• Tuvalina

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Celin, jag gick först till Läkarhuset men det kände inget bra. Jag fick Pergotime utskrivet utan någon uppföljning. När jag tagit tabl så skulle jag ta nya prover men han frågade aldrig mig om hur jag mådde nu. Jag fick aldrig min mens och kunde inte ta några nya prover (de skall ju tas på CD 3) jag fick knappt prata med honom, fick tjata mig till att han skulle ringa upp mig. Hon i rec. har något fel på sina öron eller så är det fel på tel. för hon hör aldrig vad jag säger... osv osv... nu visade sig att jag har en cysta förmodligen efter pergotimebehandlingen. Nu har jag varit på CvL kliniken i Uppsala istället. Känns mycket mycket bättre!

• Tuvalina
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-09-03 17:27:33 följande:
    JAG tror faktiskt inte det spelar någon som helst roll... man ska ju i mesta möjliga mån fortsätta leva som vanligt... herregud om jag kunde träna så mycket som du.... själv sitter jag nu o letar prisvärda gym-medlemsskap och blev skitbesviken när ett pluttgym utan att tillhöra någon kedja ville ha 529 spänn av mig i månaden.... ingen studentrabatt om man är över 21!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Blri någon av de stora kedjorna istället ..... måste börja träna och jag tror inte ens att jag klarar att springa EN minut i sträck just nu ha ha ha...
    Finns det inget Friskis & Svettis i närheten där du bor? Det är ju mycket billigare med gym där!
  • Tuvalina
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-09-03 23:30:45 följande:
    Anne friskis finns...bara 30 spänn billigare psy månad än sportlife och inte hälften så bra öppettidet, bara en klass typ per dag. Vill gärna passa på att träna när jag lämnar hunden hos dagmatte...vid sex-sju på morgonen eller när jag hämtar när jag slutar tidigare alltså före 17, friskis har inga klasser dagtid o ligger lite fel till dessutom så spirtlife är bästa alternativet..om jag inte tar ett kort inne i Göteborg o fryser det under våren när jag har praktiken....men blir så mäckigt....
    Okej! Fattar!
  • Tuvalina

Någon som kan hjälpa mig att tolka detta svar?

Jag skrev till läkaren på Cfc och frågade följande:

Då är min fråga till dig; Kan FSH vara högre när Prolaktinnivån är i obalans? Högt prolaktin hämmar utvecklingen av FSH, blir inte det lägre då?
    Hans svar lyder:
    svend lindenberg: (31-08-2011 21:59:35)
    nej FSH og prolactoin reguleres ikke ens og har dermed ikke samme ændringer Någon som förstår detta?

Söndagshälsningar från Anne som håller tummarna för alla er som ruvar! Så spännande att följa!
  • Tuvalina

Tack för era svar ang tolkningen av Niels svar på CfC. Hm...

Vad jag förstår så påverkar prolaktin och fsh varandra så hans svar är lite klurigt. Sen hade jag väl hoppats att han skulle svara att om prolaktinet är förhöjt så kan det bli obalans i fsh värdet med. Jag hoppas att mitt FSH värde ska vara lägre än det visade sig på förra provtagningen. Jag har hört av många på FL med och några som hänger här i tråden att det är inte kört med ett förhöjt FSH. Men ville ändå höra lite om prolaktinet kan ha någon inverkan. Förstår inte hans svar måste jag erkänna eftersom jag har läst motsatsen.

Men tack ändå!!

• Tuvalina
    Fjällsippan skrev 2011-09-05 08:35:24 följande:
    Enligt min läkare kan FSH-värdet vara väldigt hoppigt; och därmed osäkert (och jag har därför inte tagit det på en massvis år). Däremot så kan AMH-värdet vara intressant. Jag undrar om Svend i sitt svar talar om FSH generellt som stimuleringspreparat; och att FSH och prolaktinet inte styrs av samma preparat "inte reglereras av varandra". Har du fått bekräftat förhöjt prolaktin?
    Fick förhöjda värden på prolaktin i slutet på juli men tror att det kan vara ett felvärde för jag tog det inte på rätt sätt, d.v.s minst tre timmar efter uppvaknande. Jag ska ta nytt prolaktinvärde nu när jag får mens med hjälp av provera. Då ska jag även ta AMH och FSH värdet. Jag ville fråga Svend om förhöjt prolaktin kan påverka FSH värdet. Men förstår inte hans svar som sagt. Jag släpper det nu och ser hur nästa provomgång ser ut.
  • Tuvalina

Jag följer det ni skriver alla med spänning, förtjusning och medkännande till de som har blivit illa behandlade. Tänk att det ska vara så svårt för vårdpersonal att ha ett bemötande som är juste, där respons och inlyssnande är självklara inslag. Jag är så medveten om dessa faktorer själv och som sjuksköterska så använder jag allt jag har för att verkligen vara närvarande hos patienten.

Nu en fråga till er alla:
    Har ni tagit lån för att kunna göra IVF?

Hälsningar från Anne

• Tuvalina

Tack alla för era svar ang kostnaden för IVF. Vi står just i begrepp att köpa ett hus, så våra sparade pengar kommer nog gå åt.... Får nog bli ett lån via human finans om det blir aktuellt med IVF.

Skytten, det kan ju vara så att du har lite resturin i din blåsa som kan ha att göra med olika hormonsvängningar. Det kan göra att du känner dig tung i blåsan. Testa att, efter du kissat, ställa dig upp lite och röra lite på dig och sedan kissa igen för att tömma blåsan ordentligt.

Sen håller jag med de andra, gå till hälsocentralen i morgon och lämna urin, ta morgonurin med dig i en burk. Då det bästa är att du haft det i blåsan i några timmar!

• Tuvalina

Oj, vad mycket spännande det händer här! Håller tummarna för er alla! Två embryon  - piff och puff låter så himla mysigt! Och TRE!! My God! Lycka till - jag önskar alla så mycket lycka till!!

Själv har jag nu avslutat Provera behandlingen idag och väntar på att få mens. Hade en del spottings från söndag till onsdag men hoppas nu att det ska komma igång ordentligt. Har också masserat vissa zonterapi punkter på fötterna och på benen ovanför fotknölen. Ska massera lite mer nu för att se om det händer något!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?