• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! --->
    Läs TS och länkarna!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

En tråd med våra rutiner:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m28536848.html

SUPERINPACKNINGEN (från LHC - rekommenderas!)
    "SMT" (Snowymoon's Moisture Treatment):
    www.longhaircommunity.com/forums/showthread.p...

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

VÄLKOMNA!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 21:44
    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

Superinpackningen SMT:s länk fungerar inte, men receptet finns i bloggen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-11 22:42
    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
  • Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • mejram

Vart sjutton blev tråden med babyvård av? Jag orkar inte bläddra igenom hundraelva sidor för att hitta länken och FL:s sökfunktion suger.

Tvåan på gång, BF 23 juli 2008
  • Hägris

åhhh det här är ju lite jobbigt när jag blir svettig i håret varenda dag nu blir det tvätt varannan dag... hur gör ni?

gratisgen.se/ try it!!
  • mejram

Tack och bock, inlagd i TS.

Hägris - Tycker faktiskt att mitt hår inte behöver tvättas när jag blivit svettig. Cyklar till jobbet med hjälm på huvudet, så det blir rätt varmt och platt. Men lite svinborstning, så är håret fluffigt och fint igen och någon klåda känner jag inte av.

Tvåan på gång, BF 23 juli 2008
  • Lady Dahmer

nej jag bryr mig inte om hårsvett. tvättar fortfarande en gång i veckan.

Fart! Dildo! Big, Big, Big Titties!
  • Legewiel

Jag har tyvärr kommit fram till att enbart oljor räcker inte för min hud, eftersom det är inte en frisk, normal hud då jag har atopiska eksem. Jag behöver något mera återfuktande då min hud är så torr att det knastrar om den, samtidigt som jag måste dämpa eksemen och inflammationen som kommer med dem.

Därför tänkte jag testa Kunzea-kräm (får importera den också från Sverige som allt annat...). Jag vet att det var någon tidigare i tråden som testat den, men jag tänkte fråga er alla om något har några erfarenheter av dessa två produkter jag tänkte testa:

www.rapsodine.e-butiken.se/
    www.rapsodine.e-butiken.se/%2D0005

Har redan kollat upp på Shenet att de inte innehåller några produkter som jag inte alls kan acceptera, även om där finns konserveringsmedel och liknande. På sikt skulle jag även vilja testa att blanda egna salvor, har sett ett fint recept på Shenet på ringblomssalva för eksem, det verkar inte alldeles för avancerat Men jag behöver något som lindrar NU, så jag hoppas detta kunde bli bra... Vad tror ni?

• Pormoicheia

Om jag besväras av svetten så sköljer jag bara av håret lite snabbt.
    Men svett består ju till abslout största delen av vatten och luktar ju inte (det är svett i kombination med hudens bakterier som gör att det luktar).
    Brukar oftast låta det vara för svetten avdunstar efter ett tag ändå.

• PrettyUgly
    Legewiel skrev 2008-05-28 00:08:03 följande:
    Jag har tyvärr kommit fram till att enbart oljor räcker inte för min hud, eftersom det är inte en frisk, normal hud då jag har atopiska eksem. Jag behöver något mera återfuktande då min hud är så torr att det knastrar om den, samtidigt som jag måste dämpa eksemen och inflammationen som kommer med dem. Därför tänkte jag testa Kunzea-kräm (får importera den också från Sverige som allt annat...). Jag vet att det var någon tidigare i tråden som testat den, men jag tänkte fråga er alla om något har några erfarenheter av dessa två produkter jag tänkte testa:www.rapsodine.e-butiken.se/www.rapsodine.e-butiken.se/Har redan kollat upp på Shenet att de inte innehåller några produkter som jag inte alls kan acceptera, även om där finns konserveringsmedel och liknande. På sikt skulle jag även vilja testa att blanda egna salvor, har sett ett fint recept på Shenet på ringblomssalva för eksem, det verkar inte alldeles för avancerat Men jag behöver något som lindrar NU, så jag hoppas detta kunde bli bra... Vad tror ni?
    Huuu stackars dig, atopiska eksem är inte kul. Har själv haft problem med det men nu är jag faktiskt helt eksemfri och inte ens torr i huden. Får jag fråga vad du har provat? Fast om du är som jag så lär du väl ha testat det mesta. Min erfarenhet är också att oljor absolut inte räcker när man har eksemhy.
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård