• Anonym (Sorgsen)

Gjorde jag rätt som avlivade min hund?

Min ångest äter upp mig, jag vet inte om jag gjorde rätt val och vill gärna höra åsikter från utomstående. Kanske någon bär på mer kunskap än jag.

Min hund blev plötsligt mycket sjuk och vi åkte in till ett djursjukhus. Det visade sig att hennes livmoder hade sprängts, all var och bakteriansamlingar hade alltså gått ut i buken och hon hade fått bukhinneinflammation. Blodproven visade också på svagheter i njurarna så de sa till mig att det förmodligen spridits till njurarna också. 

Läkarna berättade att detta kräver stora åtgärder och gav mig endast 50% chans till överlevnad för hunden + kanske flera operationer och andra kontroller, kanske behövde de spola buken flera gånger. De pratade även ur en ekonomisk synvinkel och berättade att kostnaderna kan bli upp till nästan 100,000kr. 

Såsom jag förstod det var hunden mycket sjuk. Läkaren sa att i detta skedet är avlivning inget fel att göra. Sedan när avlivning blivit bestämt så sa läkaren till mig, detta var det rätta valet. 

Men nu sitter jag här utan min älskade vän och grubblar på om valet var rätt. Jag är så ledsen. Hon blev 7 år gammal. 

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Gjorde jag rätt som avlivade min hund?
  • Anonym (Sorgsen)
    Anonym (H) skrev 2025-02-18 15:05:05 följande:

Försök att inte ifrågasätt ditt val. Du älskade din hund högt och du vet säkert innerst inne att du gjorde rätt val för din hunds skull, vilket även veterinären bekräftade. Ibland behåller man sina djur för länge och då  (omedvetet) endast för sin egen skull. Förstår att det känns svårt, men din hund har det bra nu. Var rädd om dig

Jag ska försöka. Ja, jag älskade henne väldigt mycket, det var många ggr jag tog hennes parti istället för t.ex. mina syskons, det indikerade hur högt jag respekterade min hund. Tack så mycket. 
  • Anonym (L)
    Anonym (v) skrev 2025-02-18 23:08:25 följande:
    Återigen, 50 procent chans att överleva.

Ja, jag vet att TS söker tröst, men vem tar hundens parti? TS frågar ju själv om om TS tar rätt beslut eller ej, på ett forum dessutom. På ett forum får man komma med olika åsikter. 
    Vem står upp för dem som inte kan stå upp för sig själva?
    Vem har rätt att bestämma över någon annans liv? 
     TS tog hundens parti och stod upp för den!!!
    Och som hundägare har du inte bara rätt att bestämma över hundens liv utan det är din förbannade skyldighet att göra det och förhindra lidande för djuret.

Livmoder som sprängts och gett bukhinneinflammation är fruktansvärt smärtsamt, återhämtning och behandling är fruktansvärt smärtsamt och leder ofta till en smärtsam död i vilket fall som helst.

Om hunden så överlevt är risk för bestående problem pga njurarna också hög.

Livmoder inflammation med intakt livmoder = operera, nästan alltid värt det.

När livmodern gått sönder = ta bort hunden 
  • Anonym (Tjirp)

Du gjorde helt rätt TS. 

Veterinären sa 50% chans att överleva. Det betyder inte att det hade varit ett värdigt smärtfritt liv att leva OM du hade valt att operera hunden. Med de sjukdomar som din hund hade så hade det livet varit långt ifrån smärtfritt. Livmoderinfektionen och dess följder hade i sig varit otroligt smärtsamma. Njursvikt är också väldigt plågsamt. Så det  veterinären sa i praktiken var "din hund har 50% chans till ett kort liv i smärta och kraftigt obehag". 

För mig är det en icke-fråga, jag har varit i samma situation och tyvärr fattade jag fel beslut. Efter ett par dagar fick vi ändå avliva hunden då hon hade för ont och mådde för dåligt. Jag önskar att jag hade besparat henne det. 

• Anonym (Sorgsen)
    Anonym (L) skrev 2025-02-19 08:02:26 följande:
     TS tog hundens parti och stod upp för den!!!
    Och som hundägare har du inte bara rätt att bestämma över hundens liv utan det är din förbannade skyldighet att göra det och förhindra lidande för djuret.

Livmoder som sprängts och gett bukhinneinflammation är fruktansvärt smärtsamt, återhämtning och behandling är fruktansvärt smärtsamt och leder ofta till en smärtsam död i vilket fall som helst.

Om hunden så överlevt är risk för bestående problem pga njurarna också hög.

Livmoder inflammation med intakt livmoder = operera, nästan alltid värt det.

När livmodern gått sönder = ta bort hunden 
    Anonym (Tjirp) skrev 2025-02-19 08:52:39 följande:

Du gjorde helt rätt TS. 

Veterinären sa 50% chans att överleva. Det betyder inte att det hade varit ett värdigt smärtfritt liv att leva OM du hade valt att operera hunden. Med de sjukdomar som din hund hade så hade det livet varit långt ifrån smärtfritt. Livmoderinfektionen och dess följder hade i sig varit otroligt smärtsamma. Njursvikt är också väldigt plågsamt. Så det  veterinären sa i praktiken var "din hund har 50% chans till ett kort liv i smärta och kraftigt obehag". 

För mig är det en icke-fråga, jag har varit i samma situation och tyvärr fattade jag fel beslut. Efter ett par dagar fick vi ändå avliva hunden då hon hade för ont och mådde för dåligt. Jag önskar att jag hade besparat henne det. 

Tusen tack för dessa svar. Ni ger mig ett lugn med era erfarenheter och perspektiv. Jag är glad att jag skrev i tråden, jag behövde verkligen få prata och höra med utomstående. Det är första gången jag är med om detta så jag kände mig så vilsen med alla mina känslor. 

Beklagar :( <3

• Anonym (Mamma)

Min Engelska springer spaniel fick cancer i tarmen när hon var åtta år och istf att låta henne gå igenom operationer och medicinering så lät jag henne somna in MED hemsk ångest som följd! Sorg och ångest i veckor MEN jag tog mailkontakt med veterinären och fick bra stöd! Man skonar ju djuret från ett lidande den inte alls förstår!

• Anonym (L)
    Anonym (Sorgsen) skrev 2025-02-19 09:20:51 följande:
    Anonym (Tjirp) skrev 2025-02-19 08:52:39 följande:

Du gjorde helt rätt TS. 

Tusen tack för dessa svar. Ni ger mig ett lugn med era erfarenheter och perspektiv. Jag är glad att jag skrev i tråden, jag behövde verkligen få prata och höra med utomstående. Det är första gången jag är med om detta så jag kände mig så vilsen med alla mina känslor. 

Beklagar :( <3

Beklagar din förlust, det är en stor sorg att förlora en hund och ännu tyngre när det sker i förtid.
    tillåt dig själv att sörja ordentlig.
    Jag förstår dina blandade känslor, och möter många djurägare (inklusive jag själv) som brottats med det.

Men än en gång, du gjorde helt rätt!
    Jag lovar dig att samvetskvalen över att ha låtit det gå för långt och utsatt hunden för onödigt lidande för att man inte vill förlora hunden är värre att leva med.
    Önskar att fler hade samma styrka som dig att ta beslut för hundens bästa <3

• cosinus

Jag tycker du gjorde helt rätt.

Har vänner med en katt. Eller ja, de hade en katt.

Ska inte dra den medicinska historien men jag var inne redan i april förra året att är det verkligen värt att utsätta honom för det här. Men det är svåra val när varje enskilt steg kan innebära en förbättring och varje försämring inte i sig är livshotande.

Men så i slutet på januari så blev det point of no return. Pengarna de fått punga ut med är ju en sak. Men jag kan inte se att katten hade någon livskvalitet sista 9 månaderna. 

Bara för att man håller människor vid liv till i princip varje pris betyder inte att det är vettigt att göra det med djur. Jag tycker absolut det är bättre att låta dem somna in ibland framför att prova alla behandlingar som i sig är plågsamma och osäkra utfall på.

• Anonym (v)
    Anonym (Trötter) skrev 2025-02-19 07:32:22 följande:
    3 miljoner barn dör av hunger varje år, vad gör du för dem?
    Världen är orättvis och vi kan inte lösa alla problem. Rent krasst får man ta de beslut som man tror är bäst efter de förutsättningar man har.
    Dessa barn som dör i hunger, vad har det någonting med att göra med en person som frågar öppet på en forum om hon gjorde rätt eller fel? 
    Din fråga är helt oväsentlig, och har absolut ingenting med TS att göra. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Sorgsen) skrev 2025-02-19 07:14:10 följande:

Ja, jag vill ha åsikter och såklart får jag dåligt samvete att du tycker 50% var mycket, jag trodde det var lite i stunden. Jag hade säkert kunnat leva med skulderna det gett mig att ge min hund vård, även om det tagit länge att betala tillbaka det. Så jag anser inte egentligen att det var en ekonomisk fråga eller beslut. Jag tog beslutet avlivning eftersom jag kände att jag fick bara höra mer och mer fel som min hund hade, och djurläkaren sa: i detta skede är avlivning inget fel att göra. Dessa ord måste ju betyda att min hund var mycket sjuk. Klart man hade en tanke på kostnaderna, men jag tänkte faktiskt mer på hunden och dess sjukdomar. 

Efter att avlivning blivit bestämt så då tittade läkaren mig i ögonen och sa att detta var det rätta valet, så jag får försöka lita på att hon visste hur sjuk min hund var. 

Fast om djurläkaren ansåg att det var det rätta valet varför fick du då ens alternativet att försöka gå vidare med behandlingar? Varför sa han inte från början att det rätta är att avliva?
  • Anonym (Sorgsen)
    Anonym (M) skrev 2025-02-19 10:12:36 följande:
    Fast om djurläkaren ansåg att det var det rätta valet varför fick du då ens alternativet att försöka gå vidare med behandlingar? Varför sa han inte från början att det rätta är att avliva?
    Läkare (oavsett djur eller människa) får inte påverka patienters beslut, de kan bara berätta vilka alternativ och förutsättningar som finns.
  • Anonym (Sorgsen)
    Anonym (L) skrev 2025-02-19 09:44:55 följande:

Beklagar din förlust, det är en stor sorg att förlora en hund och ännu tyngre när det sker i förtid.
    tillåt dig själv att sörja ordentlig.
    Jag förstår dina blandade känslor, och möter många djurägare (inklusive jag själv) som brottats med det.

Men än en gång, du gjorde helt rätt!
    Jag lovar dig att samvetskvalen över att ha låtit det gå för långt och utsatt hunden för onödigt lidande för att man inte vill förlora hunden är värre att leva med.
    Önskar att fler hade samma styrka som dig att ta beslut för hundens bästa <3

Tack så mycket för dina ord.. <3
  • Anonym (Sorgsen)
    cosinus skrev 2025-02-19 09:46:52 följande:

Jag tycker du gjorde helt rätt.

Har vänner med en katt. Eller ja, de hade en katt.

Ska inte dra den medicinska historien men jag var inne redan i april förra året att är det verkligen värt att utsätta honom för det här. Men det är svåra val när varje enskilt steg kan innebära en förbättring och varje försämring inte i sig är livshotande.

Men så i slutet på januari så blev det point of no return. Pengarna de fått punga ut med är ju en sak. Men jag kan inte se att katten hade någon livskvalitet sista 9 månaderna. 

Bara för att man håller människor vid liv till i princip varje pris betyder inte att det är vettigt att göra det med djur. Jag tycker absolut det är bättre att låta dem somna in ibland framför att prova alla behandlingar som i sig är plågsamma och osäkra utfall på.

Tack för ditt svar. Som du säger, slutar det på det viset är det ju verkligen ?onödigt? att ha låtit djuret lida. :( 
  • Anonym (Sorgsen)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-19 09:29:31 följande:

Min Engelska springer spaniel fick cancer i tarmen när hon var åtta år och istf att låta henne gå igenom operationer och medicinering så lät jag henne somna in MED hemsk ångest som följd! Sorg och ångest i veckor MEN jag tog mailkontakt med veterinären och fick bra stöd! Man skonar ju djuret från ett lidande den inte alls förstår!

Det var starkt gjort av dig. :( Precis, jag får försöka tänka så. <3
  • Anonym (Kärlek)

Jag har inte läst alla svar, så jag ger kanske samma svar. Ja, du gjorde rätt. Om det var 50/50 om hon skulle klara det, så måste man även räkna in hennes lidande. Om hon inte överlevt, hade hon kanske haft månader med vidrig smärta.
    Du räddade från en smärtsam tid. Du gjorde det av kärlek till henne. Jag beklagar din förlust.

• Anonym (T)
    Anonym (v) skrev 2025-02-18 21:55:13 följande:
    Om man ändå resonerade på detta sätt gällande människor, och bland annat självmord. 
    Om man som människa säger att man vill begå självmord, ja, då är det ingen som säger att det är bra, och att man får slippa smärtor.

Vem är vi som bestämmer och till och med tar någon annans liv? 
    Hunden hade faktiskt en chans att överleva. 
    Och jag fattar att det ekonomiska kan vara tufft, men det är ju sjukt att pengar kan avgöra om någon lever eller dör. 
    När ekonomi styr är det helt vansinnigt. Jag hade lagt 100 000 kr på vår katt (men hon är givetvis försäkrad). 

Hade detta hänt mig (alltså som människa) hade jag kämpat in i det sista eftersom jag älskar livet. En bekant valde dock att avsluta sin cancerbehandling för hon mådde för jäkla dåligt och hon hade inte överlevt cancer. Hon hade dock kunnat leva ungefär ett halvår till. Hon hade två väldigt små barn. Ändå valde hon att kasta in handduken och det får vi respektera. 

Hunden i det här fallet var sju år och hundar blir väl bara ca 10-12 år? Det kanske är svårare för en hund i den åldern att repa sig. Och som andra påpekat, djur förstår inte på samma sätt. Min katt är hittekatt och hatar att lämna hemmet. Hon blir jättestressad av veterinären. Om hon hade fått en sjukdom som innebar täta veterinärbesök så hade jag tagit med det i min bedömning (tillsammans med andra faktorer, såklart). 
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (v) skrev 2025-02-19 09:51:36 följande:
    Dessa barn som dör i hunger, vad har det någonting med att göra med en person som frågar öppet på en forum om hon gjorde rätt eller fel? 
    Din fråga är helt oväsentlig, och har absolut ingenting med TS att göra. 
    Ungefär lika mycket som ditt tugg om människor och självmord.
  • Anonym (Sorgsen)
    Anonym (Kärlek) skrev 2025-02-19 13:02:43 följande:

Jag har inte läst alla svar, så jag ger kanske samma svar. Ja, du gjorde rätt. Om det var 50/50 om hon skulle klara det, så måste man även räkna in hennes lidande. Om hon inte överlevt, hade hon kanske haft månader med vidrig smärta.
    Du räddade från en smärtsam tid. Du gjorde det av kärlek till henne. Jag beklagar din förlust.

Tack så mycket. <3
  • Anonym (M)
    Anonym (Sorgsen) skrev 2025-02-19 10:52:48 följande:
    Läkare (oavsett djur eller människa) får inte påverka patienters beslut, de kan bara berätta vilka alternativ och förutsättningar som finns.
    Fast om de anser att det är fel att fortsätta behandla och djuret bör somna in då ska de rekommendera just det, eller snarare tvinga för det är olagligt att orsaka ett djur onödigt lidande. Vill man inte lyssna på veterinären så är det anmälan till länsstyrelsen som gäller. Så nej du har helt fel, man får i slutändan inte besluta det själv som djurägare 
  • Anonym (Big Dog)
    Anonym (v) skrev 2025-02-18 21:55:13 följande:
    Om man ändå resonerade på detta sätt gällande människor, och bland annat självmord. 
    Om man som människa säger att man vill begå självmord, ja, då är det ingen som säger att det är bra, och att man får slippa smärtor.

Vem är vi som bestämmer och till och med tar någon annans liv? 
    Hunden hade faktiskt en chans att överleva. 
    Och jag fattar att det ekonomiska kan vara tufft, men det är ju sjukt att pengar kan avgöra om någon lever eller dör. 
    Människor äger (vanligtvis) inte andra människor. Du kan köpa en hund. Hundar och människor är inte jämförbara på det sättet även om en enskild hund såklart kan betyda mycket för en specifik människa.
Svar på tråden Gjorde jag rätt som avlivade min hund?