behov av att dölja och förneka att vidriga människor med just en speciell tro, som ägnar sig åt en viss religion, är starkt överrepresenterade, särskilt gällande terrorhandlingar med dödlig utgång. Extremt starkt överrepresenterade...

• Cheers
    Anonym (Problemet är de kristna?) skrev 2025-03-19 10:00:41 följande:
    Det var egentligen inget klargörande,
    utan bara öppna, ärliga och enkla frågor att besvara av den medlemmen som citerades.Oskyldig
    Jo det tycker jag. Klart ledande frågor. I rätt riktning. Bra.
Svar på tråden Islam gör dig till en bättre människa?