• Tuvalina

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Grattis från mig med!! Fantastiskt. Man kan riktigt känna all energi som riktas till dig nu Enya! Stort Grattis! Vilken bragd!

• Tuvalina

Alla kloka! Läs gärna mitt senaste blogginlägg: anneutane.blogspot.com/2011/09/uppror.html

och om ni har FB gå in på www.facebook.com/fosterrorelser och gilla sidan för att skriva under på att nationella riktlinjer behöver upprättas för minskade fosterrörelser.

Kämpa på ni som fortfarande inte har svaret och ni som fått ett tråkigt svar i dagarna sänder jag varma tankar och hopp om nya försök till!

• Tuvalina
    Skytten skrev 2011-09-11 17:03:11 följande:
    Alla kära fina...nu kom mensen.
    Jag känner min kropp väl. Har ju mer eller mindre förstått att det var över sen det negativa graviditetstestet på RD 9 då alla symtom sakta men säkert började avta för att helt försvinna. Och den värken jag haft i rygg och mage har varit svår att bortse ifrån.
    Jag vet inte riktigt vad jag ska känna nu. Vågar inte känna efter exakt hur ledsen jag är.
    Får ringa kliniken i morgon och prata om vad som händer nu. Jag har inte ens tagit reda på vad man gör när man misslyckas. Vet inte hur man gör ett FET. Vet bara att jag inte vill göra det stimulerat. 
    Men NU, nu kan jag väl äntligen få sluta med Crinone? Har två doser kvar.

Tack för hula-dansen trots allt. Den var fin.

Jag är så ledsen för din skull. Har följt detta nu ända sedan du var på kliniken. Stor kram till dig!
  • Tuvalina

Jag är inte så bra på att kommentera er, Jag läser det ni skriver och följer med, hoppas och känner smärtan ni känner. Jag är ju snart 41 och börjar lite ge upp hoppet. Att vår son dog i magen gör ju inte saken lättare. Det kanske var den chansen jag hade? Känns som att jag mer eller mindre utnyttjar er kunskap lite då och då eftersom jag vet att många av er besitter en enorm kunskap! Jag hoppas att det är okej att jag ställer en fråga:

Jag fick reda på mitt AMH värde idag. Det är 0,2. Jag födde alltså vår son i april och förra året i augusti hade jag ett FSH värde på 4. Det togs inget AMH då. Vad vet ni om AMH? Är det kört att göra IVF nu? Kan man påverka AMH värdet på något sätt? Akupunktur, kosttillskott.. osv.

Så tacksam för era svar!

Kram

• Tuvalina
    Victoria71 skrev 2011-10-04 15:10:23 följande:
    Anne! Roligt att du tittar in. Du är alltid välkommen. Jag oroar mig också över mitt AMH och låter klokare människor än jag utveckla det hela ... Vad jag förstår så kan man hitta guldägg även med lågt AMH-värde. Återstår bara att hitta dem ... Och vad jag förstår och hört kan chansen nästan vara större vid hemmaförsök än IVF vid lågt AMH, SÅVIDA INTE det finns manlig faktor. Spermier och ägg är nämligen något bättre på att välja ut varandra i livmodern än labbpersonalen i labbet. Har jag hört. Hoppas de andra vännerna kan ge mer info.  

Planerar ni behandling nu? 
    Jag har förstått det som att AMH mäter reserven och inte kvaliten på ägget, stämmer det? Ja, vi blev ju gravida förra året i augusti och jag hade ingen aning då om vad mitt AMH värde låg på. Det var ju ett guldägg som gjorde att Tusse blev till. Min älskades spermier är det nog inga som helst fel på. Intressant att du hört att det kan gå lättare att försöka själv med lågt AMH... Ja läkaren på CvL lät inte så positiv. Han lät snarare förvirrad då mitt FSH värde låg på 3 och AMH värdet på 0,2. Han menade att vid ett sånt lågt AMH värde så borde FSH vara högre. Min cykel har ju varit helt urflippad senaste månaderna så ja antar det har med det att göra. Nu vet jag varken ut eller in..
  • Tuvalina
    sushikatten skrev 2011-10-04 17:56:40 följande:
    Hej Alla! 
    ja det där med att kunna se sig själv utan barn är lite förvirrande. Ena dagen så tänker man att vi klarar oss utan barn och vi har ett underbart liv men några minuter senare så sköljer en våg över en och man får panik. Ska jag bli barnlös? Det är klart att det går upp och ner för oss alla! Känner mig kluven och tänker att nu ska det vara sista försöket och nästa stund funderar jag på äggdonation. Man blir ju inte klokare precis. Förstår att man kan känna olika men att det är ändå något man får förankra hos sig själv. Själv försöker jag intala mig själv att vi kommer att klara oss utan barn men jag tror att det kommer att kännas väldigt tungt. När vet man att det är dags att lägga av? Jag har säker många frågor som ni! Dock så tycker CA att det är oviktigt med alla värden när det gäller IVF, huvudsaken är resultatet vid behandling. Jag tjatade på min läkare att göra nya prover och han sa : vad har det för betydelse om du har ett lågt AMH när du ändå får ut helt ok med ägg och kvalitén är helt ok. Ska du hoppa över behandlingen då?  Fick mig att inse att det är resultatet som räknas och blir det för få ägg så får vi avbryta. 

Själlv har jag precis varit och gjort ett nytt prolaktin prov och hoppas på att värdet sjunker så att jag kan börja med nästa behandling snart. 

Håller tummarna för er som ruvar nu! 

Jag har också förhöjt prolaktin. Ätit Pravidel nu i drygt en vecka 1/2 tabl av 2,5 mg tre gånger dagligen. Har du ätit medicin? Hur högt var ditt värde? Mitt var 73 mg/l och ca 600 mIE/l enligt den andra mätmetoden. Det senaste jag lämnade var 393 mIE/l men det lämnade jag på e.m. och tänker att det spelar nog in... hm.. det är ju så himla svårt när man inte får prata med någon läkare... jag kämpar hela tiden med det. CvL blev en besvikelse för mig, de hörde inte av sig så nu efter jag skrivit ett argt brev hörde de av sig... Värdet på 393 var innan jag började äta medicinen...
  • Tuvalina
    kattenizze skrev 2011-10-04 18:40:11 följande:
    Jag tycker det var lite intressant som Gottlieb sa i programmet igår, att alla ägg åldras hos alla kvinnor på likartat sätt. Jag har alltid hört nämligen att jag har goda chanser med IVF eftersom jag har någon form av PCO och aldrig haft egen ÄL. I och med det så har jag mycket ägg kvar. Har så svårt att tro att det inte finns individuella skillnader även hur äggen åldras. Sjävlklart sjunker fertiliteten med åldern det säger jag ingenting om, men hur mycket äggen åldras måste väl ändå vara lite indviduellt? Många här som är 40+ har ju bra kvalitet på sina ägg.
    Såg också det inslaget. Det är klart det är individuellt. Vad jag förstår så kan AMH värdet ändras aningen också. Så egentligen... en del av mig säger, skit i de där värdena. Gottlieb har fel!
  • Tuvalina

Tack kära ni som delat med av era erfarenheter kring AMH värdet. Vad härligt Hoppfull att du är gravid! Var gjorde du äggdonation? Lycka till ed förlossningen. Kolla gärna in mitt och Elins upprop om nationella riktlinjer vid minskade fosterrörelser. Vänder mig till alla här, om ni har Facebook gå gärna in och gilla vårt upprop på www.Facebook.com/fosterrorelser Imorgon kommer det även handla om IUFD på TV3: sanning och konsekvens. Elin som jag startat uppropet med medverkar i programmet och berättar tillsammans med sin man när deras dotter dog i magen i april i år. Samtidigt som vår son dog. Stor kram från mig och lycka till ni som är på G mot TD!

• Tuvalina
    oceanney skrev 2011-10-05 08:35:33 följande:
    Hej Anne! Vad kul att se dig här igen! 

Vad duktiga ni är. Jag läste en av kommentarerna på er Facebooksida ("Fick själv tjata mig till ett ultraljud i månad 8, ingen trodde på mig när det kändes "fel". Jag hade rätt ") och blir alldeles mörkrädd och känner än mer att jag aldrig skulle våga vara gravid eller föda barn i Sverige.

Jag vet att jag tjatar mycket om Frankrike men jag måste bara berätta hur det går till där. Ultraljud i princip varje månad, naturligtvis kan man ringa sin doktor oftare och få tid om man känner att någonting inte känns rätt. Flödesmätning och kontroll av moderkakan gör man nog hela tiden men specifikt runt vecka 33. Speciellt viktigt för oss över 40 men vem som helst kan drabbas av förkalkning. 

Att det skulle kosta för mycket att göra fler ultraljud är ren BS. Min doktor hade utrustningen på sin mottagning. Man kommer dit vägs, fram med ultraljudsapparaten och sen remitteras man vidare för diverse blodprov. I Sverige går man till en barnmorska som tar fram måttbandet och mäter SF-mått. Kostnaden är i princip densamma (lön, lokal etc) ur offentlig synpunkt. 
    Ja, det är helt och hållet obegripligt att det inte kan göras fler UL i Sverige. Jag fattar inte det heller. Hur kan överläkaren på sjukhuset här i Gävle uttala som hon gör, t.ex. i tidningen där vi blev intervjuad så sa hon att det inte finns någon som helst anledning att göra fler UL sen hade reportern gjort en notis i artikeln om att UL kan vara farligt för fostret vilket de påpekar ideligen att det inte är... hm...Ja, jag hoppas verkligen fler får upp ögonen nu. I vårt fall är det ju verkligen så att vår son hade kunnat räddas om det gjort en undersökning på moderkakan och i vecka 33 verka väldigt bra att göra sånt... jag tror nämligen då det börjar hända saker. Moderkakan börjar förändras osv...

Det är jättebra att få dina perspektiv från Frankrike. Skulle vara intressant att se statistik på antalet döda i magen/år i Frankrike.

Mia, jag håller med dig, jag tycker också det är konstigt att mina värden spretar så åt olika håll, vet ni, ibland tänker jag att jag ska skita i alla värden hit och dit... !

Linköping, vet inte om någon mer svarat ang proverna som du frågade om, Det enda prov jag tror du inte nämnde är AMH och det kan man ta när som helst i cykeln för att se vilken äggreserv man har. Det visar ju på hur pass gammal man börjar bli... FSH visar ju också på om man är på väg in i klimakteriet. Vet inte om det var det du ville veta... men jag kan en del om de där proverna nu, är helt uppe i dem själv som sagt och funderar starkt på att lägga ned det, för det gör det hela bara sämre, men det är klart, kan man få ett svar på något prov som man sedan kan göra något åt rent medicinskt så är det ju bra att veta!

Kram till er alla kämpande kvinnor! Håll ut!!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?