• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! --->
    Läs TS och länkarna!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

En tråd med våra rutiner:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m28536848.html

SUPERINPACKNINGEN (från LHC - rekommenderas!)
    "SMT" (Snowymoon's Moisture Treatment):
    www.longhaircommunity.com/forums/showthread.p...

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

VÄLKOMNA!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 21:44
    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

Superinpackningen SMT:s länk fungerar inte, men receptet finns i bloggen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-11 22:42
    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
  • Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • Legewiel

Propyless ska jag också testa och Omega-3 brukar jag äta sporadiskt på vintern, borde kanske skärpa mig och göra det regelbundet Vatten undviker jag också så mycket det går, duschar en gång i veckan max och smörjer in mig med oliv/rapsolja.

Tack för alla tips och kommentarer Jovisst passar jag på att köpa hem massor när jag är i Sverige, allt är ca 1/3-hälften billigare hos er...

Apropå hår då, så ser mitt hår inte nytvättat ut om jag inte tvättat med rasullera, som tyvärr är lite uttorkande. Med CO eller vatten så är det halvfett, hur mycket jag än masserar, men det går bra om jag ska vara hemma ändå. Borstar jag ordentligt med svinhårsborsten blir det lite bättre så testa det

Jag har nog inte riktigt tålamod att vänta på att håret ska sluta producera fett utan tvättar hellre med rasullera + balsam när det känns FÖR fett, orkar inte bekymra mig om det också när jag redan pysslar så mycket med min hud!

• Tant Elin

har lagt en order på bodystore nu, och om man beställer för över 500:- så får man ett gratis plagg på köpet! man får välja mellan byxa, jacka och linne

Jag brukar ju ändå spara ihop så det blir över 500:- för att slippa frakten, och nu fick jag en jacka också på köpet (håller tummarna för att den passar när den kommer...)

• Whintra

oh, tack för tipset. Jag är i beställningstagen (igen....) måste kolla runt vad det är för plagg man får på köpet.

Tant Elin skrev 2008-05-29 20:53:36 följande:

har lagt en order på bodystore nu, och om man beställer för över 500:- så får man ett gratis plagg på köpet! man får välja mellan byxa, jacka och linne Jag brukar ju ändå spara ihop så det blir över 500:- för att slippa frakten, och nu fick jag en jacka också på köpet (håller tummarna för att den passar när den kommer...)
  • Björnmossa
    Björnmossa skrev 2008-05-29 16:59:13 följande:
    För mig var det en teknikfråga, när jag väl fick in snitsen på massagen blev det rent direkt sen.
    Fast det var förstås med bikarbonat, inte balsam.
  • Lady Dahmer
    Björnmossa skrev 2008-05-29 16:59:13 följande:
    För mig var det en teknikfråga, när jag väl fick in snitsen på massagen blev det rent direkt sen.
    jo. massage och FRAMFÖR ALLT att skölja ORDENTLIGT. när man använder co iallafall.

och det betyder ORDENTLIGT. när du TROR att du sköljt klart, skölj lika mycket till minst. 
    Fart! Dildo! Big, Big, Big Titties!
  • Miss T

Hej Hej!
    Gjorde en WO igår o sköljde som satan. Oj va rent det blev efteråt! Det var så längesen jag gjorde WO att jag helt glömt bort att det kunde bli såhär rent. Får se om det håller rent lika länge som med andra metoderna. Annars har jag tänkt tvätta håret på sön.

Förresten... Jag gjorde en brazilvaxning i onsdags. Igår såg jag att det var ngt rött o en liten prick på venusberget. Har aldrig haft ngt sånt innan heller, vare sig på andra ställen med andra metoder. Är det inåtvöxt hår eller är hårsäcksinflammation? Eller ett "sår"?

• Yohanna85

jag har nu börjat med mandelolja i ansiktet. Har problemhud, tror det beror på hormoner. Men vill inte förvärra det. Men jag är känslig, och tycker den är skön. Antingen tvättar jag mig med weledas mandellotion eller mandelolja (apotekets) sen smörjer jag mig med aleo vera gele, och kanske två droppar med mandelolja, annars blir jag stram och torr.

Jag är rädd för att detta kanske inte är bra för min hud, jag har fått en del finnar, småbölder runt munnen nu, inte så mycket små knottror som det står att man kan få av mandeloljan. Har använt i en vecka nu. Ska jag fortsätta"? jag ska gifta mig om 2,5 mån. Och jag vill ha fin hy tills dess, ska snart börja äta p-piller som stabiliserar mina hormoner.

Men har någon mer här inne, varit med om att huden blivit MYCKET bättre efter ha börjat med naturligt, olja osv. Jag vill vara säker att jag väljer det rätta för mig, Jag använde dermalogicas förut och tyckte om det med, men jag gillar känslan efter mandeloljan jag är inte stram eller torr.

Oj vikket långt inlägg det blev nu hoppas jag inte skrev för mycket strunt och konstiheter.

• NoMatter
    Yohanna85 skrev 2008-05-30 21:49:29 följande:
    jag har nu börjat med mandelolja i ansiktet. Har problemhud, tror det beror på hormoner. Men vill inte förvärra det. Men jag är känslig, och tycker den är skön. Antingen tvättar jag mig med weledas mandellotion eller mandelolja (apotekets) sen smörjer jag mig med aleo vera gele, och kanske två droppar med mandelolja, annars blir jag stram och torr.Jag är rädd för att detta kanske inte är bra för min hud, jag har fått en del finnar, småbölder runt munnen nu, inte så mycket små knottror som det står att man kan få av mandeloljan. Har använt i en vecka nu. Ska jag fortsätta"? jag ska gifta mig om 2,5 mån. Och jag vill ha fin hy tills dess, ska snart börja äta p-piller som stabiliserar mina hormoner.Men har någon mer här inne, varit med om att huden blivit MYCKET bättre efter ha börjat med naturligt, olja osv. Jag vill vara säker att jag väljer det rätta för mig, Jag använde dermalogicas förut och tyckte om det med, men jag gillar känslan efter mandeloljan jag är inte stram eller torr. Oj vikket långt inlägg det blev nu hoppas jag inte skrev för mycket strunt och konstiheter.
    Jag läste någonstans, minns tyvärr inte var, att man kunde bli mycket sämre innan man började bli bättre av aloe vera. Så det kanske är den som orsakar problemen?
    Jag tänker, alltså är jag.........kvinna.
  • Babalu

Lady Dahmer....Ah, ska prova att skölja mer. Bada 2 ungar samtidigt så gör man det gärna "lite fort".

Cheshire Cat... massera? Ah.... det med

När man sköjer håret med WO, hett eller kallt eller spelar det ingen roll?

Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård