• Tuvalina

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Läser era inlägg med stort engagemang och intresse. Tack för att ni delar med er! Igår fick jag reda på provsvar, mitt FSH hade ett värde på 4, vilket ju är bra. Den 18 aug skall min sambo lämna spermaprov och tyvärr har vi inte fått en tid förrän den 16 sept så det dröjer nog ett tag innan jag kan börja spraya... fast iofs, så får jag väl mens i slutet på september så.... Vi ska ju ta alla andra prover också. Det känns bara spännande för tillfället. Jag kan dock förstå er som får olika ångestkänslor osv. Det är ju klart det händer en del inombords!

Om man har en bra relation med sina nära så är det ju självklart att man kan berätta i vilken process man befinner sig, men som någon anna skrev, det kan ju emottas på ett sätt som gör en ledsen och det tror jag att man vet vem som tar emot det med öppenhet och intresse och vem som tar emot det med dömande och kritisk aspekt... Jag kan bara tänka mig t.ex. vad min syster skulle ha för åsikter om vad jag håller på med. Hon har alltid åsikter om allt och är ganska dömande till sin person. Så, som sagt, det där har helt och hållet att göra med vem man har att göra med!

Glad Anne

• Tuvalina

oceanney skrev 2010-08-04 09:22:38 följande:
    Grattis till jättebra FSH-värde!!! Vad är det ni fått tid till först den 16 september?

Tack!! Ja du.... Vi ska väl helt enkelt få upplägget då... höra om det är möjligt efter att spermaprov och andra blodprover lämnats in och få recept antar jag på spray osv... vet inte riktigt. Vi har ju bara träffat läkaren en gång och då hade vi inte bestämt oss riktigt om vi skulle göra detta. Nu har vi bestämt oss och då ska vi väl träffa läkaren för en mer ingående info. För min del finns det inte så mycket att fundera på nu, så jag sätter gärna igång med detsamma.

Jag ska ringa dit och höra om det kommer återbud.

Glad

• Tuvalina

Hej Alla!!

Jag följer det ni skriver. Turlid... 26 aug börja med sprutor... snart så...

Jag har ingen aning om vilken behandling jag ska börja med. Får reda på det först 16 sept om vi inte får ett återbud. Vi kommer dock åka på semester den 5 sept till 15 så det ska vara innan isf.

Igår lämnade min man in spermaprov och han var inte nöjd med det eftersom det var så lite tyckte han. Men idag fick vi reda på att allt ser jättefint ut! Så långt är vi med alltså!

We keep going on, everybody!

A

• Tuvalina

Hej alla!

Antar att jag kan lämna detta forum, men vill gärna titta in då och då för att kolla hur det går för er andra.

Jag fick reda på igår att jag är gravid på naturlig väg!! Mot alla odds så har jag alltså blivit det. Vi har tid för IVF påbörjan av behandling den 16 sept men nu händer detta ofattbara!

Jag har en äggledare och en äggstock. Jag har svår endometrios och jag har även fått reda på att den äggledare jag har kvar är igentäppt men stickan visade klar graviditet!! Jag är helt chockad och samtidigt rädd att det ska bli något fel. Eftersom jag har endometrios i äggledaren så kan det bli utomkvedshavandeskap. Jag ska få göra ultraljud i v 7.

Men detta hörrni, är ett mirakel - inget annat. Jag tror på mirakel från och med nu, allt är möjlligt.

Kram till er från en mycket lycklig kvinna

• Tuvalina

Tack! Jag tittar gärna in här... jag vet ju inte än hur detta kommer gå heller. Jag vill gärna se hur det går för er! Gravida runt 40, finns det ett sånt forum?

Anne

• Tuvalina

Hej allihopa! Har läst in mig lite i tråden och ser hur alla kämpar och står på. Vissa verkar ha fått det efterlängtade plusset - härligt! Jag var med lite i denna tråden förra året då jag trodde jag skulle göra IVF men vi blev gravida naturligt. Tyvärr dog vår lilla son i vecka 39 innan han skulle födas ut till världen. Det här var i april. Det känns mycket sorgligt förstås. Men nu försöker vi för full igen!

Fick tyvärr knepiga provsvar sist jag var och tog prov. Prolaktinvärde på över 600 vilket inte är bra (det går ju att åtgärda) men mitt FSH var det värre med, det visade 15. Förra året samma tid visade det 4. Sköterskan på Linnékliniken tyckte att det verkar lite konstigt att det gått så fort upp. Jag tycker också det och hoppas det har något med prolaktinvärdet att göra.

Vad har ni för FSH värden? Någon mer som haft förhöjt prolaktinvärde? TSH sa han inget om, läkaren, så jag tar för givet att det var inom referensvärdet.

Jag ska ta AMH med men fick höra att det finns vissa läkare som menar att det inte är något att hänga upp sig på. Jag vill tro att värdena inte har någon betydelse, jag vill tro att det finns mirakel fortfarande! Vår son blev ju till, jag bar honom i nio månader. Det var bara så olyckligt att moderkakan förmodligen fick en infarkt. Det kan vem som helst råka ut för. Nu vill jag igen tro tro att det finns mirakel.

• Tuvalina
    Skytten skrev 2011-08-11 19:50:18 följande:
    Anne - mitt hjärta stannade till ett slag när jag läste om er enorma förlust. Vilken fruktansvärd händelse. Men också så fantastiskt att ni vågar igen. Vilken styrka. Vilken kärlek. Jag hoppas att ni ska lyckas. Tyvärr kan jag inget om värden men jag ville bara säga att jag berördes så av det som hänt er.

Tack! Sitter här nu och blir mer och mer övertygad om att jag behöver få ordning på min hypofys. Den producerar nog för lågt dopamin vilket har gjort att prolaktinen höjs, vilket gjort att jag inte ägglossar som vanligt. Känns som om jag kommit på något på spåret. Behöver få ordning på det, sen så kanske!!
  • Tuvalina
    Nu Syskon skrev 2011-08-11 21:10:05 följande:
    Anne Vilken tuff tid ni gått igenom. Ni är modiga och starka som kör igång så snabbt igen. Jag håller verkligen tummarna för att det ska gå bra direkt för er.
    Tack!! Känns som vi inte har något val. Vi var så nära, det föll precis på målsnöret. Han var så fantastisk fin vår pojke. Det enda vi vill är att få en levande bebis!
  • Tuvalina
    Zinfandel skrev 2011-08-11 21:40:00 följande:
    Anne: vilken fruktansvärd tragedi, jag beklagar verkligen men imponeras över er styrka. Vet ni vad er pojke drabbades av..? Du behöver naturligtvis inte svara om du inte vill. Kolla ditt TSH & direkt (hypofysen igen!) samt GBS.
    Jag har inga problem att svara på frågor. Det känns bara bra att någon undrar! Vi vet inte än säkert vad som inträffade. Troligtvis var det så att moderkakan inte orkade med förlossningen. Det blev en infarkt i den så att syret ströps till honom. Tror inte det var något fel alls på honom. Vi får definitiva besked den 24 august då vi ska på återbesök. Kanske har de inte hittat något som stödjer den teorin. Jag känner inte längre att det är så nödvändigt att veta. Mitt TSH ska var normalt enligt prover den 22 juli och vad menar du att jag skall kolla med hypofysen? FSH? eller? jag hängde inte med efter ditt & ... GBS har de nog tagit efter förlossningen. Det togs säker 15 olika prover då. Vad tänkte du med GBS? Är det svårare att bli gravid med det?
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?