• Tuvalina

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Tack för intressant läsning. Jag har idag varit hos läkare här i Gävle för att snart ta prover för att kolla mitt FSH och prolaktinhalt för att sedan ta ställning till om vi sak göra IVF eller inte. Jag har endometrios och endast en äggstock och äggledare kvar. Äggledaren är igenvuxen. Jag fyller 40 i dec. Vi kommer göra IVF i Falun. Roligt att höra att det finns bra erfarenhet därifrån. Jag vill gärna följa fler här på tråden för att se hur det går för er! Jag ska berätta hur det går för mig.

Anne

• Tuvalina

Fler frågor dyker upp när jag läser era inlägg. Jag känner en sting av orättvisa känslor när jag hör att man i Frankrike får göra nästintill kostnadsfri IVF i Frankrike.  Det känns ju lite diskriminerande på något sätt att inte kunna få det till rimliga kostnader bara för att man fyllt 39 år och som sagt snart 40. Jag är också född 70 som du Turlid. Jag antar att det på Karolinska är bara för de som är skriven i Stockholm och att det är väl lång kö om man inte är inskriven där?

• Tuvalina

Hej Alla!! Tack för välkomnandet! I Falun kostar det ungefär 20 000 kr för en behandling. Vad kostar det på Akademiska?

Det är mycket av det ni skriver som är mycket relavant att fråga sig. I mitt fall så är det också så att jag hela livet tänkt att jag skulle vilja bli mamma men har haft en del depressioner och råkat träffa fel sorts män. Nu har jag äntligen träffat rätt man och är så lycklig att jag inte fattar att det är sant och då känns det så konstigt att inte kunna få försöka bli gravid utan att ruinera sig... jag vet ju med min erfarenhet att jag skulle bli en bra mamma! Men men.... ingen idé att gräma sig över det, viktigt dock att se om det går att påverak politiken i den riktningen. Det föds ju så många barn som inte får det bra i det här samhället. Det skulle finnas mer uppbackningen till de föräldrar som noga och moget överväger att försöka få barn!

• Tuvalina

Hej Turlid!

Hur länge har du haft den där tyngdkänslan? Jag tänker att det faktiskt kan ha att göra med tarmarna också... allt är ju så komplext i underlivet... svårt att veta vad som är vad.

Jag har senaste tiden haft infektion i mina tarmar. Min tjocktarm sitter ihop med bukväggen och min äggstock sitter ihop med livmodern. Det är ju på grund av min endometrios men det har väl inte du väl?

Jag undrar hur sjuton det ska gå med det om jag skulle bli gravid, då allt sitter ihop så där.... borde ju bli lite märkligt när livmodern vidgar sig tänker jag.

Men Turlid, som sagt så beror det på hur länge det varit så, framfall tror jag inte heller att det är!

A

• Tuvalina

Hej kroppknopp!

Bra FSH värde! Det låter spännande, tror du har alla möjligheter. Själv ska jag gå och testa mitt FSH vid nästa mens som infaller i slutet på juli. Det blir spännande. Sen öppnar IVF kliniken i början på augusti då min läkare också kommer tillbaka och då ska vi testa lite mer. Spermaprov bl.a. Jag blev bara orolig nu att min man är för gammal för att vi ska få göra IVF? Någon som känner till något om åldergräns på män? Han fyller 55 i november.

A

• Tuvalina

Tack Inanna för det svaret! Vi ska ju göra IVF på en privatklinik och som samarbetar med en privatläkare och han fylleri november så skyndar vi oss så hinner vi...

• Tuvalina

turlid70 skrev 2010-07-14 09:26:40 följande:
    Hej tjejer! Alldeles nyss såg jag första droppe av min sista mens innan sprayningen! Är så lycklig att kroppen sköter sig! Jag ska börja med spray på dag 21, vilket blir då 3/8!

Det var nog urinvägsinfektion jag hade trots allt, men gick för sent till vårdcentralen. Dem såg förhöjda värden men kunde inte med säkerhet  säga vad det var. Kan det ha vart en märklig ÄL? I vilket fall mår jag bra nu och det känns som det skall i magen, men mensvärk och så.

Jobbar sista dag idag och på fredag åker vi bort till Kreta! Kan tyckas dumt att lämna Sverige när det är så varmt här, men det kunde vi ju inte veta för tre månder sen och vintern var ju aå jobbig.

Ha en bra dag allihopa!

TACK turlid! Vad spännande det ska bli att följa din sprayingsprocess... Jag kommer nog börja med det i september om jag har tur. Vad bra att det ordnade upp sig med magproblemen! Ha det så skönt på Kreta!

Anne

• Tuvalina

Hej Uppsala2010! Välkommen hit till forumet!

Vad är det som händer i dig när du nu börjat spraya, är det jobbigt rent fysiskt eller psykiskt?

Vill gärna höra mer om din process, om du vill alltså!

Anne

• Tuvalina

Vad härligt att höra era positiva erfarenheter! Det ger mig hopp. Igår lämnade jag in FSH, T3, T4 och prolaktin blodprov som jag tog på mig själv (jag är sjuksköterska) med hjälp av min älskade man... nu väntar det första steget.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?