Kan bidra med historien om min första förlossning, väntar 2:an nu den 20 dec. Den är väl inte så skojig, men visar hur den stackars blivande pappan helt kan sluta fungera normalt
Fick förvärkar som gjorde ont redan på söndagkvällen, satt uppe ensam och klockade, då min make lugnt låg och sov.
På måndagmorgonen frågar han hur pass långt det är kvar till förlossning? "Inte en aning, har aldrig gjort det här förut"
Maken åker iväg till jobbet och säger att jag ska ringa om det blir panik.
På kvällen tycker jag att det känns näst intill outhärdligt och vi ringer förlossningen och ber om att få åka in. Ingenting har hänt och tappen är opåverkad. Jag får smärtstillande och sömnpiller för att sedan åka hem och få en god natts sömn. Jo tjena! Tar mina piller och hoppar i duschen... kommer ut ur duschen och spyr som en kalv. Lika ont som innan.
Ropar på min man att nu fasiken får han ringa in och säga att vi kommer tillbaka. Om jag inte minns helt fel så var det en fotbollsmatch på tv som han hade bänkat sig framför.
Jag står beredd i hallen och lyssnar på samtalet mellan min man och förlossningspersonalen. Så fruktansvärt mjäkig han lät, haha! " Ja, jo, det ska jag hälsa..." Han lägger på och säger att de bad mig ta en varmdusch till och så skulle vi försöka sova. Så försvinner han upp på övervåningen och det blir tyst.
Jag står kvar i hallen och har sååå jä_la ont! Startklar att ta mig ut till bilen. Undrar varför han dröjer och till slut ropar jag och får till svar: "Jag har gått och lagt mig, de sa ju att vi skulle försöka sova lite"
Så fruktansvärt arg jag var, men den stackarn måste ha varit i chock eller nå´t, haha!
Väl på sjukhuset konstateras det att det hänt litegrann bara och jag får en morfinspruta och blir nerbäddad i en säng för att sova. Karln får en tältsäng bredvid och han somnar på två röda sekunder. Själv får jag inte en blund, har så ont! Samtidigt som maken snarkar som en hel manskör.
Så under tidig morgon började det hända saker och det var dags att flytta över till ett förlossningsrum.
Jag försöker väcka maken, men får inte liv i honom, barnmorskan får gå fram och ruska om honom "Ska du sova vidare, eller vill du följa med oss?"
"Va, hrm, vaddå?"
"Din fru tänkte föda barn nu, vill du följa med?"
Maken var världens bästa "kli-på-armen-skötare" samt "saft-påfyllare", men när det var dags att krysta, kunde jag ha dödat honom.
Det var lite svårt att få ut bebis och läkare fick komma och pressa på utanpå magen. Min make blev tillsagd att ta ett grepp bakom min nacke och ett grepp i ena knävecket... och så pressa ihop samtidigt som jag krystade.
Jätteduktig!
Men när jag imellan krystvärkarna skulle slappna av och andas, luta mig tillbaka... så släppte inte den uppjagade mannen sitt fasta grepp, utan pressade för kung och fosterland, ända till nästa krystvärk kom.
Och så fortsatte det tills bebis var ute.
Jag fäktade med armarna och försökte få fram att han skulle släppa, om blickar kunde döda, men det gick inte fram helt enkelt... jag fick ju ingen luft. Men oj vad han kämpade, min tappre man .
Vi har disskuterat det här inför kommande förlossning. Denna gång ska han vara vaken med mig, samt vara mer uppmärksam på vad jag säger/vill... inte få panik, haha!