• Cheers

Islam gör dig till en bättre människa?

Det centrala i islam är att man som troende utvecklas till en bättre människa.

De mest hängivna av de troende muslimerna bör då följaktligen vara de bästa människorna etiskt och moraliskt - som medlemmarna i ISIS som ju noga följer den heliga Koranens bud. Eller?

Det är något som inte riktigt stämmer här tycker jag. Rätt eller fel?

• Svar på tråden Islam gör dig till en bättre människa?
  • Cheers

Blir man en bättre människa av islam så som muslimerna hävdar? Särskilt om man är extra hängiven? Som medlemmarna i ISIS?

Frågan kvarstår!

• Anonym (Noppe)
    Cheers skrev 2025-03-19 12:25:25 följande:

Blir man en bättre människa av islam så som muslimerna hävdar? Särskilt om man är extra hängiven? Som medlemmarna i ISIS?

Frågan kvarstår!

Jag tror man att religion inte har något med saken att göra. Jag tror inte att man per automatik blir en sämre människa av islam.

Isis råkar vara muslimer som försöker kombinera det (faktiskt) fredliga budskapet inom islam med den fientliga människan inombords. Lite åt hållet äta kakan och ha den kvar. Handlar om svårigheter som kognitiv dissonans frambringar.
  • Anonym (Noppe)

Hörde om någon berättelse, kommer inte ihåg detaljerna, en muslimsk svensk kvinna, hon åkte ner till krigshärjad zon, tog med sig sina barn, fanns en nöjespark bl a de besökte dagligen.

Men hennes vision var att stå med ett maskingevär med sina muslimska kläder tillsammans med andra.

Tycker det är uppenbart att det inte handlar om religion då. Utan en aggressiv människa som längtar efter samhörighet.

Hon växte upp i Sverige med föräldrar som inte alls hade den fanatismen utan var förtvivlade över hennes agerande.

• Anonym (Noppe)

Har också hört att när isis t ex har varit i krig och konflikter och när det tar slut så förlorar de också ett syfte i livet. En slags depression som infinner sig. Den här gruppsamhörigheten där alla arbetar som ett lag med ett gemensamt mål och känslan av att vara utvalda och hyllande är säkert berusande. 

Såna här kulter beror mer på psykologiska faktorer. 

• Anonym (S)
    Anonym (Problemet är de kristna?) skrev 2025-03-19 12:02:04 följande:
    Jag håller inte med dig och när man läser inläggen tycker jag inte du har rätt i din beskrivning.
    OK, då tycker vi olika.

Så du håller inte med om:

Poängen är inte att peka finger utan att förklara att vidriga saker görs av vidriga människor - oavsett tro.

Där ser man. 
  • Anonym (Min tro)
    Anonym (Problemet är de kristna?) skrev 2025-03-19 12:05:03 följande:
    Fortfarande och ännu tydligare gäller att:
    det du skriver ger intryck av att du inte är lika öppen och ärlig gällande just "oavsett tro"?
    Du verkar snarare ha ett behov av att dölja och förneka att vidriga människor med just en speciell tro, som ägnar sig åt en viss religion, är starkt överrepresenterade, särskilt gällande terrorhandlingar med dödlig utgång. Extremt starkt överrepresenterade...

(Att överrepresentationen är faktisk är visat bl a på så sätt som jag tidigare har beskrivit.)
    Det är Inte tron som är farlig, utan hur man förhåller sig till det man tro på som är farligt. Kanske inte att en viss person skulle göra ett vansinnesdåd. däremot kan en person som du påverka en annan med liknande värderingar att skada muslimer som lever utifrån västerländska normer och värderingar. Hat och fördomar skadar tyvärr oftast fel personer. Det vill säga personer som har en fin människosyn och som gör rätt för sig i samhället. Oavsett om det handlar om islamistiska fundamentalister eller högerextrema kristna grupperingar, så är det tyvärr oftast fel personer som dödas på grund av hat. Det du ser och är upprörd över ser många och känner samma sak. Men vi vet att  att som sagt fel personer tar väldigt stor skada av resonemang som dina i slutändan.
  • Anonym (Signerad mig)
    Anonym (Min tro) skrev 2025-03-19 13:57:21 följande:
    Det är Inte tron som är farlig, utan hur man förhåller sig till det man tro på som är farligt. Kanske inte att en viss person skulle göra ett vansinnesdåd. däremot kan en person som du påverka en annan med liknande värderingar att skada muslimer som lever utifrån västerländska normer och värderingar. Hat och fördomar skadar tyvärr oftast fel personer. Det vill säga personer som har en fin människosyn och som gör rätt för sig i samhället. Oavsett om det handlar om islamistiska fundamentalister eller högerextrema kristna grupperingar, så är det tyvärr oftast fel personer som dödas på grund av hat. Det du ser och är upprörd över ser många och känner samma sak. Men vi vet att  att som sagt fel personer tar väldigt stor skada av resonemang som dina i slutändan.
    Otroligt bra skrivet. Så är det tyvärr.
  • Anonym (Noppe)

Samma sorts psykologiska masspsykos som råder inom isis finns att hitta i andra kulter.

Dvs religionen är underordnad och enbart fungerar som ett medel för någon eller några.

Samhörigheten och teamkänslan är överordnad.

• Anonym (Ej Religiös)

Varför skulle islam göra en till en bättre människa?

• Anonym (Noppe)

Tänker ibland när jag upptäcker särskilt aggressiva människor med starka åsikter att om den personen hade växt upp i den situationen i den delen av världen så hade den haft samma åsikter som de den är förbannad över

Svar på tråden Islam gör dig till en bättre människa?