• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! --->
    Läs TS och länkarna!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

En tråd med våra rutiner:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m28536848.html

SUPERINPACKNINGEN (från LHC - rekommenderas!)
    "SMT" (Snowymoon's Moisture Treatment):
    www.longhaircommunity.com/forums/showthread.p...

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

VÄLKOMNA!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 21:44
    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

Superinpackningen SMT:s länk fungerar inte, men receptet finns i bloggen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-11 22:42
    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
  • Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • Yohanna85
    NoMatter skrev 2008-05-31 00:02:15 följande:
    Jag läste någonstans, minns tyvärr inte var, att man kunde bli mycket sämre innan man började bli bättre av aloe vera. Så det kanske är den som orsakar problemen?
    jaha okej, jag har använt aleo vera gelen ett tag, fast har dock gjort ett uppehåll eftersom den tog slut och börja nu igen för en vecka sen. Kanske det som gör det? har läst någonstanns att huden avgiftar sig från om man använt vanlig kosmetika.

Men det gör inget just nu, jag vill bara att det lugnar ner sig till bröllopet om 2,5 mån. Så man inte får täcka en massa finnar, ush. Jag får mest på hakan, som jag har läst mig till att det kan vara just hormoner. Och det kan man inte göra så mycket åt.

Men jag förvärrar inte problemen då med att använda aleo vera och mandelolja? Jag tänkte först vänta med detta till efter bröllopet men har inte hittat någon bra produkt för min hy, jag blir gärna stram. Men inte nu. Så om den känns skön borde den väll vara bra? =) förhoppningsvis
  • NoMatter
    Yohanna85 skrev 2008-05-31 09:10:06 följande:
    jaha okej, jag har använt aleo vera gelen ett tag, fast har dock gjort ett uppehåll eftersom den tog slut och börja nu igen för en vecka sen. Kanske det som gör det? har läst någonstanns att huden avgiftar sig från om man använt vanlig kosmetika. Men det gör inget just nu, jag vill bara att det lugnar ner sig till bröllopet om 2,5 mån. Så man inte får täcka en massa finnar, ush. Jag får mest på hakan, som jag har läst mig till att det kan vara just hormoner. Och det kan man inte göra så mycket åt.Men jag förvärrar inte problemen då med att använda aleo vera och mandelolja? Jag tänkte först vänta med detta till efter bröllopet men har inte hittat någon bra produkt för min hy, jag blir gärna stram. Men inte nu. Så om den känns skön borde den väll vara bra? =) förhoppningsvis
    Jag tror inte att du förvärrar problemet.

Jag har enormt torr hud och har börjat använda honung. Jag lägger på det innan jag går in i duschen, sen får det sitta medan jag tvättar håret och kroppen (ca 5 min), sen tvättar jag bort det och jag måste säga att min hy har blivit babymjuk och jag är SÅ nöjd. Ibland smörjer jag mig med lite olivolja men inte så att jag blir fet utan mer att jag tar en droppe eller två i händerna och gnider det mellan händerna och sen stryker med händerna över ansiktet. Det gör jag medan jag fortfarnade är fuktig efter duschen.
    Jag tänker, alltså är jag.........kvinna.
  • imsel

provade duscha med rasul i..förrgår.
    hade ingenting efteråt, för ag ville veta hur håret blev av bara det.
    Det blev lite..torrt, men inte jättetorrt. har aldrig haft torrt hår.
    Så idag ska jag duscha igen, och ha balsam efteråt, får se hur det blir, borde bli bra.
    Kanske provar att ha citron nästa gång, ist. för ÄVC, som mitt hår blir för fettigt av.
    Men idag blir det ingen citron, för sist blev det lite fettigt, och idag vill jag inte ha dt så, för jag ska ju på krogen!

• IceFalk

Tänkte uppdatera lite.

Färgade håret med henna för två veckor sen, blev jättenöjd trots att färgen sköljdes ur ganska mycket i längderna (inte så konstigt då mitt hår är väääldigt slitet efter silikoner, blekningar (ca 30 st..) och vanliga hårfärgningar) men utväxten blev en härligt röd färg. Egentligen skulle jag färgat håret igen med henna men det har inte blivit av då jag varit hos min pojkvän och jag vill inte utsätta honom för lukten. xD

Annars så tvättar jag håret med ägg, rasultvålen (det funkar faktiskt super trots att det är olja i!) och ibland gör jag bara en vanlig WO.

Tyvärr har även jag märkt att håret blir väldigt torrt av rasulen vilket är riktigt synd. Försöker nu komma på lite olika saker som man kan ha i ägget för att det ska lukta mindre, lukten sitter nämligen i trots att håret inte är blött de första timmarna..
    Funderar på att krossa olika örter/växter med mycket doft och blanda i då jag inte vill hålla på med eteriska oljor för mycket (min plånbok håller inte riktigt för det..).

Hoppas ni mår bra och att era kroppar och hår mår underbart bra!

• mejram
    Babalu skrev 2008-05-31 08:45:34 följande:
    Lady Dahmer....Ah, ska prova att skölja mer. Bada 2 ungar samtidigt så gör man det gärna "lite fort".Cheshire Cat... massera? Ah.... det med När man sköjer håret med WO, hett eller kallt eller spelar det ingen roll?
    Man sköljer inte håret med WO, man tvättar håret med WO. För mig är det en milsvid skillnad. På samma sätt som jag tvättar kroppen med vatten och inte bara sköljer. Det måste till mekanisk bearbetning för att det ska bli rent. Som sagt - massera!

Hett vatten torkar ut mer, eftersom det löser upp mer fett och öppnar upp porerna. Så det kan vara bra att göra själva tvätten i varmet vatten och sen avsluta med en kall sköljning för att stänga igen porerna och få fjällen på håret att lägga sig ner igen.

Yohanna - hur ofta tvättar du enligt din procedur? Min hy mår verkligen mycket bättre när den får vara ifred. Numer kommer det bara vatten och annat i ansiktet när jag duschar, 1-2 ggr/vecka. Oftast bara vattnet som rinner när jag sköljer håret - ingen annan rengöring - och lite olja efteråt som insmörjning.
    Tvåan på gång, BF 23 juli 2008
  • destino

min ansikte har blivit som bebis hud då jag började med aloe vera först och sen mandelolja...
    är så nöjd..

• NoMatter
    mejram skrev 2008-05-31 12:58:40 följande:
    Man sköljer inte håret med WO, man tvättar håret med WO. För mig är det en milsvid skillnad. På samma sätt som jag tvättar kroppen med vatten och inte bara sköljer. Det måste till mekanisk bearbetning för att det ska bli rent. Som sagt - massera!Hett vatten torkar ut mer, eftersom det löser upp mer fett och öppnar upp porerna. Så det kan vara bra att göra själva tvätten i varmet vatten och sen avsluta med en kall sköljning för att stänga igen porerna och få fjällen på håret att lägga sig ner igen.Yohanna - hur ofta tvättar du enligt din procedur? Min hy mår verkligen mycket bättre när den får vara ifred. Numer kommer det bara vatten och annat i ansiktet när jag duschar, 1-2 ggr/vecka. Oftast bara vattnet som rinner när jag sköljer håret - ingen annan rengöring - och lite olja efteråt som insmörjning.
    Hur gör du dom andra dagarna då? Med ansiktet alltså? Jag skulle absolut inte vakna om jag inte fick skölja ansiktet i ljummet vatten på morgonen
    Jag tänker, alltså är jag.........kvinna.
  • tidskriftssamlaren

Ni som använder er av WO. Om man har kommit så långt att det fungerar och känns bra med WO...då behöver man väl inget annat? Eller hur tänker ni? Jag har kört med CO i några månader, från att ha tvättat var 3e dag förut så har jag dröjt en dag för varje gång och sista tiden har det gått 6-7 dagar emellan och nu tänkte jag faktiskt prova med bara WO. Om det fungerar och känns rent och fräscht då vill jag gärna fortsätta så. Eller finns det någon bra anledning till att köra CO eller SMT då och då? Hur tänker ni kring ert hår och era tvättar?

• Yohanna85
    mejram skrev 2008-05-31 12:58:40 följande:
    Yohanna - hur ofta tvättar du enligt din procedur? Min hy mår verkligen mycket bättre när den får vara ifred. Numer kommer det bara vatten och annat i ansiktet när jag duschar, 1-2 ggr/vecka. Oftast bara vattnet som rinner när jag sköljer håret - ingen annan rengöring - och lite olja efteråt som insmörjning.
    jag har förut tvättat morgon och kväll... men har nu ett tag slutat tvättat på morgonen! om det händer består det endast av kallt vatten, och det har varit hårt att sluta med morgon tvätten för mig, har gjort det i många många år... men märker hur irreterad och röd jag blir efter morgon tvätt. Så nu är det kapish. Men måste dock ta en tuss med vatten och tvätta av efter basironet jag har på finnarna, som jag punktbehandlat. Inte bra att ha kvar det under dagen. Men jag tvättar inte ALLS ansiktet på morgonen som jag gjort förut. Så det är ett stort steg för mig. =)

Annars tvättar jag av ansiktet på kvällen med mandelolja eller mandellotion (weledas) jag är lite sminkoman, så jag har alltid smink! men dock mineralssmink =) så det känner jag måste jag tvätta bort. Gör även OCM ¨nån gång i veckan.
  • malinka2

Hej på er tjejer! Nu har jag suttit i två dagar o läst i era trådar så det känns nästan som jag känner er

Funderar på om detta kan vara nåt för mej? Mitt hår är super super torrt och risigt, tvättar redan nu så sällan jag kan, blir ca varannan vecka, sen är det så torrt så jag har (tyvärr) i en massa "onyttigt" i håret för att kunna visa mej ute . Mitt hår blir aldrig fett utan jag tvättar det när jag känner mej ofräsch eller det ser smutsigt ut (vilket det typ aldrig gör).

Testade igår att tvätta med enbart ägg o sen balsam (fuskade med ett MED silikon bara för att prova på, hade inget annat hemma). Inga silkesdropper el liknande som jag brukar ha i efter.

Vad skulle ni rekomdera mej? Rasullera kanske är dumt då om det är torkande... honung läste jag, hur gör man rent praktiskt med honung, renar det oxå eller ska man kombinera det med bikarbonat?

Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård