• Mia69

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej! Tänkte också hoppa in som nykomling här.
    Lite info: Är nyss fyllda 42 år och skall göra min första IVF runt 18 mars. Ett livstrauma för 2 år sedan skapade en extremt stark barnönskan. Orkade dock inte starta upp försöken förrän förra årsskiftet trots att jag förstod att tiden tickade på... Skulle egentligen ha gjort IVF redan i april förra året men precis när jag hämtat ut spray för nedreglering blev jag spontant gravid (efter 5 månaders försök).  Allt slutade dock i missfall v.11 någon gång i juni och blev då avrådd till IVF. Fick nyttt missfall i september (v.5) och sedan förmodligen ett tidigt missfall nu för någon månad sedan. Har vacklat väldigt mycket hur jag skall göra men har nu bestämt mig för att försöka IVF ändå efter samtal med kliniken. Tror jag hade rätt bra värden vid utredning i mars förra året med FSH 5,3 och AMH 28,8.
    Gruvar mig för sprutstart och biverkningar. Egentligen skulle jag börjat med långa metoden (för att det skulle tydligen ge mer ägg för äldre sa läkaren) men jag känner mest för korta metoden. Vilken har ni provat och vad har ni för erfarenhet kring detta?

• Mia69

Tack för tips och råd! Roligt med så många nya. Har följt tråden någon vecka innan jag vågade mig in. Har nu ringt IVF-kliniken och väntar på samtal. Jag hoppas på korta metoden och då börjar jag spruta runt 18:e mars.
    Låter underbart med kaffelattetiden... Har kaffeabstinens sedan avbrott för ca 6 månader sedan men nu faktiskt haft återfall under en hel vecka och druckit MKT kaffe!!! Nu blir det bättring inför IVF.

• Mia69

VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    dallas, 37 år, syskonförsök nr 1,nybesök 17/12 på CA, bor strax söder om Göteborg
    Underverket06, 40 år, IVF2, syskonförsök på CvL i jan/feb, bor I Hässelby/Stockhom.
    hispan: 38 år, bor i värmland, inväntar IVF2, start 18/12, ÄP prel, v.3
    Betty Boop, 37 år, inväntar 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Turlid, 40 år, IVF1/FET3 v.?? på HS, bor i Norrtälje
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF3 i mars
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 2 i mars
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Fjällsippan, 42 år, syskonförsök nr 5 på CvL, bor i Stockholm, FET i mars?
    Mimmsann72, 39 år, återbesök 3/3-11 efter misslyckat IVF 1
    Mia, 42 år, IVF1 planerad sprutstart 19-20/3

***SPRAYAR***
    Ladycocos, 39 år, Linköping, IVF Sophiahemmet. ÄP i jan...
    Hönan 38 år, IVF1, vecka 11
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, p-piller start 25/2, FET

***SPRUTAR***

***ET***

***FET***
    Riita, 40 år, IVF1/FET1 v. 50, Uppsala
    Sunseed, 40 år, IVF1/FET1, troligtvis v 13, Falun

***RUVARE OCH TESTDAG***
    No Ka Oi, 38 år Göteborg, IVF 2 (syskon) - ET 6/2, ruvar på blastis, TD 17/2
    Eviglängtan, 39 år Skåne, IVF 2 syskon), FET 29/2, två blasisar, TD 14/2
    Thuleslapper 38år, IVF2, Kristinehamn, ÄP 7/2, ET 9/2, TD 26/2, går på Gripen/ USÖ

***GRAVIDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, bor i Frankrike, 41, BF 14 februari
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    Mamma gås: 38 år. IVF 3. BF 26/10. Bor i Örebro, gör IVF på CvL

***Övrigt**
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    ChippiChoppi, 44 år, syskonförsök hemma, bor i Täby (nära Stockholm)
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver
    Snösport, 42år, bor Luleå går i Falun =hemmaförsök!

• Mia69

Nu är allt klart inför IVF nr 1. Det blir korta metoden istället, 200E. Det känns mycket bättre. Nya thyroideaprover skall tas, i övrigt behövdes inga nya undersökningar eller prover. Är realist men vill ändå se vad detta kan ge. Vad det gäller missfall så blir det ju inte bättre bara för att jag gör IVF som IVF-läkaren uttryckte sig. Jag försöker tänka att mina ägg är "nästan" livsdugliga eftersom jag blir gravid var 4:e månad. Snart kommer guldägget...
    Jag frågade inte om oddsen nu men finns det 2 användbara ägg skall bägge in.
    Ägglossning imorgon så nu startar miniruvning (eller vad man ska kalla det). Tänk om man blir gravid en gång till inför IVF start...
    Inanna: hur gick ditt besök idag? Kommer du att starta ditt nästa försök precis före mig?

• Mia69

Inanna: bra att du tänker framåt!!!
    Eftersom det kostar så mycket pengar med IVF så har säkert kliniken mycket tydliga riktlinjer kring att det måste framgå hur oddsen ser ut.  Hade det inte kostat pengar hade de säkerligen försökt ingjuta hopp istället och tryckt mer på det som är positivt.  Nog kan man sila bort lite av det negativa man får höra. Det finns många kvinnor över 40 år som har fått barn så det är inte omöjligt! Dessutom är det konstigt hur olika man kan uppfatta ett samtal. Vid vårt samtal på IVF-kliniken hörde jag ENBART negativa saker medan min man fick med sig positiva saker. Har de väl börjat upprepa "ålder" hela tiden så fastnar hjärnan på något vis där.
    Om du hade lika många folliklar nu som förra året finns det väl inget som talar för att ditt AMH plötsligt skulle ha gått ned jättemycket. Ärftlighet spelar säkert stor roll och den har du ju uppenbarligen på din sida.

• Mia69

Inanna: Spännande med sprutstart imorgon! Tror absolut inte du skall oroa dig för kortare cykler utan att det är ett resultat av IVF under året och inte sinande äggreserv. Om du hade lika många äggblåsor som tidigare vid VUL så säger det säkert mer om din äggreserv.

Har varit på IVF kliniken idag och fått sprutinstruktioner. Det blir Puregon 200 IE (känns lite låg dos, hoppas det är tillräckligt... ). Nytt TSH togs, om för högt måste jag vänta någon månad (hm, vänta känns inte roligt just nu...). Är även orolig för viktuppgång. Har gått upp 4 kg i samband med missfall i juni förra året som inte vill försvinna. Har nu sedan ett par veckor köpt en crosstrainer och kör 30 minuter varje dag. Avskyr löpträning men detta var ok, eftersom man kan se på TV/video samtidigt. Mkt smart!

Känner också flera (minst 3) kvinnor i min närhet som fått barn efter 42 så vi får försöka hålla hoppet uppe nu!

• Mia69

Turlid: Ge inte upp ännu. Svårt att skilja på PMS och graviditetssymptom. Har tidigare haft minus 2 dagar före BIM som sedan blivit pluspå BIM-dagen.
    Mamma Gås: Hoppas ultraljudet går bra idag.
    Inanna: Håller tummarna för många äggblåsor idag på första VULet.

Om några dagar debuterar jag i IVF världen. Hua!Obestämd

• Mia69

Turlid: Nej, vad tråkigt!!! Rynkar på näsan
    Mamma Gås: Grattis till tickande hjärtat.
    Inanna: Hur har det gått för dig på VUL? Hoppas att allt är bra.Hjärta

Inväntar BIM imorgon och skall försöka hitta injektions-instruktionsfilm på nätet inför ev start på fredag.

• Mia69

Uppdaterar mig på listan till "sprutare". Nu är man igång...
    Trevlig helg till er alla!!!Glad

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Underverket06, 40 år, IVF2, syskonförsök på CvL i jan/feb, bor I Hässelby/Stockhom.
    hispan: 38 år, bor i värmland, inväntar IVF2, start 18/12, ÄP prel, v.3
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF3 till våren när solen skiner!
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Mimmsann72, 39 år, planerad spraystart 21/3
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ
    Spears 41 år IVF 3, korta metoden start slutet på Mars.
    Turlid, 40 år Norrtälje, IVF2 på CvL april/maj

***SPRAYAR***
    Ladycocos, 39 år, Linköping, IVF Sophiahemmet. ÄP i jan...
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.

***SPRUTAR***
    dallas, 37 år(38 i maj), syskonförsök nr 1,korta metoden, sprutstart 5/3, CA
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 2, korta metoden, sprutstart 9/3, IVF-kliniken
    Mia, 42 år, IVF1, korta metoden, sprutstart 18/3

***ET***
    Hönan 38 år, långa metoden, sprutstart 3/3, ÄP 16/3 (ICSI) ET 18/3

***FET***
    Sunseed, 40 år, IVF1/FET1, tidigast v 17, Falun
    Fjällsippan, 42 år, syskonförsök nr 5 på CvL, bor i Stockholm, FET i mitten på mars 
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA,  FET 3 april.

***RUVARE OCH TESTDAG***
    No Ka Oi, 38 år Göteborg, IVF 2 (syskon) - ET 6/2, ruvar på blastis, TD 17/2
    Eviglängtan, 39 år Skåne, IVF 2 syskon), FET 29/2, två blasisar, TD 14/2
    Riita, 40 år Uppsala,  IVF1, FET2, TD 11/3
    Chichisita, 40 år, Guatemala, IVF 1, TD 21/3

***GRAVIDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, bor i Frankrike, 41, BF 14 februari
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    Mamma gås: 38 år. IVF 3. BF 26/10. Bor i Örebro, gör IVF på CvL

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt**
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    ChippiChoppi, 44 år, syskonförsök hemma, bor i Täby (nära Stockholm)
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Snösport, 42år, bor Luleå går i Falun =hemmaförsök!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?