• Svar på tråden Vi på CvL fortsättningen
  • anlo24

Kom på en dum fråga.

När man har ÄL, är det ägg som faller ut då vid ägglossning eller kan det vara "tomma" blåsor? Har aldrig tänkt i dom termerna förrän nu.

Cookie: 6 befruktade ägg låter som ett jättebra resultat. Innebär det att "dom har överlevt" och du får 5 till frysen? Eller är det för tidigt att veta idag.

Kram AL

• Cahela

miramis: utslag på ÄL-sticka är tyvärr inte en garanti för ägglossning. Sen är det ju äggkvalitén som spelar roll och den ser man ju inte förrän man gör IVF. Nu kommer CvL göra provtagningar på dig men mitt tips är att du surfar runt lite på trådar som berör svårstimulerade för att få lite tips och råd inför besöket.
    Själv är jag lättstimulerad men har PCO så jag ägglossar inte spontant alltid och tyvärr är jag ofrivilligt barnlös sen 5,5 år men jag funderar på att gå vidare mot ÄD.

Gift med A.
  • Miramis
    Cahela skrev 2010-02-05 15:59:23 följande:
    miramis: utslag på ÄL-sticka är tyvärr inte en garanti för ägglossning. Sen är det ju äggkvalitén som spelar roll och den ser man ju inte förrän man gör IVF. Nu kommer CvL göra provtagningar på dig men mitt tips är att du surfar runt lite på trådar som berör svårstimulerade för att få lite tips och råd inför besöket.Själv är jag lättstimulerad men har PCO så jag ägglossar inte spontant alltid och tyvärr är jag ofrivilligt barnlös sen 5,5 år men jag funderar på att gå vidare mot ÄD.
    Ja, tyvärr så är det ju precis som du säger. Det är inte säkert att man har kvalitativa ägg bara för att man har ÄL eller får ut ägg ibland:(
    Det är just sådant här med osäkerheten i ÄL-stickan som gör mig förvirrad. Jag vet att det är en fertilitetsläkare som sagt åt mig att mäta med den. Och efter det så konstaterade de att jag hade ÄL. Det är först nu efteråt som jag har förstått att det inte alltid är ett säkert resultat. Men det verkar ju helt sjukt att starta hela utredningen med osäkra mätmetoder.. Vilka fler tester är det jag borde gjort annorlunda?

Vi har blivit rekommenderade ÄD i och med mina misslyckade ivf:er. Jag skulle bara vilja ha lite fler svar innan jag är helt redo att gå vidare. Om du överväger ÄD så rekommenderar jag dig starkt att ställa dig i kö (om du inte redan står). Det är så långa köer så man behöver ha tid på sig och tid har vi ju sällan gott om, vi som är barnlösa. Trodde jag hade all tid i världen när jag ringde till kliniken om utredning första gången. Då var jag 33. Nu är jag snart 37 och ingen direkt lösning ännu. Känns som att mer än halva tiden har gått åt till att stå i kö.

Tack för alla dina svar. Lycka till med dina behandlingar.
  • Cahela

miramis: jag får inte ställa mig i kö (tror jag) förrän mina nästa två IVF:er är klara. har redan kollat på Avaklinikens hemsida i Finland. Har hört att den ska vara bra. Dyrt men då kan man köra något försök där i väntan på ÄD i Sverige. Sen står vi i adoptionskö oxå.
    En seriös läkare gör alltid VUL i samband med pergotime, jag har även fått lämna progprov efter beräknad ÄL.

Gift med A.
  • Hhoppas

Tjena brudar!
    Nu är jag också ruvare. 3 ägg var topp ägg. SÅ en till mig och två till frysen.
    Så nu är det bara att vänta. Får väl se hur länge jag kan hålla mig innan jag gör första testet.

Madde med Isak-06
  • Piken

Grattis Cookie27, lycka till imorgon med ET och välkommen till ruvarstatus.
    Grattis till ruvarstatus hhoppas.

• Kakor

Tack allihop!

hhoppas: Grattis!!!! =)

anlo: Jag vet bara att de har blivit befruktade, inget mer. Så det blir till att vänta tills imorgon innan jag vet om något ägg är av hög kvalité.

• Hhoppas

God morgon!

Funderar på hur ni ruvare känner er? Jag har rätt ont i äggstockarna och kan knappt sitta på en stol. Skulle kunna jämföra det med att ha "prutten" full med tennisbollar. {#lang_emotions_embarassed}
    Ha ni haft så någon gång?

Jag har gjort två försök innan men aldrig kännt så här.

Ha en bra dag! Ut och leka i snön innan det är dags för jobb.

Madde med Isak-06
  • Embla82

Mickes puma, har det så skönt!! och hoppas mensen håller sig borta

Hhoppas, grattis till ruvarstart!! jag har nu, på ruvardag 2 börjar få ont i äggstockarna igen. Så det är inget ovanligt men jobbigt. Du inte kan du leka i snön nu? Har du ont tycker jag du ska försöka vila. Se till att drick mycket och vila, alvedon brukar hjälpa.
    Cookie, hoppas det går bra idag!! 
  • tiamant

I dag har jag blivit ruvare, första gången vi gör ivf. Av sex ägg var det ett som utvecklades bra. Men vi fick inget till frysen, brukar man få det? Enligt Oddvar var det inte vanligt, men här innne tycker jag det låter som att alla får ägg till frysen...

Svar på tråden Vi på CvL fortsättningen