• Anonym (Otroligt)

Kommer Trump att bli bortplockad/avsatt

Det är ingen hejd på uttalanden och galenskap från Trump. Han verkar se sig själv som envåldshärskare för hela planeten.
    Ingen förståelse för världsekonomi eller utrikespolitik eller förståelse ö.h.t
    Vad tror ni?
    Sitta kvar eller avsatt?

• Svar på tråden Kommer Trump att bli bortplockad/avsatt
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2025-04-06 21:37:49 följande:

Det är verkligen så att du inte tänker på industri och näringsliv kan importera för försäljning  - utan på det enskilda personer tänks importera?

Både och. Men mina exempel var från där jag kunde hitta % siffror.
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2025-04-06 21:45:27 följande:
    Från artikeln du länkar till - de tio största varukategorierana. Delar eller tillbehör till kläder finns med. Varken hoodies, t-shirts , byxor, babykläder finns med. Delar till dessa kläder - vilket är med på listan - köps säkert inte av privatpersoner utan i då fall av svensk textilindustrin.n

Fakta.Så kan svarstullarna slå mot Sverige
    De tio största varukategorierna, baserat på Sveriges import från USA 2024, som berörs av EU:s föreslagna lista på svarstullar.
    1. Skönhetspreparat, make up eller hudvård, inklusive solskyddsmedel
    2. Viss typ av plastvaror
    3. Kaolin
    4. Vin
    5. Tryckalster
    6. Målningar och teckningar utförda helt för hand
    7. Delar eller tillbehör till kläder (exklusive varor av trikå, sjalar, scarfar, halsdukar, mantiljer, slöjor och slipsar)
    8. Böcker, broschyrer, häften och liknande (exklusive lexikon och uppslagsböcker)
    9. Askar, lådor och liknande artiklar gjorda av plast för transport eller förpackning av varor.
    10. Hårvårdsmedel (exklusive schampo, preparat för hårpermanent och hårspray)
    Källa: EU-kommissionen, Statistiska centralbyrån och Kommerskollegiums egna beräkningar.
    Nu pratar du om 'EU:s föreslagna lista på svarstullar'. Jag letade siffror som gäller i dagslaget, innan de infors, for att exemplifiera hur ett tullsnitt kan luras. EU har tullar mot USA idag.
  • Anonym (Otroligt)
    Agdaa skrev 2025-04-06 20:48:17 följande:

Varför skulle han bli det, han är den enda presidenten som gör nåt för folkets bästa.

Har någon annan president blivit bortplockad? Vad de än har gjort för korrupta skandaler

Jaha - han är anmäld och fälld för ett antal brott. Har tappat förtroende hos folket och han har sänt börser både i US och i övriga världen.
    Han har inte som helst ekonomisk förståelse vad gäller internationell politik. 
    Han håller på egen hand på att köra världsekonomin i botten.
    Han har satt strafftullar på en arktisk ö där det endast bor pingviner.
    Börserna, inklusive landets egna rasar och han åker och spelar golf.
    Ska exemplen behöva fortsätta?
    USA har hart en historia av rätt kassa och gamla ledare men inte så många som kombinerar, för gammal. inkompetent, utan insikt, falska nyheter som att Ukraina startade kriget mot Ryssland.
    Tyvärr är tydligen den genomsnittsbegåvade amerikanen mottaglig för detta.
    Vi i Sverige är ju kända för vår choklad och våra klockor , eller hur?
    De har inte ens ens en aning om vilka vi är!
    Är ju ganska lätt att leda en flock får - Hitler gjorde det under ganska många år.
  • Anonym (Otroligt)
    Tow2Mater skrev 2025-04-06 21:52:32 följande:
    Nu pratar du om 'EU:s föreslagna lista på svarstullar'. Jag letade siffror som gäller i dagslaget, innan de infors, for att exemplifiera hur ett tullsnitt kan luras. EU har tullar mot USA idag.
    Jo tjena - Sverige kommer att gå under p-g-a av tullar på just dessa varor - NOT!
  • Padirac

Men de kläder du pratar om finns inte med på de listor över hela EUs import från USA jag tidigare länkat till och klistrat in bilder på.

Det är möjligt att lilla Sverige med en liten import från USA toppar importen med kläder , det komme ialla fall inte just nu bli dyrare.

Jag ska se om jag hittar verkliga siffror på Sveriges import av kläder från USA 

• Anonym (Att göra rätt prioriteringar)
    Padirac skrev 2025-04-06 21:37:49 följande:

Det är verkligen så att du inte tänker på industri och näringsliv kan importera för försäljning  - utan på det enskilda personer tänks importera?

Förstår du inte att allt som industri och näringsliv producerar, importerar och exporterar, är avsett för konsumenter?

Det finns ingen industri eller något näringsliv som göra något som inte i slutänden är avsett för konsumenter och som i slutänden betalas av konsumenterna.
  • Padirac

Absolut INTE, en del förädlas och säljs eller exporteras vidare, annat säljs direkt, till konsumenter eller som inventarier till näringsidkare som inte säljer varorna vidare utan använder dem i sin näringsverksamhet.

Transportkostnader som diskuterades skiljer sig radikalt om det är en eller två hoodies som fraktas över Atlanten om en privatperson importerar eller om det är en större volym som en näringsidkare importerar.

Det var i moms på fraktkostnad som diskussionen började, en fraktkostnad som skiljer sig stort om det är en privatperson som köper enstaka varor eller om det är större volymer 

Eller

Anonym (Att göra rätt prioriteringar) skrev 2025-04-06 22:22:45 följande:
    Förstår du inte att allt som industri och näringsliv producerar, importerar och exporterar, är avsett för konsumenter?

Det finns ingen industri eller något näringsliv som göra något som inte i slutänden är avsett för konsumenter och som i slutänden betalas av konsumenterna.
  • Padirac
    Padirac skrev 2025-04-06 22:05:36 följande:

Men de kläder du pratar om finns inte med på de listor över hela EUs import från USA jag tidigare länkat till och klistrat in bilder på.

Det är möjligt att lilla Sverige med en liten import från USA toppar importen med kläder , det komme ialla fall inte just nu bli dyrare.

Kläder av olika slag finns om jag hittat rätt i varugrupper 61,62 och 63 ellee om man så vill 61x, 62x och 63x.   De är i te med på listan över vad EU importerar från USA och enligt statistik från SCB är de inte bland de största varugrupperna som importeras till Sverige från usa.
  • Anonym (Otroligt)
    Padirac skrev 2025-04-06 22:05:36 följande:

Du bör nog försöka hitta riktiga siffror - ja!
    Men inte på Wikipedia.
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2025-04-06 22:33:25 följande:

Kläder av olika slag finns om jag hittat rätt i varugrupper 61,62 och 63 ellee om man så vill 61x, 62x och 63x.   De är i te med på listan över vad EU importerar från USA och enligt statistik från SCB är de inte bland de största varugrupperna som importeras till Sverige från usa.
    Men använd någon annan vara då som har tullar där det kan anses vara ett hinder till import av den mängd som skulle importeras om det inte var tull, om du anser det passa bättre. Jag forsokte exemplifiera en sak om tullsnittet.
  • Anonym (Otroligt)
    Tow2Mater skrev 2025-04-06 23:11:48 följande:
    Men använd någon annan vara då som har tullar där det kan anses vara ett hinder till import av den mängd som skulle importeras om det inte var tull, om du anser det passa bättre. Jag forsokte exemplifiera en sak om tullsnittet.
    Hoodies och ätpinnar känns ju lite  låghalt gentemot olja och gas. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Otroligt) skrev 2025-04-06 23:35:19 följande:
    Hoodies och ätpinnar känns ju lite  låghalt gentemot olja och gas. 
    Kanske, men pinnarna skulle exemplifiera en produkt med väldigt låg efterfrågan men utan tull, medan hoodiesarna skulle exemplifiera en produkt med hög efterfrågan men med hög tull. Det var allt. Kan säkert exemplifieras bättre med andra kategorier om man hittar siffror.
  • Anonym (Otroligt)
    Tow2Mater skrev 2025-04-06 23:46:00 följande:
    Kanske, men pinnarna skulle exemplifiera en produkt med väldigt låg efterfrågan men utan tull, medan hoodiesarna skulle exemplifiera en produkt med hög efterfrågan men med hög tull. Det var allt. Kan säkert exemplifieras bättre med andra kategorier om man hittar siffror.
    Du bör nog exemplifiera bättre - halvledare som behövs till bilindustrin och annat , kommer ofta från Asien. Minns när ett fartyg satte sig på tvären i Zuez-kanalen och slog ut hela handeln i både Europa och USA? 
    Vi exporterade massor med virke till US.
    Vi tillsammans i EU och resten av världen kommer att kunna krossa US - om vi går ihop. 
    Trump är bara en högljudd populist på samma sätt som Hitler.
  • Tow2Mater
    Anonym (Otroligt) skrev 2025-04-07 00:10:24 följande:
    Du bör nog exemplifiera bättre - halvledare som behövs till bilindustrin och annat , kommer ofta från Asien. Minns när ett fartyg satte sig på tvären i Zuez-kanalen och slog ut hela handeln i både Europa och USA? 
    Vi exporterade massor med virke till US.
    Vi tillsammans i EU och resten av världen kommer att kunna krossa US - om vi går ihop. 
    Trump är bara en högljudd populist på samma sätt som Hitler.
    Du pratar om annat än det jag ville exemplifiera.
Svar på tråden Kommer Trump att bli bortplockad/avsatt