• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! --->
    Läs TS och länkarna!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

En tråd med våra rutiner:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m28536848.html

SUPERINPACKNINGEN (från LHC - rekommenderas!)
    "SMT" (Snowymoon's Moisture Treatment):
    www.longhaircommunity.com/forums/showthread.p...

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

VÄLKOMNA!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 21:44
    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

Superinpackningen SMT:s länk fungerar inte, men receptet finns i bloggen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-11 22:42
    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
  • Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • PrettyUgly

Är det förresten någon här som läst boken Earthly Bodies, Heavenly Hair som ska handla om naturlig hudvård? Jag skulle vilja göra det men min ekonomi tillåter inte riktigt att beställa böcker för tillfället.

• Legewiel
    PrettyUgly skrev 2008-05-28 08:51:11 följande:
    Huuu stackars dig, atopiska eksem är inte kul. Har själv haft problem med det men nu är jag faktiskt helt eksemfri och inte ens torr i huden. Får jag fråga vad du har provat? Fast om du är som jag så lär du väl ha testat det mesta. Min erfarenhet är också att oljor absolut inte räcker när man har eksemhy.
    Ja du, jag börjar väl ha provat det mesta Om du har lyckats bli problemfri får du hemskt gärna tala om vad som har funkat för dig! Nu blir det lite långt tror jag men here goes;

Lite av det jag testat:
    Bassalvor, många olika sorter (alla med mineralolja...). Kortison (använder jag fortfarande, mellanstark dos, när eksemen blir för svåra). Elidel - ny forskning, skulle ersätta kortison. Funkade inte och senare skrevs det om att den kan ha svåra biverkningar så den skrotade jag genast!
    Tabletter, både med antihistamin och såna som dämpar klåda.
    Behandling med ljus, ett sorts milt solarium men ljus som inte skadar huden på samma sätt. Helt ok, men behandlingen är dyr så jag får den inte så ofta.

Naturmedel:

Oljor, många olika sorter. Tabletter med vitaminer som ska vara bra för huden. Zona -kräm, rätt ok men dyr och innehåller tyvärr mineralolja. Haj -kräm (!) görs på nån biprodukt alltså inte hajar, ska vara bra mot eksem men funkade inte. A-creme - överlägset bäst hittills, dämpar eksemen riktigt bra men tar inte bort klådan och är VÄLDIGT dyr, 15 euro för en liten burk...så den använder jag mest till ansiktet.

Har en del tips sparade som jag inte provat än och nu skulle jag alltså vilja testa Kunzea -kräm, som också är rätt dyr men det är jag ju van med...

Till hösten då mina besvär blir värre, överväger jag faktiskt att skaffa en långärmad undertröja i dermasilk (www.medeca.se/se/dermasilk/dermasilk.html) och testa att sova med den på natten, eftersom jag då kliar sönder mina armar utan att jag kan hindra det.

Tja, har någon erfarenheter eller förslag så får ni gärna kontakta mig Ska nog beställa dendär Kunzeakrämen så får jag testa den också.
  • Hägris

Är jag verkligen den enda som har äcklig svett? Det funkar inte att tvätta bort den under armarna med bara vatten eller olja heller, och i håret kliar det och hela håret blir platt och ser flottigt ut.

gratisgen.se/ try it!!
  • imsel
    Hägris skrev 2008-05-28 15:59:55 följande:
    Är jag verkligen den enda som har äcklig svett? Det funkar inte att tvätta bort den under armarna med bara vatten eller olja heller, och i håret kliar det och hela håret blir platt och ser flottigt ut.
    På mig funkar inte heller bara vatten eller olja.
    Eller duschar jag så funkar det, men inte om jag bara tvättar under armarna.

Mitt hår kliar inte, men blir platt, ganska fettigt och stripigt, ibland redan samma dag, och alltid dagen efter tvätt.

Använder jag produkter i håret, typ mousse, gelé och sånt, som jag egentligen inte ska eller vill, så blir det inte lika fort fettigt.
    Ingen aning om varför.
    Idag ska jag iaf hämta ut mitt paket från bodystore, med bla. rasullera. Får se om håret gillar det..
  • imsel

Nu har jag hämtat mitt paket från Bodystore!!
    jag ebställde: jason aloe vera, a-creme, crearome kokosolja 100g, omega-3, eterisk olja apelsin, tee tree, rasullera, avocado och jojoba olja.

Men nu blir jag lite..fundersam. Tror jag hade koll ett tag innan jag beställde, vad jag skulle med oljorna till.. men nu minns jag inte.. om jag ens visste vad jag skulle ha dom till innan..
    Tror jag tänkte ta mandeloja, men tog inte den, minns inte varför..

jaja, iallafall, ni som har dessa oljor, vad har ni dom till?

• Glass

mina armhålor blir rena med vatten och en tvättlapp i frotté

Vill ju också vara med och ha åsikter i ämnet

Jag har ingen sidfot...
  • imsel

Hur mycket vatten ska man ha till rasulleran?

Till tvål?
    Till scahmpoo?

Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård